
نقدو بررسی «خواب تلخ» در کرج انجام شد
امیریوسفی: گذشت زمان «خواب تلخ» را خندهدارتر کرد /حسنینسب: بسیاری از فیلمهای مستقل ما سود میکنند
هنروتجربه:نشست نقد وبررسی فیلم «خواب تلخ» با حضور محسن امیر یوسفی (کارگردان) و نیما حسنینسب (منتقد) در پردیس سینمایی پرشین مهرشهر کرج برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی گروه هنروتجربه ،در این مراسم محسن امیریوسفی در سخنانی عنوان کرد که فیلم خواب تلخ فیلمی است که به گونهای ساخته شده است که لحظهلحظه آن با مخاطب ارتباط برقرار کند.
امیر یوسفی در بخشی از این نشست در پاسخ به سوالی درباره فیلمبرداری خوب خواب تلخ گفت:«فیلمبرداری درخشان این فیلم ،محصول کار بایرام فضلی است که از قدر ندیدهترین فیلمبرداران تاریخ سینمای ایران است».کارگردان خواب تلخ در ادامه با اشاره به گذشت ۱۲سال از ساخت این فیلم عنوان داشت:«در زمان ساخت این فیلم ،بسیاری از صحنههای فیلم،بار طنز نداشت و خندهدار نبود ولی گذشت زمان به نوعی باعث شد که خواب تلخ ،فیلم خندهدارتری شود».
کارگردان فیلم «آتشکار» درادامه صحبتهای خود به این نکته اشاره کرد که حتی یک کلمه از فیلمنامه خواب تلخ ،به شکل بداهه نوشته نشده است و قبل از ساخت فیلم یک فیلمنامه کامل وجود داشت که در طول ساخت هیچ تغییری در آن صورت نگرفت. امیر یوسفی در پاسخ به اینکه چرا از بازیگران حرفهای استفاده نکردهاست گفت:«اگر میخواستیم از بازیگران حرفهای استفاده کنیم ،فیلم نوع دیگری میشد ،حس و طعم و رنگ دیگری پیدا میکرد .از سویی دیگر در ساختاری که برای این فیلم در نظر داشتیم قرار نبود که بازیگر از یک سری اصول تخطی کند . صحنههایی که نوشته شد بر اساس مصاحبهها و گفتوگوهای بسیاری بود که قبل از ساخت از با بازیگران انجام شده بود و بسیاری از دیالوگهای فیلم را از خود اسفندیار گرفتم».
نیما حسنی نسب منتقد سینما نیز در این نشست فیلم را یکی از مهمترین نمونههای سینمای مستقل ایران دانست:«خواب تلخ خود را موظف نمیداند که منتسب به جریان کلیشهای باشد و مخاطب خود را در میان تماشاگران خاص جستجو میکند».او ادامه داد:« خواب تلخ آنقدر اورژینال است که بدون نیاز به الگوبرداری از سینمای کیارستمی به جشنواره فیلم کن رفت و بدون استفاده از کلیشههای رایج فیلمهایی مثل”من سالوادور نیستم “هم به فیلمی پر مخاطب در بین سینماروها تبدیل شدهاست».
این منتقد سینمای ایران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت :«عموم فیلمهای پرفروش سینمای ما در واقع ضرر میدهند و بسیاری از فیلمهای مستقل ما به دلیل کمهزینه بودن سود میکنند ، ولی کمتر تهیهکنندهای حاضر است که در زمینه ساخت فیلمهای مسقل سرمایهگذاری کند».
امیر توده روستا کارگردان سینمای ایران هم که در این نشست حضور داشت در سخنانی با تمجید از فیلم خواب تلخ گفت:« خواب تلخ فیلم کمدی فاخر و سنگینی است . در این فیلم لزوما صحنهای که میخنداند فقط برای خنده نیست و پس خنده غمی به وجود میآورد که عمیق و ارزشمند است».