هنروتجربه:چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، از سوم مهر کار خود را آغاز کرده‌است.در اولین روز این جشنواره کارگاه انتقال تجربه ابراهیم حاتمی‌کیا برگزار شد. حاتمی‌کیا به تاکید براین نکته که با فیلم‌سازی آماتور وارد سینما شده، درباره تجربه‌های خودش در فیلم‌سازی صحبت کرد و چند نکته‌ای را هم به فیلم‌سازان جوان پیرامون ضرورت پله به پله بالا آمدن در سینما یادآور شد:« به ما یاد دادند به قاب، به تصویر، به دوربین احترام بگذاریم و من پله پله این چیزها را یاد گرفتم و بعد از حدود سه سال با اندوخته‌هایی، اولین کار سینمایی خودم با نام «هویت» را ساختم. من به سینمای حرفه‌ای پرتاب نشدم، پله پله به آن وارد شدم.خیلی از دوستان از کار دستیاری به سینما می آیند و یا سینمای مستند را تجربه نمی‌کنند، من به این دوستان مشکوک هستم، مشکوکم که آیا توانسته‌اند الفبای شخصی خود را پیدا کنند یا نه؟ ناخودآگاه وقتی با بزرگان سینما همراه می‌شوی رنگ و بوی آنان را می گیری و از خودت هویت نداری. من به فیلم‌سازانی که کودکی کرده‌اند و الفبای سینمای خود را دارند بیشتر اعتماد دارم.»

او در ادامه کارگردان‌هایی را که از سینمای مستند به سینمای حرفه‌ای آمده‌اند، عمیق‌تر توصیف و تاکید کرد:«این افراد اصولی‌تر جلو می‌روند و بهتر می‌توانند نگاه خود را داشته باشند. مستند، ادب و آداب فیلم‌سازی را به آدم یاد می‌دهد. البته این حرف من مثال نقض هم دارد اما بسیار کم است. افرادی که از سینمای مستند به سینمای داستانی می‌آیند نگاه محترمانه‌ای نسبت به سوژه‌های اطراف خود دارند.»

حاتمی‌کیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه هرکسی باید هویت خود را در فیلم‌هایش حفظ کند، گفت: «ما به کرات می‌بینیم فردی فیلمی می‌سازد که هیچ سنخیتی با او و تفکرات او ندارد و یا دوستانی از نقاط دیگر کشور فیلم‌ساز می‌شوند و فیلم‌هایشان یک فیلم بی رنگ و بو و بی‌خاصیت تهرانی است. اما همین فیلم خانم آبیار، فیلم «شیار ۱۴۳» یک فیلم هویت‌دار است و چه زیبا لهجه کرمانی را و فضای کرمان را نشان داد. این فیلم هویت دارد. فیلم‌های زیادی را می‌بینیم که اثر با اثرگذار هیچ ربطی ندارد، متوجه می‌شوید که این فیلم بر‌گرفته از خود کارگردان نیست. باید نسبت به آنچه می‌سازیم ادعا داشته باشیم.»

کارگردان فیلم سینمایی «بادیگارد» افزود:«چند سالی است حس می کنم سنم بالا رفته است. همیشه در فیلم‌سازی مشغول خودم بودم و به بیرون توجهی نداشتم. هیچ وقت سعی نکردم برای کسی بازی کنم. ترجیح می‌دهم فیلمی بسازم که جهان من است و پلان به پلان به آن قسم بخورم.»

کارگردان فیلم سینمایی «مهاجر» در انتهای سخنانش، گفت: «از کوزه همان برون تراود که در اوست. فیلم‌ساز باید به هر آنچه که اعتقاد دارد، جلو برود و خودش باشد. نباید برای خوش‌آمد دیگران فیلمی بسازد. برای تفکراتش هرچه که هست بجنگد. من هم برای تک تک فیلم‌هایم جنگیدم و مبارزه کردم.»