هنروتجربه: امروز (۲ شهریور) مطبوعات و خبرگزاری‌هایی چون ایسنا و ایلنا ضمن انتشار بازتاب خبر برگزاری مراسم آیین دیدار مستند «آی آدم‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد، به خبرهای دیگری پیرامون سینما هنروتجربه پرداخته است که برخی از آن‌ها در زیر از نظرتان می‌گذرد.

در روزنامه اعتماد نقدی بر فیلم «لانتوری» به قلم محمدرضا مقدسیان منتشر شده است. در این یادداشت آمده: «رضا درمیشیان در «لانتوری» هم به سیاق دو اثر پیشینش به نمایش ماجرای شکل‌گیری، بروز و عواقب بروز خشونت میان شخصیت‌ها و اتمسفری که در آن زندگی می‌کنند، پرداخته است. نگاه او به مقولات اجتماعی اما نگاه مولف و نظریه‌پردازانه نیست. ماجرا ساده است، درمیشیان ایده و داستان قابل لمس و باورپذیر و البته تاثیرگذار می‌خواهد و اجتماع اطراف بهترین خوراک را برای این نگاه فراهم می‌کند. درمیشیان نشان داده بیش از آنکه بخواهد (یا بتواند) سراغ ریشه‌های خشونت برود و بی‌آنکه مدعی بررسی موشکافانه و زیربنایی آسیب‌های اجتماعی باشد، در قامت یک نگاه دغدغه‌مند تلاش می‌کند در قالب سینما و با تکیه بر داستان‌گویی، روابط علی و معلولی پیش برنده درامش را از دل رخدادهای دراماتیک جامعه اطرافش بیابد و در آن میان نیمچه نقدی هم بر وضع موجود داشته باشد. به بیان بهتر درمیشیان با رویکرد طرح مساله و نه حل مساله به ساخت اثرش می‌پردازد و اینگونه می‌نمایاند که سراغ گرفتن از آسیب‌هاب اجتماعی امری ثانویه و اولویت روایت سینمایی و جذابیت‌های آن براب جذب مخاطب است.»

کمال تبریزی در واکنش به حذف فیلم‌های ویدیویی از داوری جشن خانه‌سینما؛ به خبرگزاری ایلنا گفت: «هیچ یک از تصمیمات مختلف در حوزه سینما نباید باعث تضعیف اتحاد میان اهالی آن باشد. باید توجه داشت که تغییر در روش‌ها و تنوع حضور آثار سینمایی به‌تدریج صورت گرفته و خواهد گرفت. شروع جریان هنر و تجربه تازه و جوان است و آغاز قابل توجهی نیز داشته است که آینده پرشوری را برای سینمای ایران نوید می‌دهد. صبر و حوصله و پایداری و تحمل، لازمه این نوع از سینمای متفاوت و جریان‌ساز است. فیلم‌هایی از هنر و تجربه که پروانه سینمایی دارند؛ می‌توانند در جشن شرکت کنند و تنها فیلم‌های دارای پروانه ویدیویی که در واقع به ارزیابی اولیه و عدم امکان نمایش عمومی اشاره دارد؛ از این امر مستثنی است. به عبارت دیگر این وزارت ارشاد است که میان سازندگان فیلم‌ها آن‌ها را به ویدیویی و سینمایی تقسیم می‌کند. هرچند فیلم‌هایی که دارای عوامل حرفه‌ای به معنای عضویت در صنف سینمایی نیستند؛ خود به خود از چرخه قضاوت خارج می‌شوند.»

احسان فولادی فرد، تهیه‌کننده فیلم «قیچی» نیز در اعتراض به این اقدام خانه سینما، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بیان کرد: «منِ تهیه کننده اگر ۱۰ فیلم با مجوز ویدیو تهیه کنم، که هم در سینماها نمایش داشته باشند و هم در جشنواره‌های داخلی و خارجی حاضر باشند، باز هم از دید ارشاد، تهیه‌کننده سینما به حساب نمی‌آیم. شک ندارم که سال‌ها بعد، به تمایز قائل شدن بین فیلم‌هایی که با مجوز ویدیو و سینمایی ساخته می‌شدند، خواهیم خندید. برای هم خاطره خواهیم گفت و سر تکان خواهیم داد و تاسف خواهیم خورد. به هر حال یک روزی تاریخ سینمای این روزها را هم می‌نویسند…»

همچنین روزنامه بانی‌فیلم به نقدی بر فیلم «قیچی» به کارگردانی کریم لک‌زاده پرداخته است. در این یادداشت آمده: «کریم لک‌زاده کارگردان فیلم «قیچی» درام خود را به شکل افراطی به حداقل‌ها از بار داستانی تقلیل می‌دهد و ماجرای مهم و اصلی را که قرار است بحران و تنش بیافریند، به چند جمله کوتاه از زبان شخصیت خلاصه می‌کند و از تمام وقایع و روابطی که منجر به فاجعه شده، چشم می‌پوشد و بی‌اعتنا به علل و انگیزه‌های وقوعش، هیچ توضیحی درباره چگونگی وقوع آن نمی‌دهد.»

در بخشی دیگری از این روزنامه گفت‌وگویی با محمدرضا رحمانی، کارگردان «گاهی» منتشر شده است. در بخشی از این گفت‌وگو رحمانی پیرامون میزان رضایت خود از ساخت «گاهی» گفت: «رضایت من برمی‌گردد به یک تا دو سال سروکله زدن با آدم‌های مختلف و عوامل متعدد و مساله اصلی که دوربین بود. در صورتی که دوربین حذف شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به هرحال باید سکانس‌های طولانی‌تری داشته باشیم و در عین‌حال، این کار باید یک کار موبایلی می‌شد با کیفیت دوربین‌های موبایل و این به جز حذف فیلم‌بردار، ریسک دیگری بود. همه این‌ها را کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که کار کاملا راضی‌کننده است. به این دلیل که این ریسک‌هایی در کنارش بوده است و انتظار نمی‌رفت که چنین کاری شدنی باشد، ولی به سرانجام رسید.»