هنر و تجربه:چهارمین دوره‌ی جشنواره لومیر که اولین و تنها بازار فیلم کلاسیک جهان را در دل خود دارد و شامل میزگردی با عنوان «فیلم‌های موروثی: ترویج، بازاریابی، ارتباط؛ چه روش‌هایی، چه چالش‌هایی؟» هم می‌شود، توسط آنتونی بوبو روزنامه‌نگار و فعال در عرصه‌ی فیلم‌سازی برگزار شد. بوبو با تأیید رشد نمایش فیلم‌های کلاسیک در بازار اروپا حرف‌هایش را آغاز کرد و به عنوان مثال از فرانسه نام برد که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به‌ترتیب ۱۲۶ و ۱۴۰ فیلم کلاسیک روی پرده رفته است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۶ شاهد ثبت رکورد جدیدی در این زمینه باشد.

آنتونی بوبو در ادامه‌ی حرف‌هایش به این موضوع هم اشاره کرد که در دهه‌ی ۱۹۸۰ کلاسیک‌های خاص می‌توانستند ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تماشاگر را در فرانسه جذب سالن‌های سینما کنند و در واقع این روزها شاهد بازار کوچک‌تری برای این دست فیلم‌ها هستیم؛ که البته با بهبود شرایط می‌توان شاهد تغییرهای چشم‌گیری بود.

در سال ۲۰۱۵ بزرگ‌ترین اکران مجدد یک فیلم کلاسیک برای «بلید رانر» اثر ریدلی اسکات رقم خورد که موفق شد ۲۶ هزار بلیت بفروشد. پس از آن هم «جادوگر» ساخته‌ی ویلیام فریدکین با هفده هزار و «مرد سوم» اثر کارول رید با پانزده هزار تماشاگر در رده‌های دوم و سوم موفق‌ترین کلاسیک‌های به نمایش‌درآمده در فرانسه قرار گرفتند. برای هر یک از این سه فیلم، کمپین‌های بازاریابی گسترده و ویژه‌ای برپا شد.

ورایتی  •