هنروتجربه – سوگند نیازمند: «ممیرو» قصه تلخ ایاز است و تلاشش برای مردن که هادی محقق توانسته به خوبی این تلاش بی‌ثمر و عذاب  را در دومین ساخته بلند خود به تماشا بگذارد. «ممیرو» از زمان ساخت و اکرانش، توانست نظر جشنواره‌های خارجی و داخلی بسیاری را جلب کند و جوایز مهمی چون زردآلوی نقره‌ای جشنواره ارمنستان، جایزه اصلی جشنواره بوسان و… را از آن خود کند. این فیلم به لحاظ تکنیک چهره‌پردازی نیز حرفی برای گفتن دارد و گریم سنگین شخصیت ایاز باعث می‌شود که مخاطب از آن چشم‌پوشی نکند. پدرام زرگر طراح چهره‌پردازی «ممیرو» و عضو پیوسته انجمن چهره‌پردازان تاکنون توانسته طراحی گریم‌های مهم و ماندگاری را در کارنامه کاری خود ثبت کند. او در گفت‌وگو با سایت هنروتجربه از تجربه همکاری در «ممیرو» تا انتشار اولین کتاب جامع چهره‌پردازی در ایران گفت.

زرگر در ابتدای صحبت‌هایش درباره چگونگی همکاری با هادی محقق و اضافه شدن به گروه تولید «ممیرو» را توضیح داد: «من و هادی محقق حدودا پانزده سال است که دوست هستیم. در اولین فیلمش که تلویزیونی بود و در فیلم دومش یعنی «او خوب سنگ می‌زند» به لحاظ مسائل مالی به توافق نرسیدیم و خب این فیلم‌ها کمی از جهت گریم لطمه خورد. چون هادی دوست من است بسیار از این موضوع ناراحت بودم تا اینکه او تصمیم به ساخت «ممیرو» گرفت و من از زمان نگارش فیلم‌نامه به پروژه اضافه شدم و مشاوره‌هایی صورت گرفت. «ممیرو» به لحاظ ساخت و مواد برای گریم هزینه سنگینی را متحمل می‌شد، زیرا به گریم سه‌بعدی احتیاج داشت و باید انجام می‌شد. وقتی که هزینه‌های گریم تامین شد در ۴۵ روز تست گریم داشتیم تا به مرحله تولید رسیدیم.»

زرگر با اشاره به دشواری‌های ساخت «ممیرو»، عدم حضور چنین فیلم‌هایی با پروانه ساخت ویدئویی در جشن خانه سینما را یادآور شد: «حقیقتا این حرکت درست نیست و جای تاسف دارد. سوال من این است که مگر این فیلم‌ها غیرایرانی است؟ مگر از لحاظ تکنیک چیزی از فیلم‌های سینمایی کم دارند؟ من به شخصه افتخار می‌کنم که با سینماگران هنروتجربه همکاری می‌کنم، زیرا آن‌ها صاحب فکر هستند و به شدت کارگردانان پرتلاش و حرفه‌ای هستند.»

چهره‌پرداز فیلم «روایت ناپدید شدن مریم» در ادامه، شیوه چهره‌پردازی شخصیت ایاز را محور صحبت خود قرار داد: «ایاز پیرمردی است که با عذاب وجدان دست و پنجه نرم می‌کند و انگیزه‌ای برای ادامه حیات ندارد به همین علت در «ممیرو» سعی کردم آن فضا ناتورالیستی را حفظ کنم. سابقه انجام کارهای تجسمی و مجسمه‌سازی در چهره‌پردازی «ممیرو» کمک بسیاری به من کرد و من ایاز را مانند یک تابلو طراحی کردم. اگر دقت کنید هیچ ویژگی راکوردی در سکانس‌های فیلم برای ایاز درنظر گرفته نشده و من گریم ایاز را درست متناسب با فضای ناتورالیستی در هر صحنه ساختم.»

ممیرو

او در ادامه افزود: «در «ممیرو» باید به سمت مفاهیم حرکت می‌کردیم و به نوعی پروانه شدن و وارستگی ایاز را خوب نشان می‌دادیم تا حق مطلب ادا شود. از ویژگی‌های خوب هادی محقق این است که ذهنش تحلیل را می‌پذیرد و به همین دلیل دست من را بسیار باز گذاشته بود. این ویژگی سبب می‌شود که خروجی ارزشمند باشد. من هم از هادی محقق و هم از روزبه رایگا (فیلم‌بردار) بابت برنامه‌ریزی درست و دقیق در تولید «ممیرو» تشکر می‌کنم.»

زرگر سکانس طلایی «ممیرو» را سکانس زخم بستر دانست و گفت: «سکانس زخم بستر ایاز به قدری تکان‌دهنده و تاثیرگذار بود که همه عوامل پشت دوربین گریه می‌کردند. آن سکانس یکی از سنگین‌ترین گریم‌های شخصیت ایاز بود که حقیقتا یدالله شادمانی با صبر خود آن را باورپذیر و درست بازی کرده است. به نظر من همیشه همدلی در کار تیمی نتیجه موفقی خواهد داشت و «ممیرو» هم نتیجه یک کار تیمی خوب است.»

سکانس زخم بستر ایاز به قدری تکان‌دهنده و تاثیرگذار بود که همه عوامل پشت دوربین گریه می‌کردند. آن سکانس یکی از سنگین‌ترین گریم‌های شخصیت ایاز بود که حقیقتا یدالله شادمانی با صبر خود آن را باورپذیر و درست بازی کرده است. به نظر من همیشه همدلی در کار تیمی نتیجه موفقی خواهد داشت و «ممیرو» هم نتیجه یک کار تیمی خوب است

این چهره‌پرداز به خلاقیت در گریم فیلم‌های تجربی اشاره کرد و گفت: «با توجه به اینکه من با محمدرضا لطفی کارگردان خوب «روایت ناپدید شدن مریم» هم همکاری داشته‌ام، بی‌شک می‌توانم بگویم گریم در سینمای  تجربی ایده و خلق تازه‌ای را می‌طلبد. در فیلم آقای لطفی هم سعی کردم به سمت فضای رئال بروم و خواسته‌ام این بود که ردپایی از گریمور در صحنه نباشد.»

عضو کمیته تحقیق پژوهش انجمن چهره‌پردازان خانه سینما در رابطه با انتشار اولین کتاب تخصصی گریم در کشور اظهار داشت: «با توجه به این که گریمورهای ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس و عربی هم مانند مراکش، اردن، امارات، عراق و… مشغول به کار هستند، انجمن تصمیم گرفت کتابی را در این زمینه منتشر کند که اطلاعات تخصصی درباره توانمندی گریمورها ارائه بدهد. هر کدام از گریمور‌های ما توانایی منحصر به فرد خود را دارند به این منظور یک کتابی را تهیه کردیم که تاریخچه، آغاز فعالیت و نحوه شکل‌گیری، تخصص هر گریمور و تمامی اطلاعات گریم در ایران در آن وجود داشته باشد. حسن این کتاب این است که به دلیل این که زیر نظر شورای مرکزی به نگارش درخواهد آمد، برای اشخاصی که وارد این عرصه می‌شوند در قالب یک منبع تخصصی و مرجع می‌توان به آن استناد کرد. هدف ما از گردآوری این کتاب این است که سینماگران در انتخاب گریمورها دقت کنند و به نوعی انتخاب درستی داشته باشند.»

زرگر در انتها به وضعیت گریم در سینما ایران نیز اشاره داشت : «حقیقت این است ک وضعیت گریم در ایران بسیار اسف‌بار است. ما در کشور گریمورهای توانمندی داریم، از ساده‌ترین عضو‌های انجمن تا ماهرترین‌شان… این کارگردان و بازیگر هستند که گاهی تخصص و توانمندی گریمور ار زیر سوال می‌برند. امیر اسکندری در سریال «کیمیا» به‌خاطر همین مسائل بود که مورد واکنش مخاطبان قرار گرفت، وگرنه کسی به تخصص و استاد بودن کسی مانند امیر اسکندری شک ندارد. وقتی بازیگری فقط و فقط به فکر زیبا شدن و ویترین شدن باشد و کارگردان هم قدرت و اقتدار کافی سر صحنه نداشته باشد، دیگری کاری از دست گریمور ساخته نیست. من به شخصه هیچ‌وقت در چنین پروژه‌ای کاری نمی‌کنم چون زندگی‌ام از لحاظ اقتصادی به آن وابسته نیست، اما اگر کسی که از راه گریم تامین مخارج می‌کند باید برای وارد نشدن به هرکاری در منزل بنشیند و اشک‌های لوسترش را بشمارد. به طورکلی باید بگویم گریمور حرفه‌ای است و این سینماست که غیرحرفه‌ای است. در پایان باید بگویم به همکاری با تیم «ممیرو» افتخار می‌کنم چون حرفه‌ای کار کردیم و در فیلم تازه او هم حضور دارم. از گروه هنروتجربه نیز ممنونم که با اکران چنین فیلم‌هایی فرصت برای بیشتر شدن کارگردانانی مثل هادی محقق را فراهم می‌کند.»