هنروتجربه: نودوچهارمین مراسم آیین دیدار گروه هنروتجربه چهارشنبه شب در آخرین روز تابستان در محل موزه سینما برگزار شد. مراسمی که به نمایش «چشم جنگ» مستندی ساخته یوسف حاتمی کیا و مهدی برجیان اختصاص داشت. مستندی که این دو درباره سعید صادقی عکاس سالهای جنگ ساخته اند.

نود و چهارمین مراسم آیین دیدار با ذکر صلوات و تلاوت آیات قرآن آغاز شد. مجری مراسم در شروع صحبت‌هایش گفت در آیین افتتاح فیلمی حضور داریم که کار تحقیقاتش از سال ۹۲ آغاز شده و در ۴۰ جلسه فیلمبرداری شده و گروه به ۱۴ شهرستان سفر کرده اند و نتیجه کار آنها را امشب تماشا می کنیم.

مجری مراسم همچنین از نرگس آبیار با عنوان «هنرمندی که پیش از همه ما این مستند را تماشا کرده بود» دعوت کرد روی صحنه بیاید.
نرگس آبیار گفت: «اولین بار وقتی فیلم را دیدم که داور جشنواره سینماحقیقت بودم و پیش از این مراسم یک بار دیگر به تماشای آن نشستم. صمیمیت و صداقتی در فیلم وجود دارد  که برای من قابل احترام بوده و هست.»

کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳»ادامه داد: «شخصیتی که این مستند بدان پرداخته عکاس جنگ است و بی واسطه و غریزی و حسی به آدمهای جنگ نگاه کرده و این نگاه بی واسطه حسن کار صادقی است. موضوع جستجوی آدم‌های جنگ تم خوبی برای این فیلم است و کسی که سالهای جوانی اش را با آدمهایی گذرانده که خیلی بی دریغ خود را وقف “دیگری” کرده اند؛ حالا با فروتنی و پاکی و بی آلایشی یک کودک دنبال پیداکردن آدم‌های درون عکس‌هایش می افتد.»

نرگس آبیار با اشاره به آدم‌هایی که در این مستند می‌بینیم اضافه کرد: «دیدن این فیلم را به دوستان دیگر هم توصیه می‌کنم چون مستندی است که نسبت به فیلم‌های دیگر بی‌واسطه‌تر با جنگ روبرو شده و فامیلی صادقی واقعا برازنده آقای صادقی است و صداقت او در فیلم حس می شود. آدم‌های جنگ برخلاف حرف‌هایی که زده می‌شود که به همه چیز در زندگی رسیده‌اند و صاحب خیلی چیزها شده اند، می‌بینیم که چه زندگی زیر متوسطی دارند و چه مصائبی تحمل می‌کنند. این جنگ را پابرهنه‌ها پیش بردند.”

مجری مراسم سپس از یوسف حاتمی کیا کارگردان فیلم دعوت کرد تا روی صحنه بیاید. حاتمی کیای جوان صحبت‌هایش را با تشکر شروع کرد: «از اساتیدی که تشریف آوردند تشکر می‌کنم. مرسی آقاسعید که گذاشتی درباره شما فیلم بسازیم. لطفی پدرانه به ما کردی.»

نرگس آبیار- آیین دیدار چشم جنگ

یوسف حاتمی‌کیا سپس به نقش پدرش اشاره کرد : «ممنون از آقای حاتمی‌کیا که اعتماد آقاسعید را جلب کرد و اجازه داد فیلم خودمان را بسازیم.»

یوسف حاتمی‌کیا ادامه داد: «می‌خواستیم فیلمی آرتیستیک بسازیم و تصمیم گرفتیم این فیلم درباره عکاسان جنگ باشد و از آقای صادقی خالص‌تر پیدا نکردیم. آقای صادقی مثل فامیلی‌اش صادق است و در طول ساخت مستند غربت سعید صادقی‌ها و آدم‌های عکس‌هایش را دیدیم. حرف آخر این‌که آقای صادقی شما سردار نسل پدر من، سردار نسل من و بچه‌های من هستید.”

مجری مراسم به اشاره به اینکه انتخاب سعید صادقی در مرحله تحقیق از بین چهل عکاس انجام شده است از ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه کننده این مستند دعوت کرد تا با حاضرین صحبت کند. حاتمی کیای پدر با ذکر اینکه آداب مراسم افتتاحیه را نمی‌داند و به عنوان مثال نمی‌داند تا چه اندازه در این مراسم می‌توان درباره اتفاقات فیلم صحبت کرد به نقل خاطره‌ای پرداخت: «یادم است یک روزی آقایوسف گفت همان روز اول فیلم‌برداری آقا سعید شورش کرده! تعریف کرد سه چهار دوربین فیلم‌برداری برده بودیم و قرار بود بعد از خروج از خانه ایشان را تعقیب کنیم. از یک آرتیست فیلم گرفتن ساده نیست. او به کار آشناست و همیشه هم خودش را پشت دوربین پنهان کرده و حالا می‌بیند این همه آدم می‌خواهند تصویر عریان او را بگیرند. از همان روز تصمیم گرفتند دوربین‌های متعدد را کنار بگذارند و فقط بچسبند به خود آقا سعید.»

ابراهیم حاتمی‌کیا در ادامه به شخصیتی که از سعید صادقی می‌شناسد، اشاره کرد:«سعید موجود عجیب و غریبی است و کسانی که او را از نزدیک می‌شناسند می‌دانند که وقتی دوربین دستش می‌گیرد تبدیل به آدمی عجیب و غریب می‌شود.»

حاتمی کیا ادامه داد:«من تهیه‌کننده‌ای جدی نبودم و فقط نقش یک حامی را داشتم تا کار به نتیجه برسد. ‌نمی‌دانم آیا عنوان عکاس جنگ عنوان درستی است یا باید گفت آنها عکاسند و در یک مقطعی درباره جنگ کار کردند؟ یا این‌که بعد از بیست و چندسال که از آن روزها گذشته این دغدغه هم‌چنان وجود و حضور دارد ،زنده است و نبض دارد؟ این فیلم مستند وارد این سوال ها و حوزه ها می‌شود.»

عکس: یاسمن ظهورطلب