هنروتجربه – سوگند نیازمند: «حساسیت فصلی» عنوان اولین فیلم کوتاه سعید وکیلی است که در میان فیلم‌های کوتاه روز یک، در گروه هنروتجربه به نمایش درآمده است. وکیلی برای ساخت اولین اثر خود دست به اقتباس زده است. او پیش از این چند دوره کارگاه ساخت فیلم کوتاه را در مدارس برگزار کرده و با چند پروژه‌ سینمایی به عنوان عکاس همکاری کرده ‌است. به بهانه ساخت اولین فیلمش پیرامون آن و لذت تجربه دوباره با او صحبت کردیم.

وکیلی در ابتدا به قصه‌ای که فیلمش را با اقتباس از آن ساخته، اشاره کرد: «فروردین سال ۱۳۹۱ قصه‌ای از هاروکی موراکامی به نام «کجا ممکن است پیدایش کنم؟» خواندم، و از قبل هم ایده‌ای ذهنم را قلقلک می‌داد. با خواندن آن متوجه شدم که چقدر این قصه با ایده من همسو است پس تصمیم به ساختش گرفتم. زمانی حدود ۴ ماه نگارش فیلم‌نامه طول کشید و با گذر مقدمات ساخت، فیلم بالاخره در سال ۱۳۹۲ ساخته شد.»

این کارگردان جوان با اشاره به دشواری ساخت فیلم اقتباسی توضیح داد: «در حال حاضر یک ایده دیگر برای ساخت فیلم دوم دارم که آن هم اقتباس از روی یک داستان ایرانی است و خب نگارش فیلم‌نامه و کارگردانی یک اثر اقتباسی کمی دشوار‌تر است. در زمان ساخت «حساسیت فصلی» تصاویر قصه و آن بافت ژاپنی دائم جلوی چشمانم بود و قطعا در بخش‌های ناچارا این داستان است که برای تو تصمیم می‌گیرد. به طورکلی ساخت فیلم‌نامه اقتباسی برای من یک چالش است، آن هم یک چالش بزرگ…»

او که تا به حال فیلم خود را با تماشاگران بسیاری دیده است، از بازخورد مخاطبان گفت: «بازخوردها برایم بسیار جالب و البته غیرقابل پیش‌بینی است. در برخی مواقع  تماشاگران عکس‌العملی نشان می‌دهند که انتظارش را ندارم و همین نکته برایم جالب است.»

حساسیت فصلی

وکیلی پیرامون این نکته که آیا خود را یک فیلم‌ساز تجربی می‌داند، عنوان کرد: «تعریف تجربی بودن برای من خیلی انتزاعی است. یعنی به ‌نظرم وقتی ایده‌ای در ذهن فیلم‌ساز شکل می‌گیرد به این فکر نمی‌کند که کارش تجربی است یا خیر، فقط قصدش ساخت فیلم است و همین نوع ساخت به لحاظ تکنیک آن کارگردان شاید گاهی امضا یک کارگردان تجربی را پای آثار او بزند. من هم درست نمی‌دانم که آیا می‌شود به خودم بگویم یک فیلم‌ساز تجربه‌گرا یا خیر…»

کارگردان «حساسیت فصلی» به ورود خود در عرصه فیلم‌سازی بلند نیز اشاره کرد: «هر فیلم‌سازی دوست دارد که روزی فیلم بلند خود را بسازد و من هم دغدغه ساخت فیلم بلند را دارم، اما حقیقتا برایش هیچ عجله‌ای ندارم تا زمان مناسبش فرا برسد.»

وکیلی در پایان صحبت‌هایش پیرامون اکران فیلم‌های کوتاه در گروه هنروتجربه توضیح داد: «اکران چنین فیلم‌هایی بسیار حرکت بزرگی است و نمی‌توان حسن وجودش را نادیده گرفت. اما کاش بتوان خیلی گسترده‌تر به فیلم‌های کوتاه پرداخت تا روزبه‌روز تعدا مخاطبانش افزایش پیدا کنند، چون راستش فیلم کوتاه مخاطب چندانی ندارد و باید بیشتر شناخته شود. هنروتجربه با برگزاری جلسات نقدوبررسی مانند فیلم‌های بلند می‌تواند به فیلم‌های کوتاه کمک ویژه‌ای بکند.»