هنروتجربه:چهارمین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های آموزشی جشنواره چهل چراغ با موضوع فیلم کوتاه عصر روز گذشته (جمعه ۲۶ شهریور) با مدیریت احمد الستی در پردیس سینما ملت برگزار شد.

احمد الستی با اشاره و تاکید بر این نکته که هدف فیلم کوتاه قصه‌گویی و کاراکتر پردازی نیست، درباره آن توضیح داد:«:بسیاری از هنرجویان جوان گمان می‌کنند در ساخت فیلم کوتاه باید روای باشند. در حالی که چنین نیست در ساخت فیلم کوتاه باید ایده پردازی صورت گیرد.آنچه مهم است توجه به این نکته است که حیطه فیلم کوتاه حیطه‌ای دینامیکی شده و در حال تحول است و مسلما این تحول ثابت نمی‌ماند. همان‌گونه که درس هایی که در سال‌های جوانی درباره فیلم کوتاه آموزش می‌دادند، دیگر امروزه تدریس نمی‌شود. به یاد دارم که در گذشته سرفصل‌های ابتدایی را درس می‌دادند. اما نسل امروز در مقایسه با گذشته  تغییرات عمیقی در یادگیری فیلم کوتاه کرده است و البته این تغییرات پایان راه نیست بلکه حیطه فیلم کوتاه چهره‌های متفاوتی را در آینده پیدا خواهد کرد.»

او سپس درباره دلایل تغییر و تحول در ساخت فیلم کوتاه گفت:« یکی از دلایل تغییر این است که تعداد تولیدات فیلم کوتاه در طول سال زیاد شده‌است. از سوی دیگر تکنولوژی در آن سال‌ها دست و پا گیر بود اما خوشبختانه این مشکل برطرف شده و فیلم‌سازها خودشان تولید را به دست گرفته‌اند.»

این استاد دانشگاه در ادامه این مبحث برگزاری جشنواره‌های موضوعی را یکی دیگر از دلایل افزایش تولید فیلم کوتاه و فرصتی برای دیده شدن فیلم‌سازان جوان برشمرد.او هم‌چنین به حضور تهیه‌کنندگان در عرصه فیلم کوتاه و بازاریابی برای عرضه فیلم‌ها هم اشاره کرد:«امروزه شاهد هستیم که شبکه‌های تولید به وجود آمده است و تهیه‌کنندگان برای تولید فیلم کوتاه وارد شده‌اند.از سوی دیگر صاحبان فیلم کوتاه، سرمایه‌هایی که صرف تولید می‌کنند را با بازاریابی درست به نوعی بازیابی می‌کنند و به این ترتیب کار ادامه پیدا می‌کند. این درحالی است که در سال‌های دانشجویی ما به این شکل عمل نمی‌شد و هزینه‌ای که صرف فیلم کوتاه می‌کردیم برنمی‌گشت.»

در بخش دیگری از این نشست الستی،از فیلم‌نامه به عنوان مهم‌ترین عنصر دست و پا گیر در ساخت فیلم کوتاه در ایران نام برد:« بزرگ‌ترین اشتباه در فیلم کوتاه فیلم‌نامه است و متاسفانه داستان‌های نادرست برای فیلم انتخاب می‌شود و سرانجام به یک فیلم نادرست تبدیل می‌شود. اولین قدمی که در ساخت فیلم کوتاه باید برداشت بیان یک داستان درست برای فیلم است.در واقع هدف فیلم کوتاه قصه‌گویی نیست. بلکه هدف فیلم کوتاه ایده‌پردازی است. خیلی باید دقت داشت در اینکه داستانی که انتخاب می‌کنید، چه ایده‌ای دارد و آن ایده را در ساخت به درستی اجرا کرد.فیلم کوتاه کاراکتر پردازی نمی‌کند، همان‌طوری که فیلم کوتاه هدفش قصه‌گویی نیست. این کار فیلم بلند است. فیلم کوتاه وقت خود را صرف کاراکترسازی نمی‌کند. بسیاری از فیلم‌نامه‌ها به جای پرورش ایده، کاراکتر سازی می‌کنند و چنین شیوه پرداخت نادرست است. بنابراین  نباید زمان صرف کاراکتر سازی به مفهوم فیلم بلند کرد.»

درپایان این نشست حاضرین پرسش‌های خود را در ارتباط با موضوع جلسه مطرح کردند.