هنر و تجربه- رضا حسینی:هر سال انبوهی از طرفداران انیمیشن و مدیران صنعت فیلم‌سازی در کوه‌های آلپ منطقه‌ی فرانسه جمع می‌شوند تا در جشنواره معتبر و بین‌المللی فیلم‌های انیمیشن آنسی شرکت کنند. در این ماه،ژوئن، انیماتور و فیلم‌ساز مکزیکی صاحب سبک، گیرمو دل‌تورو، طبق روال هر سالش در این رویداد حاضر شد تا هم بخش‌هایی از آخرین مجموعه‌ی انیمیشنی که برای نتفلیکس می‌سازد با عنوان «شکارچیان ترول» را به علاقه‌مندان نشان دهد (که مورد تحسین و تشویق حاضران قرار گرفت) و هم در اصل، ایده‌های خلاقانه و توصیه‌هایش را با شرکت‌کنندگان در میان بگذارد.

گیرمو دل تورو که پیش از این با کارنامه‌ای متنوع و تمام‌وکمال، با فیلم‌هایی مانند «اراده‌ی شیطان» (۲۰۰۱)، «بلید۲» (۲۰۰۲)، «هل‌بوی» (۲۰۰۴)،«هزارتوی پن» (۲۰۰۶) و «کریمسن پیک» (۲۰۱۵) حساسیت‌های هنری‌اش را نشان داده و در جایگاه یک مؤلف قرار گرفته است، تا امروز بارها به عنوان مشاور هنری در دیگر آثار فانتزی،که از نظر بصری غنی و پرمایه هستند، هم ایفای نقش کرده است که چند نمونه‌ی آن عبارتند از فیلم‌های «هابیت»، «پاندای کونگ‌فوکار۲و۳» و «مگامایند». به‌علاوه، او در طول دو دهه فعالیت به عنوان فیلم‌ساز، جوایز بسیاری را برنده شده است که از آن جمله می‌توان به چند اسکاری اشاره کرد که برای «هزارتوی پن» به خانه برد.

۱- مرشدان خود را پیدا کنید

قوه‌ی تخیل منحصربه‌فرد دل تورو با استادان بزرگی پرورش یافته است. او ده سال با «پدرخوانده‌ی چهره‌پردازی» یعنی دیک اسمیت همکاری کرد که برای فیلم‌های مطرحی چون «راننده تاکسی»، «جن‌گیر»، «پدرخوانده» و «آمادئوس» شناخته می‌شود.او تأثیر این کارآموزی را در آموختن اخلاق کاری خلاصه می‌کند و این‌که چه‌طور عناصر سینمایی مربوط به هر جلوه‌ی مؤثر را کشف کند. دل تورو سه سال «مشقت‌بار» را هم به یادگیری فیلم‌نامه‌نویسی از کارگردان کهنه‌کار مکزیکی خایمه اومبرتو ارموسیو گذراند.

گیلرمو دل‌تورو

۲- فرم همان محتوا است

دل تورو از «دراکولا» (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۹۲) به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های زندگی‌اش نام می‌برد: «اولین بار که فیلم را دیدم آن را نفهمیدم، اما غنای بصری باعث شد تا دوباره فیلم را ببینم.»او فرم و سبک را بخشی اساسی از داستان‌گویی می‌داند: «برای من، تصویر و هر عنصر بصری‌ای، همان روایت است. فیلم‌ها اغلب نادرست تحلیل می‌شوند و سبک و محتوای‌شان جداگانه در نظر گرفته می‌شود. رنگ‌ها، نور، طراحی، بافت و… همه عناصر روایی هستند.»

۳- نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید

«مهم است بدانید در چه زمینه‌ای خوب هستید و دوست دارید چه کاری را انجام بدهید. هیچ کس در همه‌ی زمینه‌ها خوب نیست. ما فقط در بخش‌های خوب کارمان خلاصه نمی‌شویم. در واقع، سبک شما در همان بخش‌هایی که خوب نیستید هم وجود دارد.» دل تورو در این خصوص استنلی کوبریک را مثال می‌زند: «اولین فیلم او با نام “ترس و هوس” اثر خوبی نیست اما سبک او را در خود دارد. مؤلفه‌ها و جوهر آثار کوبریک که بعدها به‌درستی به آثارش تزریق شدند، در اولین فیلم او به نقطه‌ی ضعف و شکست اثر بدل شدند.»

۴- شور و علاقه‌تان را دنبال کنید

«خیلی ساده است. شما باید عاشق کارتان باشید وگرنه وسط تولید، اشتیاق‌تان را از دست می‌دهید. شما نمی‌خواهید یک سال هر روز صبح از خواب بیدار شوید و روی فیلمی کار کنید که نمی‌خواهید جان‌تان را برایش بدهید. برای من زیبایی یک فیلم زمانی تحقق می‌یابد که کسی در حد مولکولی با فیلمش ارتباط برقرار کرده باشد؛ و این زمانی است که هم هنر شخصی می‌شود و هم شما را سروشکل می‌دهد.»

۵- بیش از توان‌تان انرژی بگذارید

«حتی وقتی پروژه‌ی خود شما نیست هم باید بیش از توان‌تان برای کاری که انجام می‌دهید انرژی بگذارید. اگر با تمام شور و اشتیاق‌تان مشغول به کار شوید، کارتان بد نخواهد شد. کاملاً جدی می‌گویم! این درست که شخصیت‌ها و داستان‌های شما متکی به تجربه و دیدگاه‌تان هستند اما اگر زمان‌تان را به رؤیاپردازی درباره برنده شدن در جشنواره ساندنس و متن سخنرانی‌تان بگذرانید، کارتان تمام است. در زمان انجام کارتان، روی آن تمرکز کنید تا ببینید چه‌قدر زیاد می‌آموزید. رؤیاهای ساندنسی‌تان را برای زمان حضورتان در خانه نگه دارید.»

۶- بی‌قاعده باشید!

دل تورو دوست دارد یکی در میان، سراغ پروژه‌های کوچک و بزرگ برود چون با این کار کاملاً به نیازهای هنری‌اش در زمینه‌های مختلف پاسخ می‌دهد. او در این خصوص به گفت‌وگویش با دیگر مؤلف مکزیکی، آلفونسو کوارون، اشاره می‌کند. پس از کارگردانی «بلید۲» بود که کوارون هم قرار شد سومین قسمت از فیلم‌های «هری پاتر» را بسازد. گفت‌وگوی آن‌ها درباره تلاش برای حفظ هنرمندی در کارگردانی این پروژه‌های هالیوودی بزرگ به این راه‌حل دل تورو ختم شد: «با مصالح کارتان بی‌قاعده رفتار کنید! پروژه را در آغوش بگیرید و با تمام مهر و توان‌تان آن را بسازید. اگر از صمیم قلب فیلمی را بسازید حتماً دی‌ان‌ای شما را خواهد داشت. از فیلمی که می‌سازید فاصله نگیرید! در آن غلت بزنید و آلوده شوید!»

۷- اشتباه کنید!

«شما برای این‌که روایت‌تان کامل به نظر برسد به عنصر تصادف نیاز دارید. علاوه بر این، اشتباه‌ها نیز زیبایی خودشان را دارند.» دل تورو برای اثبات این موضوع به نقاشی امپرسیونیستی فرانسه و فلسفه‌ی زیبایی‌شناختی وابی سابی ژاپنی اشاره می‌کند. او توضیح می‌دهد که این کیفیت‌ها را در فیلم‌های خودش هم جست‌وجو می‌کند: ناکاملی، ناپایداری، ناتمامی. او در واقع به‌نوعی بر این باور است که کمال دست‌نیافتنی است.

منبع: ایندپندنت

برچسب‌ها: