هنروتجربه: این روزها در میان اخبار فرهنگی و هنری،خبرهای مرتبط با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه بیش از سایر رویدادها مورد توجه است. کم‌کم اخبار مرتبط با فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره فیلم فجر هم در میان خبرها خودنمایی می‌کنند و گمانه‌زنی‌ها در مورد آثار جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر و کارگردان‌هایی که در آن حضور خواهند داشت، کم و بیش شروع شده‌است.

نمایش سه اثر از ناصر نقوایی در گروه هنروتجربه، واکنش‌های متعددی را از سوی هنرمندان به دنبال داشته‌است. حسین پاکدل در صفحه ابنستاگرام خود درباره «کشتی یونانی» یکی از فیلم‌های به نمایش درآمده ناصر تقوایی نوشته‌است:«کشتی یونانی، فیلمی که باید دید و اندیشیدن یاد گرفت.»

از میان فیلم‌هایی که این روزها اکران‌شان در سینما‌ها شروع شده، فیلم «نفس» مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌است.سومین فیلم بلند نرگس آبیار که از چهارشنبه اکران خود را آغاز کرده در همین روزهای ابتدایی اکران با موفقیت و استقبال مخاطب روبه‌رو شده است. این فیلم در سینماهای گروه هنروتجربه نیز به نمایش در می‌آید. امروز شنبه ۲۲ آبان، روزنامه جام‌جم، شرق و صبا گفت‌و‌گوهایی از آبیار منتشر کرده‌اند که به شکل خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روزنامه صبا در گفت‌و‌گو با آبیار در خصوص نگاه او به مقوله جنگ و ژانر دفاع مقدس پرسیده است و این کارگردان درخصوص دغدغه‌اش برای ساخت فیلم در این فضا این‌گونه پاسخ می‌دهد:
«کودکی‌ام را در جنگ سپری کردم و به همین خاطر بیشتر به این نوع مسائل در فیلم‌هایم پرداخته‌ام؛ البته در کتاب‌ها و رمان‌ها به صحنه‌های خط مقدم جنگ هم پرداخته‌ام اما فیلم کمی متفاوت است و سعی کرده‌ام در فیلم‌ها، فضاها را از آن خودم کنم تا برای مخاطبان باورپذیر باشد. در این راه مطالعه زیادی داشتم و تحقیقات خودم را در این زمینه همواره ادامه داده‌ام. در سینما باید خیلی بیشتر از کتاب وقت گذاشت تا به صحنه‌های جنگ رسید.»

کاراکتر اصلی «نفس» یک دختربچه است و بازی بسیار خوبی از او در فیلم می‌بینیم. از طرفی وجود انیمیشن در بخش‌هایی از فیلم باعث می‌شود بعضی‌ها «نفس» را فیلمی برای کودکانه بدانند. آبیار در همین زمینه به خبرنگار صبا پاسخ می‌دهد:«فیلم نفس در مورد کودکان است اما مختص کودکان نیست. البته کودکان هم می‌توانند فیلم را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. فیلم در مورد جهان کودکان است اما برای بزرگسالان ساخته شده است. «نفس» به رنج‌ها و سختی‌های کودکان در زمان جنگ اشاره می‌کند. در لابه‌لای قصه هم به حوادث اجتماعی و سیاسی می‌پردازیم که مربوط به بزرگسالان است البته کودکانی هم که فیلم را دیده‌اند ارتباط خوبی با آن برقرار کرده و دوستش داشته‌اند.»

در گفت‌و‌گوی دیگری که آبیار با روزنامه جام‌جم داشته است به استفاده از تکنیک انیمیشن‌ها در میان فیلم اشاره شده و آبیار در پاسخ به این سئوال که چرا تصمیم به انجام این تجربه متفاوت گرفته است، می‌گوید: «آدم اهل خطری هستم. برای همین تصمیم خودم را گرفتم، جلو آمدم و «نفس» را ساختم. این اشتباه است که توقع داشته باشید فیلم‌ساز همیشه یک مدل فیلم و در همان حال و هوای اثر قبلی‌اش بسازد. چون قرار نیست من خودم را تکرار کنم. اگر خودم را تکرار کنم، از بین می‌روم. واقعا «نفس» شبیه هیچ فیلم دیگری در جشنواره سال گذشته فیلم فجر نبود و من خیلی راه خودم را رفتم. نه ادای اصغر فرهادی را درآوردم و نه در فیلمم خیانت وجود داشت. نه صحنه‌های بزن بزن و بکش بکش و تعلیق‌های آنچنانی داشت. در فیلم بعدی هم می‌خواهم کار خودم را انجام دهم و سینما نمی‌تواند روند کاری من را تعیین کند. حتی جایزه گرفتن در جشنواره هم مسیر من را تغییر نمی‌دهد یا این‌که سینمای جهان مشخص نمی‌کند که فیلم بعدی من چه باشد. واقعا باید چیزی در درون خودم بجوشد که فیلمی بسازم.»

فیلم «نفس» با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته نرگس آبیار، ساخته شده است.‌ روزنامه شرق در گفت‌‌و‌گو با آبیار به علت گرایش او به ادبیات اشاره کرده و آبیار اینگونه پاسخ می‌دهد: «نفس رمانی بود که به‌طور تقریبی از سال ١٣٨۵ شروع به نوشتنش کردم؛ دلی و البته آهسته. هر هفته بخشی کوچک از آن را می‌نوشتم. می‌خواستم ببینم اگر از دید کودکی به دنیا نگاه کنم، چه اتفاقی می‌افتد و نثرم چگونه خواهد شد. دوست داشتم نثر متفاوتی را تجربه کنم. چون نثرم در «شیار١۴٣» کتاب «چشم سوم» کمی سنگین بود اما در نفس می‌خواستم نثر کودکانه را تجربه کنم و یک کودک راوی داستانم باشد. دلی کارم را ادامه می‌دادم و حس می‌کردم چقدر خوب پیش می‌رود، اما ترجیح می‌دادم زیاد ننویسم. فکر می‌کردم هر وقت حالش را داشته باشم باید بنویسم. به همین دلیل با اینکه حجم کتاب حدودا ٢٠٠ صفحه است، سال ١٣٩١ کار را تمام کردم… بعد از موفقیت فیلم «شیار١۴٣» یکی از تهیه‌کنندگان آن را خواند، خوشش آمد و به من گفت از زمانی که کتاب را به دست گرفتم زمین نگذاشتم تا تمامش کردم. در نهایت هم به من پیشنهاد داد که آن را به فیلم‌نامه تبدیل کنم که برایم عجیب بود. چون کتاب از زاویه دید کودک بود و به نظرم کودک در کتاب زبان شیرینی داشت.»

مهدی فرد قادری: جذابیت سینما برایم در تجربه کردن است
از دیگر بازتاب‌های هنروتجربه در رسانه‌ها می‌توان به گفت‌وگوی ایلنا با مهدی فرد قادری کارگردان «جاودانگی» اشاره کرد. فرد قادری در این گفت‌و‌گو به فرم و محتوای «جاودانگی» اشاره کرده و می‌گوید: «جاودانگی نشات گرفته از فیلم‌های کوتاهی است که سال‌ها پیش ساختم و در آن‌جا هم همین چالش وجود داشت که باید همزمان فرم و محتوا را تخیل می‌کردم. یعنی نمی‌شد اول فیلمنامه را بنویسم بعد به فرمش فکر کنم یا اول به فرم فکر کنم بعد فیلم‌نامه آن را بنویسم. شاید در فیلم اول و دوم کوتاهم؛ فرم اولویت داشت اما در ادامه محتوا هم به همان اندازه ارزش پیدا کرد.»
این کارگردان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی معتقدند فیلم شما همان «ماهی و گربه» است. پاسخ می‌دهد: «علاقه‌ای ندارم در مورد فیلم یا فیلم‌ساز دیگر صحبت کنم چون این فیلم را ندیده‌ام و به نظرم بهتر است سوا‌ل‌ها در مورد خود فیلم باشد.»
فرد قادری به اهمیت تجربه‌گرایی در فیلمش هم اشاره می‌کند: «جذابیت سینما برای من در تجربه کردن است. اگر قرار باشد به سینمای بدنه فکر کنم، ترجیح می‌دهم فیلم نسازم! البته این به معنای اینکه فیلم‌های من پرفروش نخواهند بود، نیست. دنبال راه‌هایی می‌گردم که هم فیلم خودم را بسازم و هم مردم در طبقه‌های مختلف اجتماعی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. من در ادامه همین راه؛ «خفگی» را خواهم ساخت که آن هم در ادامه «جاودانگی» خواهد بود.»
روزنامه هنرمند نیز جلد یک خود را به گفت‌و‌گو با مهدی فردقادری اختصاص داده و گفتگویی با این کارگردان جوان منتشر کرده است.