هنروتجربه:رسانه‌ها این روزها هم‌چنان به پوشش اخبار مرتبط با یادبودهایی که برای عباس کیارستمی بزرگ کارگردان سینمای ایران برگزار می‌شود، مبادرت دارند و در این میان صحبت‌های یکی از جانبازان موزه صلح تهران درباره کیارستمی و خاطره دیدار او از موزه صلح توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.البته واکنش‌های هنرمندان و برخی مسئولین به چگونگی بررسی پرونده پزشکی کیارستمی هم در اخبار مختلفی بازتاب دارد. امروز (۲۷ تیر) اما بازهم روز وداع با یکی از اهالی هنر بود، هنرمندان و منتقدان در خانه سینما گردهم آمدند تا با جمشید ارجمند منتقد، مترجم و پژوهش‌گر پیشکسوت وداع کنند.

خبرهای مرتبط با آثار به نمایش درآمده در گروه هنروتجربه را با گفت‌وگوی مزدک میرعابدینی با خبرگزاری مهر شروع می‌کنیم. این گفت‌وگو به بهانه اکران فیلم «خواب است پروانه» در گروه هنروتجربه انجام شده است. میرعابدینی در این گفت‌وگو به نکاتی پیرامون اولین ساخته خود اشاره کرد و گفت: «خواب است پروانه برای هفت یا هشت سال قبل است و امروز فکر می‌کنم آدم دیگری هستم. البته فکر می‌کنم این گزاره به خودی خود خیلی درست نباشد چون آدمیزاد بر اساس اتفاق‌های گذشته خودش جلو می‌آید، ولی واقعا امروز آدم دیگری شده‌ام و فکرهای دیگری هم دارم. در ابتدا باید بگویم که اصلا فکر نمی‌کنم بقیه چطور باید فکر کنند ولی از نظر خودم اگر موضوعی مخاطب زیادی داشته باشد کارگردان می‌فهمد فیلم قوی ساخته است. در شرایط امروزی من حتی به مخاطب عام و خاص هم اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم هرچه بیشتر یک فیلم تماشاچی داشته باشد عملا فیلم بهتری است. دراین تفکر شاید تناقضی میان فیلم عامه پسند، هنری و مابقی به وجود بیاید که قرار است چطور ارزیابی شوند، ولی به هر حال فیلمی را که مردم بیشتر دوست دارند و تماشاچی برای آن وجود داشته باشد، مهم است و این نکته‌ای است که به نظر من در ساخت فیلم مهم است.»
او پیرامون جایگاه فیلم خود اضافه کرد: «جایگاه یک فیلم را بیشتر منتقدان باید مشخص کنند تا خود فیلم‌ساز. فیلم‌ساز فیلمش را می‌سازد و در ادامه بقیه هستند که یا آن را تحسین می‌کنند یا مورد نقد قرار می‌دهند، مردم یا به تماشای فیلم می‌نشینند یا نمی‌نشینند و منتقدان هستند که جایگاه سینمایی فیلم را مشخص می‌کنند. در حقیقت من این فیلم را ساخته‌ام و کارم تمام شده و شاید برایتان جالب باشد بگویم که تازه فهمیدم که چقدر سخت است درباره جزئیات فیلمی که هفت سال قبل ساخته‌ای، صحبت کنی.»

خبر بعدی هم باز مربوط است به مزدک میرعابدینی.خبرگزاری فارس خبر پیش‌تولید فیلم «حلزون» به کارگردانی مزدک میرعابدینی را منتشر کرده است. محمد احمدی تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد و فیلم‌برداری آن به زودی آغاز می‌شود.

روزنامه فرهیختگان نیز گفت‌وگویی با محمدرضا اصلانی، مستندساز را به بهانه اکران فیلم «ایران سرای من است» به کارگردانی پرویز کیمیاوی منتشر کرده‌است. در این گفت‌وگو او درباره سینما شاعرانه و ناب توضیح داده‌است: «کادر دوربین وسیله‌ای برای ضبط و ثبت اشیا است. اما توجه داشته باشید بسیاری از مسائل را شما نشان نداده‌اید و همین امر یک دیالکتیک ایجاد می‌کند. شما از طریق همین دیالکتیک بسیاری از چیزها را کشف می‌کنید. به نظر ژاک لاکان، روانکاو فرانسوی شما با چندین و چند نشانه در خودآگاه و ناخودآگاه مواجه هستید. وقتی یک واژه را برمی‌گزینید، در خودآگاه تبدیل به یک واژه  و در ناخودآگاه‌تان چندین واژه می‌شود. شما وقتی بخش خاصی را انتخاب می‌کنید بسیاری از بخش‌های دیگر یک واژه یا یک معنا یا حتی یک شیء را حذف می‌کنید. همین گزینش و حذف نکته جذابی است. نگاه من در مسیر نگاه خاص کلود لویی استراوس و ژان پل سارتر، دو نظریه‌پرداز فرانسوی است. همان بحث‌هایی که آن‌ها در زمینه نگاه و برخورد با دیگران بیان کرده‌اند مورد توجه من هم هست. ساختن فیلم مستند نیز باید از همین مسیر برود. ما باید به دنبال «راه‌های دیگر» در فیلم‌سازی باشیم. اصلا باید سینمای «دیگری» ایجاد کنیم. نگاه‌های استعماری غربی و  این چنین را که مخصوصا در مردم‌شناسی کالینوفسکی موج می‌زند باید کنار بگذاریم و سینمای دیگری را بنیان نهیم؛ سینمایی که دیگر نگاه از بالا به پایین ندارد؛ سینمایی که از دری دیگر وارد آیین می‌شود.»

در قسمتی دیگر از همین روزنامه گزارشی از برگزاری آیین دیدار فیلم «ایران سرای من است» منتشر شده است.

روزنامه شرق گفت‌وگویی با بهمن فرمان‌آرا پیرامون پرونده پزشکی عباس کیارستمی را منتشر کرده است. فرمان‌آرا سهل‌انگاری را  در این اتفاق دخیل دانسته و توضیح داده‌است: «آنچه که صددرصد و با قاطعیت می‌توانم بگویم این است که در این مسیر سهل‌انگاری اتفاق افتاده است و طبیعتا باید به این مسئله به طور کامل و شفاف رسیدگی شود. چون هر کاری هم بکنیم عباس دیگر به این دنیا برنمی‌گردد. اما پیگیری این پرونده می‌تواند فرصتی باشد تا خطاهای پزشکی از این دست درباره مردم تکرار نشود؛ مردمی که چندان وضعیت مالی خوبی ندارند و با بروز هر مشکل و خطایی توسط پزشکان نمی‌توانند حقانیت خود را ثابت کنند؛ چون تریبونی ندارند و نمی‌توانند حرفشان را به کرسی بنشانند یا امکان ارتباط با رسانه‌ها را ندارند تا در سطح رسانه‌ها مشکلات‌شان پیگیری شود. البته باید به این نکته مهم هم اشاره کنم که قصد توهین‌کردن به کسی را ندارم بلکه به این معتقدم که در عین حفظ خونسردی و رعایت انصاف، به اصل حقیقت برسیم تا دیگر چنین خطاهایی تکرار نشود. همان‌طور که گفتید، من از روز اول در جریان بودم که عباس با قد افراشته با پای خودش به بیمارستان مراجعه کرد و می‌خواست بدون زحمت‌ دادن به کسی بعد از سه روز معالجه، در کمال سلامتی به خانه برگردد و به آفرینش‌های هنری‌اش ادامه دهد. ناگفته نماند این درست است که هر انسانی حق حیات دارد و از این نظر همه یکسان‌اند و شکی هم در آن نیست. اما انگار یادمان رفته که او سعدی سینما ایران بود. مگر در تاریخ چند حافظ، سعدی، ابن‌سینا و … فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند؟ اما در کمال ناباوری متأسفانه ما عباس کیارستمی را از دست دادیم.»

همچنین روزنامه بانی‌فیلم یادداشتی به قلم کمیل میرزایی بر فیلم «ایستاده در غبار» منتشر کرده است. در این یادداشت آمده است: «ایستاده در غبار فیلم محترمی است چرا که کارگردان آن جرات کرده و در این غبار سیاه آثار امروز سینما ما، به احترام قهرمانان واقعی این سرزمین ایستاده است. و اما بعد؛ از آنجا که فیلم، رویکردی زندگی‌نامه‌ای دارد و در چنین رویکردی، زندگی فرد از کودکی تا سرانجام او روایت می‌شود، مهم‌ترین نکته، شخصیت‌پردازی است ک خود وجه درونی و وجه بیرونی دارد. در این فیلم که روایت از طریق خاطره‌گویی نزدیکان و همرزمان متوسلیان بیان می‌شود، تنها به وجه بیرونی شخصیت پرداخته می‌شود و نه وجه درونی که پیش‌زمینه و انگیزه رفتار و تصمیمات بیرونی است.  در این مورد، انگیزه احمد از گرایش به انقلاب و دفاع مقدس بیان نمی‌شود.»

در روزنامه کائنات خبر برگزاری کارگاه فیلم‌سازی دانش اقباشاوی، کارگردان فیلم «تاج محل» در آبادان منتشر شده است. همچنین خبر عرضه فیلم‌های «تابو» به کارگردانی خسرو معصومی و «دربست» به کارگردانی علی خامه‌پرست در روزنامه‌هایی چون بانی‌فیلم، ابرار، روزان و… منتشر شده است.