هنروتجربه – سوگند نیازمند: گروه سینمایی هنروتجربه از زمان شروع رسمی فعالیت در مهر ۱۳۹۳ به جز تهران با نمایش فیلم در شهرستان‌های مختلف، سینمادوستان و علاقه‌مندان آثار فرهنگی و هنری را به تماشای فیلم‌های هنرو تجربه دعوت کرده‌است. با گذشت حدودا دو سال و اندی از فعالیت این گروه سینمایی و اکران فیلم‌ها و با توجه به فراخور هر شهر و موقعیت جغرافیایی و فرهنگی این شهرها،طی این مدت استقبال‌های متفاوتی را از فیلم‌های گروه هنروتجربه شاهد بودیم. این روزها، اصفهان، مشهد، گرگان، شیراز، اهواز، کرج، سنندج، تبریز، و آبادان میزبان علاقه‌مندان گروه هنروتجربه است و هم‌چنین زاهدان، اراک و رشت دو هفته یک‌بار به نمایش فیلم‌های هنروتجربه می‌پردازند. یزد نیز از ۱۴ تیر ۱۳۹۵ با اکران فیلم «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده به هنروتجربه پیوسته است. سینمای هنروتجربه بابل نیز با ظاهری ویژه و خاص، از روز پنج‌شنبه، ۳۱ تیر با اکران فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به این گروه سینمایی اضافه شد و از این پس میزبان سینمادوستان این شهر است.
حضور هنروتجربه در شهرهای مختلف فقط به نمایش فیلم محدود نمی‌شود و طی این مدت تقریبا هرهفته در چند شهر شاهد برگزاری جلسه‌های نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده در گروه هنروتجربه هستیم. حتی در شهرهایی که اکران‌ها به صورت دوهفته یک بار برگزار می‌شود هم هر از چندگاه نشست‌های نقد و بررسی برپا می‌شود. این نشست‌ها بخصوص در شهرهایی چون اصفهان، مشهد، شیراز، کرج که دیگر به صورت ثابت هفتگی درآمده در شکل گیری مخاطبان ثابت و پیگیر فیلم‌های هنروتجربه نقش بسزایی دارند.نکته دیگر بحث تمرکز زدایی‌ای است که با نمایش این فیلم‌ها در شهرهای مختلف شاهد آن هستیم. حضور کارگردان‌ها و عوامل مختلف فیلم‌ها هم در جلسه‌های نقدو بررسی و ایجاد باب سوال و گفت‌وگو و بحث و نقد هم در شکل‌گیری یک جریان پویای فرهنگی در شهرهای مختلف بسیار موثر و امیدوارکننده است و می‌تواند به آشتی مخاطبان با سینما و پیوستن مخاطبان جدید منجر شود. به همین سبب این روزها مدیران سینماهای شهرهای مختلفی که مبادرت به نمایش فیلم‌های هنروتجربه دارند، تلاش می‌کنند تا مردم بیشتری را جذب چنین فیلم‌هایی کنند، زیرا به گفته خودشان چنین سینمایی غنی است و ارزش ترویج و همه‌گیر شدن را دارد و براثر همین تلاش‌هاست که نمایش تعدادی از فیلم‌های هنروتجربه در شهرهای مختلف به سئانس‌های فوق‌العاده هم کشیده می‌شود.در گزارش پیش رو به سراغ تعدادی از مدیران سینماهای شهرهای مختلف رفته و نظرشان را پیرامون نمایش فیلم‏‌های هنروتجربه جویا شدیم.

 احتمال باران اسیدی -اصفهان  مزدک-میرعابدینی-محمد-احمدی-3

استقبال‌های رضایت‌بخش
شهر اصفهان از جمله اولین شهرهایی است که به گروه هنروتجربه پیوست. سینما سوره اصفهان از ۲۳ آذر ۱۳۹۳ با اکران سه فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری، «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر و «روایت ناپدید شدن مریم» به کارگردانی محمدرضا لطفی یه جمع هنروتجربه‌ای ها پیوست. روزانه چهار سانس این سینما به فیلم‌های گروه هنروتجربه اختصاص دارد. سید مصطفی حسینی مدیر سینما اصفهان در گفت‌وگویی تاکید می‌کند: «با آغاز فعالیت گروه هنروتجربه سالن‌های سینما پر و فیلم‌هایی که امکان اکران در اصفهان را ندارند، نمایش داده می‌شود. با نمایش فیلم‌های گروه هنر و تجربه در اصفهان فیلم‌هایی هنری با معیار بالا و سطح کیفی مطلوب در این گروه سینمایی اکران می‌شود.» اصفهان هم‌چنین دوشنبه هرهفته میزبان جلسه‌های نقد و بررسی فیلم‌های گروه هنروتجربه با حضور کارگردان و عوامل فیلم است.

شیراز که نامش  با فرهنگ و هنر عجین است،از پاییز سال گذشته به جمع هنروتجربه‌ای‌ها آمد.سالن هنروتجربه شیراز که در مجتمع حافظیه این شهر واقع شده، از ۲۵ آذر ۱۳۹۴ با اکران فیلم «خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی به جمع سینماهای هنروتجربه پیوست و روزانه با اکران سه سانس از فیلم‌های هنروتجربه به کار خود ادامه می‌دهد. در همان روزهای ابتدایی راه‌اندازی این سینما، مدیر امور سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگویی از حضور چنین سینمایی در شهر شیراز ابراز خرسندی کرد: «از اینکه در نقاط شمالی شهر شیراز امکان ساخت سینما فراهم شده جای بسی خرسندی دارد، زیرا در این بخش از شهر شیراز سالن سینما نبود و بخش گسترده‌ای از ساکنان این نقاط از دیدن آثار سینمایی محروم و یا برای دیدن فیلم مجبور به رفت و آمد به نقاط مرکزی شهر بودند.»
حال که چند ماهی از شروع فعالیت سینما مهر شیراز می‌گذرد، دانشور، مدیر سینما شیراز در گفت‌وگویی با خبرنگار هنروتجربه رضایت خود را ابراز می‌کند: «این روزها استقبال از فیلم‌ها عالی است. خوشبختانه در این مدت با توجه به داشتن سه سانس در روز و تعداد مخاطبین سینما شیراز، از لحاظ شکل آماری با رشد قابل توجهی مواجه هستیم و همچنین در ایام ماه مبارک رمضان باتغییر سانس سوم سینما و موکول کردن آن به بعد از افطار، شرایط را هم برای حضور روزه‌داران فراهم کردیم که خوشبختانه موفق هم بودیم.»

در استان البرز نیز، پردیس سینمایی پرشین در مهرشهر کرج از ۱۲ بهمن ۱۳۹۴، با اکران یک سانس از فیلم‌های هنروتجربه به این گروه سینمایی پیوست. سید مصطفی هاشمی مدیر این سینما وضعیت این روزهای اکران فیلم‌های هنروتجربه را خوب توصیف می‌کند:«از عید نوروز وضعیت استقبال مخاطبان از فیلم‌ها بهتر شده است و بیشتر برای تماشای فیلم‌های هنروتجربه می‌آیند. اوایل شروع فعالیت‌مان در کرج به سبب کمبود تبلیغات لازم و شناخته نشدن فیلم‌ها، ضعیف بودیم و سالن‌ها اکثرا با ۳۰ – ۴۰ درصد مخاطب، فیلم‌ها را اکران می‌کرد اما الان رفته رفته تماشاگران بیشتری به دیدن فیلم‌های هنروتجربه می‌آیند»

از همان زمان شروع فعالیت گروه هنر و تجربه سینما ساحل اهواز، یکی از اولین سینما‌ها در شهرستان‌ها بود که به این گروه پیوست و فعالیت خود را از بهمن ۱۳۹۳ با اکران فیلم‌های «ماهی و گربه»  و «پرویز» آغاز کرد. در همان روزها مدیر این سینما در گفت‌وگویی با سایت هنروتجربه حضور افراد علاقه‌مند به سینما و اشتیاق آن‌ها را برای دیدن فیلم‌های هنروتجربه، از دلایل اصلی راه‌اندازی سینمای هنروتجربه در این شهر عنوان کرد. حال که یک‌سال و اندی از شروع نمایش فیلم‌های هنروتجربه می‌گذرد، پیام نیک‌فرد، مدیر این سینما در گفت‌وگو با هنروتجربه پیرامون استقبال مخاطبان از فیلم‌ها می‌گوید:«با توجه به یک وقفه کوتاه در اکران فیلم‌های هنروتجربه در سینما ساحل اهواز، استقبال از آن‌ها به نسبت پاییز و زمستان راضی‌کننده است و ما در آمار فروش به یک رشد قابل توجه رسیدیم که البته گمان می‌کنم یکی از دلایل رشد مخاطب اطلاع‌رسانی بهتر گروه هنروتجربه هم باشد.»
این مدیر سینمایی به چگونگی نحوه اکران فیلم‌ها در اهواز نیز اشاره می‌کند: «ما در اهواز یک تک سانس برای نمایش فیلم‌های هنروتجربه داریم که حدودا ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و در فاصله یک هفته تا ده روز فیلم جدید دیگری را اکران می‌کنیم. در حال حاضر فیلم «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده که از استقبال خوبی هم برخوردار است، در سینما ساحل اهواز اکران شده، پیش از آن فیلم «ساکن طبقه وسط» به کارگردانی شهاب حسینی در اهواز نمایش داشت و بعد از اکران «چهارشنبه» تمایل ما اکران فیلم «نیمرخ‌ها» به کارگردانی مرحوم ایرج کریمی است.»

سینمای زاهدان   خواب تلخ 2

سینما ۲۶ بهمن تبریز با مدیریت جواد خازنی نیز از ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ فعالیت خود را با اکران فیلم «ماهی و گربه»، در این شهر آغاز کرد. خازنی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرو تجربه به فروش فیلم‌های این گروه اشاره کرد و آن را نسبتا مناسب دانست، اما اشاره کرد که تعداد تماشاگران در ماه مبارک رمضان کاهش یافته است. سینما ۲۹ بهمن تبریز روزهای یک‌شنبه، دوشنبه و جمعه سانسی را برای اکران فیلم‌های گروه هنروتجربه در نظر گرفته‌ است.

گسترش تبلیغات
بحث تبلیغات برای رشد مخاطبین فیلم‌ها همیشه مهم و تاثیرگذار بوده است. گروه سینمایی هنروتجربه نیز از این قاعده مستثنی نیست و سعی دارد با روش‌های تبلیغاتی متفاوت فیلم‌ها را به علاقه‌مندان معرفی کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که مدیران سینماها در تهران و شهرستان‌ها هم در عرصه تبلیغات این فیلم‌ها با حرکتی خودجوش فعالیت می‌کنند و با ارسال بنرها و استندهایی که برای شهرستان‌ها صورت می‌گیرد و نصب آن‌ها در سالن‌ها سینما و بعضا سطح شهر، فروشگاه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و… فیلم‌هایی با رویکرد هنری و تجربی را به مخاطبان معرفی می‌کنند. هم‌چنین این روزها که نمی‌توان تاثیر فضای مجازی را هم نادیده گرفت، اکثر مدیران سینمایی راه پیام و تبلیغات در فضای مجازی را در پیش گرفته‌اند و بیشتر روی این روش متمرکز شده‌اند. در سینماها شیراز، تبریز، اهواز و دیگر شهرستان‌ها کانال‌های ارتباطی با علاقه‌مندان وجود دارد که مدیران از این طریق به تبلیغ فیلم‌های هنروتجربه می‌پردازند.

 بابل-هنروتجربه   بابل-سینمای هنروتجربه

مدیر سینما مهر آبادان که از ۸ مهر ۱۳۹۴ با اکران فیلم «تاج محل» به کارگردانی دانش اقباشاوی به گروه سینمایی هنروتجربه پیوسته است، تبلیغات را به عنوان مهم‌ترین چالش جذب مخاطب مطرح می‌کند: «ما برای بیشتر دیده شدن فیلم‌های هنروتجربه تلاش بسیاری کرده‌ایم. شاید چون فیلم‌ها خوب شناخته نشدند، استقبال از آن‌ها کم است. در ایام عید نوروز در سینما مهر آبادان ۹ فیلم اکران شد که اتفاقا استقبال خوبی هم از آن‌ها شد اما متاسفانه فیلم‌های هنرو تجربه مخاطبان کمتری داشتند. به هر جهت باید روی تبلیغات فیلم‌ها کار کرد و روشی قوی را در پیش گرفت تا مردم فیلم‌ها را بشناسند و از آن‌ها حمایت کنند. فیلم‌هایی با فروش دو میلیارد در سینما بدنه سطخ توقعات مردم را بالا برده است، به همین علت مخاطبان بسیار پیگیر تبلیغات هستند. اصطلاحا تبلیغات می‌تواند یک فیلم را به عرش ببرد و یا به فرش بکشاند. گروه هنروتجربه اگر بر روی این بحث متمرکز شود بی‌شک می‌تواند در سینما ایران به قله صعود کند.»
سلمانیان در ادامه به بحث تبلیغات و ابزارهای تبلیغاتی نیز اشاره می‌کند: «ما باید بتوانیم با ابزارهای تبلیغاتی بیشتر این فیلم‌ها را به مخاطبان معرفی کنیم. در سینمای آبادان جایگاهی برای بنرها داریم و فیلم‌هایی که قرار است اکران کنیم، بنرهایشان را نصب می‌کنیم. در فضای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام هم فعالیت می‌کنیم تا مخاطبان بیشتری را جذب کنیم. البته با گذشت ۹ ماه از فعالیت‌مان با رشد ۳۶ درصدی هم رو‌به‌رو بوده‌ایم اما هم‌چنان با مشکلات تبلیغ مواجه هستیم.»

نیک‌فرد مدیر سینما ساحل اهواز در این خصوص ضمن اشاره به لزوم توجه به تبلیغات بهتر در گروه هنروتجربه می‌گوید: «من به شخصه یکی از پیگیران فیلم‌های گروه هنروتجربه هستم و به نظر من تبلیغات در این بخش پیشرفت داشته‌است اما نکته‌ای که باید مطرح کنم این است که به نظر من بهتر است تبلیغات را کمی عام‌تر کنیم و با بیان ساده‌تری در اختیار مخاطبان قرار دهیم. شاید این‌گونه بتوان تماشاگر عادی را هم به سینما آورد و جذب مخاطب موفقی را تجربه کرد.»

احتمال باران اسیدی 3  نقد داره صبح میشه- مشهد
پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها
از زمان شروع فعالیت گروه سینمایی هنروتجربه و اکران فیلم‌هایی چون «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری و «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر، این دو فیلم هم‌چنان در صدر فیلم‌هایی هستند که بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده‌اند. «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده، «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی کاوه ابراهیم‌پور، «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها، «خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی، «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «ساکن طبقه وسط» به کارگردانی شهاب حسینی و در بین مستند‌ها «ملف گند» به کارگردانی محمود رحمانی و «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربان‌پور به گفته مدیران سینمایی فیلم‌هایی هستند که در شهرهای تبریز، شیراز، آبادان، کرج، اصفهان و… بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

استقبال دانشجوها و هنرجویان
با این‌که در ابتدا به نظر می‌رسد مخاطبان فیلم‌های گروه هنروتجربه فقط اقشاری خاص باشند، اما طی مدتی که از فعالیت این گروه می‌گذرد، رفته رفته با استمرار فعالیت این گروه از یک سو و آشنایی مخاطبان با آثار به نمابش درآمده،محدوده تماشاگران وسیع‌تر از پیش شده است. هرچند هم‌چنان طبق گفته مدیران سینمایی بیشتر تماشاگرانی به تماشای فیلم‌های هنروتجربه می‌نشینند که علائق فرهنگی و هنری در آن‌ها پررنگ‌تر است. افرادی مانند تهیه‌کنندگان، منتقدان سینما، دانشجویان هنر، هنرجوهای آموزشگاه‌های عکاسی و هنرهای تجسمی بیشترین درصد مخاطبان هنروتجربه را تشکیل می‌دهند.