هنر و تجربه:یکی از برنامه‌های ویژه‌ی جشنواره بوسان به مرور آثار سینمای کره و تمرکز بر فیلم‌سازان کلاسیک این کشور اختصاص دارد که در این دوره به تجلیل و بزرگداشت فیلم‌ساز برجسته‌ی ژانر لی دویانگ پرداخت؛ فیلم‌سازی که با تأخیر در کانون توجه قرار گرفت و به مقام شایسته‌اش رسید.
دویانگ که بیش از همه برای فیلم‌های اکشن تکواندویی و مجموعه‌ی کمدی هجوی با عنوان «شاه‌توت» شناخته می‌شود، در اواسط دهه‌ی ۱۹۷۰ در کره جنوبی به شهرت رسید. او به همراه ایم کوآن‌تاک یکی از معدود فیلم‌سازان کره‌ای دهه‌ی ۱۹۸۰ بود که به شهرتی بین‌المللی دست یافتند. او با فیلم «کلبه» به جشنواره فیلم ونیز رفت و با «Spinning Tales of Cruelty Towards Woman» در جشنواره فیلم کن حاضر شد.
با این‌که نام دویانگ در عرصه‌ی فیلم‌سازی و بین فیلم‌سازان نسل نوی کره در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است، اما برخی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان کره‌ای از جمله پارک چان‌ووک، ریو سونگ‌وان، اوه سونگ‌یوک به آثار این فیلم‌ساز توجه نشان داده‌اند و مهارت‌های او در تدوین و اجرای فصل‌های اکشن جانانه را ستوده‌اند.
دویانگ در این مراسم گفت: «هرگز امشب را فراموش نخواهم کرد چون لحظه‌ی بسیار مهمی را در زندگی‌ای حرفه‌ای من رقم زد.» کیم کی‌دوک و کیم سویانگ از فیلم‌سازان کهنه‌کاری بودند که روی صحنه به او پیوستند. در این مراسم آرشیو فیلم کره از بخش‌های ترمیم‌شده‌ای از فیلم‌های «آخرین شاهد» و «کلبه» در قالب ۴K رونمایی کرد. در بخش مرور آثار این فیلم‌ساز هشت فیلم روی پرده رفتند.
ورایتی •

برچسب‌ها: