هنر و تجربه: «شب مردگان زنده» حکم متن اریژینال فیلم‌های زامبی مدرن را دارد اما این موضوع به این معنا نیست که کارگردانش جرج ای. رومرو چندان آینده‌ای برای فرانچیز خودش – که از کلاسیک سال ۱۹۶۸ آغاز شد – و این ژانر متصور است. «هالیوود ریپورتر» که به‌تازگی درباره وضعیت ژانر از این کارگردان تأثیرگذار سینمای وحشت سؤال کرده است با این جواب وی مواجهه شد: «من دیگر از دور بازی خارج شده‌ام. این روزها مردگان همه جا هستند. فکر می‌کنم برد پیت واقعاً این ژانر را از بین برد.»

بهانه‌ی این گفت‌وگو نمایش نسخه‌ی ترمیم‌شده‌ی ۴K «شب مردگان زنده» است که از این هفته در نیویورک روی پرده خواهد رفت. رومرو حرف‌هایش را این طور ادامه می‌دهد: «مجموعه‌ی “مردگان متحرک” و برد پیت به‌نوعی این ژانر را از بین بردند. بازسازی “سپیده‌دم مردگان” پول‌ساز شد. بعد از آن “سرزمین زامبی” هم درآمد خوبی داشت. سپس سروکله‌ی پیت پیدا شد که چیزی در حدود چهارصد میلیون دلار را صرف ساخت “جنگ جهانی زد” کرد. مکس بروکس (نویسنده‌ی کتاب منبع) دوست من است و فیلم پیت به‌هیچ‌وجه نمایشگر ماجراهای کتاب و زامبی‌هایش نیست. در فیلم پیت، زامبی‌ها مثل ارتش مورچه‌ها هستند که ناگهان روی هم جمع می‌شوند و از دیواری بالا می‌روند.»

رومرو حرف‌هایش را این طور جمع‌بندی کرد: «فیلم‌های من پیامی دارند. خون و خون‌ریزی و عناصر وحشت آن‌ها، موضوع اصلی نیستند. موضوع مهم، پیامی است که من با استفاده از این ژانر به تماشاگران انتقال می‌دهم و از طریق آن احساس و دیدگاهم را به بیان می‌کنم.»

ایندی‌وایر •