هنروتجربه: آخرین سمینار آموزشی جشنواره فیلم کوتاه سما که به سخنرانی محمود کلاری فیلم‌بردار نام آشنای سینمای ایران اختصاص داشت، با یک غافلگیری همراه بود؛برگزاری یک جشن تولد خودمانی به مناسبت سالروز تولد ۶۵ سالگی این فیلم‌بردار . کلاری با ابراز شگفتی از این اقدام  از حضور در جمع جوانان سینمای ایران ابراز خوشحالی کرد:« همیشه از جوان‌ها آموخته‌ام و کار کردن با فیلم سازان جوان را دوست دارم، چون از آن ها هم انرژی می‌گیرم و هم از ایده‌های جدید بهره می‌برم.»
محمود کلاری در ابتدای صحبت هایش  ترجیح داد، درباره چگونگی آشنایی اش با دوربین عکاسی بگوید و بعد به فیلم‌برداری برسد. او پس از نقل خاطره هایی از کودکی اولین مواجه اش با دوربین عکاسی، به بحث روز تفاوت های فیلم‌برداری با دوربین دیجیتال و نگاتیو پرداخت:«نگاتیو ماده ای مثل موم در دست فیلم بردار بود و با خلاقیتی که در نورپردازی به خرج می‌داد، به خلق دنیای فیلم کمک می‌کرد؛ اما شرایط کار با دوربین دیجیتال متفاوت است و با وجود حُسن‌های خوبی که فیلم‌برداری با دوربین دیجیتال دارد، معایبی هم دارد و به نظر من بزرگ ترین مشکل دوربین دیجیتال، هوشمندی زیاد آن است که به قول یکی از دوستان دوربین دیجیتال هوش مزاحم دارد. در فیلم برداری با نگاتیو بخشی به نام لابراتوار وجود دارد که از حیطه اختیارات فیلم بردار خارج بود. دراین مرحله دل تو دل فیلم بردار نبود تا ببینید آیا تصاویر خوب و استاندارد از آب درآمده است یا خیر. اگر ظهور خوب بود، تصاویر خوب و استاندارد بود و در غیر این صورت با تصاویر تاریک مواجه بودیم. اما با حضور دوربین دیجیتال مرحله لابراتوار و ظهور فیلم حذف شد و دوربین دیجیتال از این جهت پیشرو بود و به نوعی حرفه فیلم برداری کامل شد، اما همان طور که اشاره کردم مثل نگاتیو پدیده در اختیاری نبود و هوش مزاحم دوربین دیجیتال مدام در حال تصحیح است؛ این در حالی است که در برخی از موارد فیلم بردار نمی‌خواهد رنگ یا نور را تصحیح کند، اما دوربین دیجیتال به شکل خودکار این کار را انجام می‌دهد.»
مدیر فیلم برداری فیلم «ماهی وگربه» به مزیت‌های دوربین دیجیتال هم اشاره کرد:«از مزیت های دوربین دیجیتال این است که می‌توان برداشت‌های مختلف از یک صحنه کرد، اما در فیلم برداری با نگاتیو حق اشتباه نداشتیم، ناگفته نماند که از معایب دوربین دیجیتال این است که به نوعی دل‌گُندگی عجیب و غریبی را بر فضای فیلم برداری سینمای ایران حاکم کرده است که این از نظر من خوب نیست و به راحت‌طلبی تبدیل شده است و اگر فیلم بردار مواظب این آفت نباشد، رفته رفته خلاقیت خود را از دست می‌دهد و یک کار مکانیکی انجام می‌دهد.»
کلاری در پاسخ به سئوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه فیلم بردار خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ توضیح داد: «فیلم بردار خوب کسی است که به خلق فضای فیلم کمک کند. به نظرمن هر فیلم قصه و جهان مخصوص به خود را دارد و فیلم بردار باید این فضاهای متفاوت را به خوبی درک کند تا به خلق دنیای فیلم کمک کند.»
او هم چنین به فیلم برداران جوان توصیه کرد:«به همه فیلم برداران جوان سینمای ایران توصیه می‌کنم ،عکس زیاد ببینند و عکاسی زیاد کنند و از همه مهم تر عکس خوب زیاد بگیرند. عکاسی کردن به ساختار ذهن تصویری فیلم بردار کمک می‌کند.»