هنروتجربه: مجید برزگر رئیس انجمن فیلم کوتاه در کارگاه «دارالفنون» سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر کارگاهی با موضوع بررسی سینمای مستقل برگزار کرد.

به گزارش ستاد خبری، مجید برزگر شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه با حضور در کارگاه دارالفنون با بررسی سینمای مستقل و ارزان گفت:«سینمای مستقل، سینمایی است که در مقابل سینمای مسلط جبهه می‌گیرد. نکته‌ای که در این زمینه باید یادآور شوم این است که سینمای مستقل لزوما به سینمایی نمی‌گویند که صرفا از نظر مالی مستقل است. گاهی ممکن است فیلم‌سازی با بودجه دولت به ساخت فیلم بپردازد و با نقش خلاقانه‌اش در مقابل سینمای مسلط قرار بگیرد.»

این فیلم‌ساز با اشاره به این‌که در این زمینه هیچ تعریف مشخصی در سطح جهانی وجود ندارد، تصریح کرد: «سینمای مستقل در هر کشور با فرهنگ، اقتصاد و جامعه ارتباط مستقیمی دارد. اما ویژگی مشترک این سینما در دنیا واکنش خلاقانه به فرم و محتواست.»

برزگر با بیان اینکه ده درصد از تولیدات سینمای ایران مربوط به سینمای مستقل است، گفت: «حدس می‌زنم خیلی از شما فیلم‌سازان جوان جزو ده درصد خواهید بود. در این بین برای رسیدن به مفهوم سینمای مستقل باید به خوبی سینمای مسلط را بشناسیم. بسیاری از فیلم‌سازان با نداشتن آگاهی نسبت به سینمای مسلط معمولا اولین فیلم شان درخشان‌ترین کارشان نیز به شمار می رود و در آینده دیگر حرفی برای گفتن ندارند.»

این کارگردان در ادامه از فضای آکادمیک انتقاد کرد: «اساتید دانشگاه در طول چهار سال نگران هستند که هنرجویان دست از پا خطا نکنند، خط فرضی را نشکنید، نور را رعایت کنید، در حالی که باید بگویند دست از پا خطا کنید. در این دوره می‌توانید خطا کنید و در فیلم‌های کوتاه و در مقدمه فیلم بلند، تجربه به دست آورید و در ادامه، ۱۰سال بعد به فیلم‌ساز بزرگی مانند کیارستمی تبدیل شوید. فراموش نکنید که تنها کسی که در سینما نمی‌ترسد، کیارستمی می‌شود. کسی که به راحتی خود را بازتولید می‌کند، بدون اینکه از چیزی بترسد.»

او ادامه داد: «اگر در دهه ۴۰، ۳۰ فیلم می‌ساختند و فیلم  فیلم خوب بود، الان هم با ساخت ۱۰۰ فیلم، تنها ۱۰ فیلم ارزشمند داریم پس این سینما چندان رو به جلو نیست و همواره ده درصد سینما موفق بوده است.»

برزگر در بخش دیگری از صحبت‌های خود بحث اقتصاد و بودجه را پیش کشید: «در سینمای ایران فیلم‌سازانی ثابت کردند که هیچ پولی نمی‌خواهیم و می‌توانیم فیلم خوب بسازیم. به فاصله یک سال شهید ثالث «طبیعت بیجان» را ساخت. ابراهیم گلستان هم با راه‌اندازی گلستان فیلم به تولیدات شگفت‌انگیزی پرداخت. او در تاریخ سینمای ایران تنها کسی بود که سعی کرد خودش برای خودش ابراهیم گلستان شود.»

او هم‌چنین به فیلم‌سازان جوان توصیه کرد:« مرور این فیلم‌ها ما را راهنمایی می‌کند که چگونه باید فیلم بسازیم. باید دست‌مان را روی زانو بگذاریم و با حداقل‌هایمان فیلم بسازیم.»

این فیلم‌ساز در پایان سینمای ایران را سینمایی نوصیف کرد که دچار جوانمرگی شده است: «سینمای ما دچار جوانمرگی است چرا که اگر به سینمای تاریخ ایران نگاه کنید، می‌بینید که همه اتفاق‌های خوب بیشتر فیلم‌سازان ما تا پیش از ۳۵سالگی رخ می‌دهد. قدر جوانی‌تان را بدانید.»