هنروتجربه: اعلام خبرهای مرتبط با بخش های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر این روزها یکی از پرطرفدارترین خبرهای سینمایی است، به جز آن هم چنان که در مطلب روز گذشته هم به آن اشاره داشتیم، بسیاری چشم انتظار اخبار مربوط به روند درمانی عباس کیارستمی هستند و آخرین خبر که روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته حکایت از ملاقات هنرمندانی چون جعفر پناهی،‌کیانوش عیاری‌، حسن آقا کریمی با او داشته است.بررسی دلایل استقبال پیش بینی نشده تماشاگران از فیلم های اکران نوروزی توسط صاحب نظران و کارشناسان مختلف هم از دیگر مطالبی است که این روزها در رسانه ها مورد توجه بسیار قرار گرفته است و اما بازتاب هنروتجربه در رسانه های بیست و دومین روز اولین ماه بهاری.

روزنامه سینما در صفحه پنج امروز(یکشنبه ۲۲ فروردین) به انعکاس مناظره هوشنگ گلمکانی و ابوالحسن داوودی درباره مزایا و آسیب‌های گروه هنروتجربه پرداخته که روزگذشته در سایت هنروتجربه منتشر شده است. این مناظره با عنوان «هنروتجربه، همراه یا رقیب سینمای بدنه؟» به چاپ رسیده است.

روزنامه هنرمند به سراغ محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» رفته است. این کارگردان که فیلم او در جشنواره فیلم فجر مورد استقبال زیادی قرار گرفت، در مقایسه ساخت فیلم اولش «ایستاده در غبار» با مجموعه تلویزیونی «آخرین روزهای زمستان» که هردو با تکنیکی شبیه به به هم ساخته شده‌اند، گفته است: «ساخت ایستاده در غبار خیلی خوب پیش رفت. پشتیبانی خوبی شدیم و تنگ‌نظری وجود نداشت. اما در کار اولم «آخرین روزهای زمستان» چون شناخت و اعتماد چندانی وجود نداشت، مشکلات زیادی داشتم که در کار سینمایی چون فیلم تلویزیونی‌ام شناخت و اعتماد ایجاد کرده بود، مسیر باز شد و در تولید مشکلی نداشتیم و کار به نتیجه رسید.»

هنرآنلاین خبر اول سرویس سینمایی خود را به گفت و گو با مجید برزگر اختصاص داده است. برزگر در ابتدای این  گفت وگو  به شرح فعالیت های سینمایی خود در حیطه کارگردانی و تهیه کنندگی در سال ۱۳۹۴ که به قول خودش سال پرکاری بوده، پرداخته است. او در ادامه به برنامه‌های این روزهای خود اشاره دارد: «این روزها مشغول نگارش فیلم نامه جدیدم هستم تا بتوانم به زودی کار ساخت آن را شروع کنم. از سوی دیگر مقدمات اکران فیلم «والدراما» و همچنین «یک شهروند کاملاً معمولی» نیز در حال انجام است و امیدوارم والدراما در اواخر بهار و یا اوایل تابستان و فیلم یک شهروند کاملاً معمولی نیز پاییز مجوز اکران بگیرند. البته فیلم یک شهروند… را آقایان مجید مدرسی و سعید آرم‌ند تهیه کرده‌اند و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که در چه زمانی و با چه سرگروهی و چه شیوه‌ای فیلم اکران شود. در این فاصله پروانه ساخت فیلم«بتادین» را نیز گرفتم. این فیلم به کارگردانی ناصر ضمیری است که در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. در حقیقت یک گروه هستیم که سعی می‌کنیم بخشی از تولیدات سینمای مستقل ایران را بر عهده بگیریم. فیلم‌هایی که خیلی در مناسبات رسمی سینمای ایران نیستند، اما سعی می‌کنیم فیلم‌های خوبی بسازیم که از ساخت آن‌ها خجالت نکشیم.»
برزگر که فیلم «پرویز» او در گروه هنروتجربه اکران موفقی دارد،در ادامه این گفت و گو  توضیحاتی را هم درباره عملکرد گروه هنروتجربه داده است:«کارگروه هنر و تجربه تنها پنج درصد از کل صندلی‌های سینمای کشور را اشغال کرده است. یعنی ۹۵ درصد متعلق به گروه اصلی است و تنها پنج درصد از سهم کلی به هنر و تجربه اختصاص یافته است. دوستان فعال در گروه اصلی از این جهت از تشکیل کارگروه هنر و تجربه ناراحت هستند که نمی‌توانند ۹۵ درصد صندلی خود را پر کنند، و وقتی این پنجدرصد پر می‌رود، به نظرشان بسیار می‌شود. مثلاً فیلم درخشان و خاصی مثل «تابور»در این گروه با تماشاگر کم اکران می‌شود و در مقابل در همین گروه فیلم‌های پرفروشی مانند «ماهی و گربه«، «خواب تلخ» و «پرویز» هم دیده می‌شود.» او در ادامه تاکید دارد:«ین گروه از این جهت شکل گرفته است که تماشاگر ولو کم بتواند فیلم مورد سلیقه خود را ببیند. قبل از این اتفاق، فیلم‌های خاص را باید یا از طریق ویدئو و یا در محافل خصوصی می‌دیدیم. عباس کیارستمی به عنوان یکی از مهم‌ترین سینماگران جهان و کسی که صاحب سبک است و مدلی از فیلم سازی را به دنیا پیشنهاد کرد که تاکنون کار نشده بود، آدم بسیار خاصی است و کار متفاوتی کرده است، اما تاکنون هیچ‌یک از آثارش بر پرده سینما به نمایش درنیامده است. عرض من این است که فیلم‌های اتفاقاً مهم تاکنون به نمایش درنیامده‌اند و گروه هنر و تجربه این فرصت را ایجاد کرد تا فیلم‌های خاص نیز بر پرده سینماها دیده شوند و تأثیر خود را بگذارند.این فیلم‌ها را نمی‌توان در خانه یا روی گوشی‌های همراه دید. به طور مثال من وقتی فیلم‌های «همشهری کین» یا « یک اتفاق ساده»شهید ثالث را بر پرده سینما دیدم نظرم کامل نسبت به این فیلم‌ها عوض شد چرا که وقتی این فیلم‌ها را بر پرده سینما می‌بینید، بسیار هیجان‌انگیز است. در واقع این فیلم‌ها برای سینما ساخته شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را در قاب کوچک تلویزیون دید. این گروه حداقل ویژگی‌اش این است که فیلم‌های به شدت متفاوت این سال‌ها را اکران کرد. ممکن است بگویید برخی از این فیلم‌ها ارزش سینمایی شدن نداشتند که قطعاً درست است، اما تماشاگر سینما را  انتخاب می‌کند و این فرصت به او داده شد تا گروهی از تماشاگرانی که اتفاقاً به سینما نمی‌رفتند و به آن‌ها می‌گفتیم تماشاگران خاموش سینما نیز بیایند در سالن سینما و فیلم ببینند. در واقع کارگروه هنر و تجربه به ظرفیت سینمایی ایران اضافه کرد.»

روزنامه بانی فیلم هم خبری را به نقل از نادرمقدس کارگردان فیلم «یک روز معمولی» درباره تمایل به اکران این فیلم درگروه هنروتجربه منتشر کرده است. مقدس  از همان ابتدای مرحله فیلم برداری این فیلم را مختص هنروتجربه می دانست و اکنون نیز که  فیلم در مرحله فنی قرار دارد، تمایل خود را برای اکران آن در این گروه عنوان کرده است:« فیلم تا یک ماه دیگر آماده اکران می شود و تمام تلاش ما این است که درگروه هنروتجربه اکران شود.»«یک روز معمولی» که در آن جمعی از هنرجویان بازیگری ایفای نقش می کنند، داستان یک گروه هنرجو است که به قصد ساخت فیلم کوتاه در دل جنگل های شمال راهی جنگل می شوند و حوادث و اتفاقات زیادی در طول یک روز کاری برایشان به وجود می آید و این گروه با اتفاقات تازه ای روبرو می شوند.

خبرگزاری ایسنا هم دو مطلب درباره گروه هنروتجربه منتشر کرده است. گفت وگویی مفصل با امیرحسین علم الهدی دبیر اجرایی گروه هنروتجربه پیرامون عملکرد این گروه که فرازهایی از آن در سایت هنروتجربه هم منتشر شده و گزارشی درباره نشست نقدوبررسی فیلم «دو»با حضور سهیلا گلستانی و مهتاب نصیرپور که در سینما هویزه مشهد برگزار شد.