هنروتجربه: در میان اخبار فرهنگی که امروز (یکشنبه ۲۳ آبان) در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته‌است، می‌توان به خبر پیوستن جواد عزتی به فیلم «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان، اشاره کرد. «ماجرای نیمروز» دومین فیلم سینمایی مهدویان است. تاکنون علاوه بر جواد عزتی حضور مهدی پاکدل، مهرداد صدیقیان، احمد مهران‌فر و هادی حجازی‌فر در این پروژه قطعی شده است. «ایستاده در غبار» اولین فیلم مهدویان در حال حاضر روی پرده سینماهای هنروتجربه است.خبر دیگری هم که می‌توان به آن اشاره کرد، درباره فیلم «روغن مار» اثر تجربی علیرضا داودنژاد است که سال گذشته در هنروتجربه اکران شد.این فیلم مجوز ورود به نمایش خانگی را دریافت کرده‌است.

امیرحسین علم‌الهدی:پرفروش شدن «فروشنده»دستاورد مهمی برای سینمای هنری ایران است
این روزها کمتر رسانه‌ای است که از فیلم«فروشنده» خبری نداشته باشد.اعلام خبر پرفروش شدن این فیلم هم در رسانه‌های مختلف و از زوایای متفاوت مورد توجه قرار گرفته‌است. روزنامه ایران صبح امروز درصفحه فرهنگ و هنر طی گزارشی به بررسی دلایل پرفروش شدن «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی پرداخته است. در کنار این گزارش یادداشتی از دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه سینمایی هنروتجربه هم در همین ارتباط منتشر شده است.امیرحسین علم‌الهدی در این یادداشت «برند» شدن اصغر فرهادی طی سه دهه فعالیت در سینمای ایران را مهم‌ترین دلیل فیلم «فروشنده» ذکر کرده‌ و در ادامه به دلایل دیگر هم اشاره دارد:«می‌پرسید که دلایل پرفروش شدن «فروشنده» در سال ۹۵ را توضیح دهم و از دلایل استقبال مردم در این خصوص بگویم. سؤال اول‌تان را با یک سؤال پاسخ می‌دهم که چرا فروشنده نباید به فروش بالایی دست پیدا کند؟ دلایل این اتفاق را باید در چند فاکتور مهم برشمرد و مهم‌ترین دلیل را می‌توان در «برند» شدن اصغر فرهادی طی سه دهه فعالیت در سینمای ایران برشمرد. اغراق نیست اگر اعلام کنیم که این فیلم‌ساز ایرانی در سینمای جهان نیز به عنوان یکی از فیلم‌سازان مهم مطرح شده است و با هر اثرش می‌تواند مخاطبان جدی سینما را در ایران و جهان خیره کند و نشانی بارزتر از این، در «برند» شدن او نمی‌توان سراغ گرفت. اصغر فرهادی در سینمای ایران جزو معدود سینماگرانی است که «عطش» فیلم دیدن را در مخاطبان سینما زنده نگه می‌دارد و بعداز فیلم‌های «رقص در غبار» و «شهر زیبا» که نشانه‌های یک سینماگر جدی را از خود بروز داد با «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» به عنوان سینماگری مؤلف خودنمایی کرد و با «جدایی نادر از سیمین» قدم جدی در قرارگیری لیست نام‌آوران سینمای جهان برداشت و فیلم «گذشته» او  فیلم‌سازی را نشان داد که می‌تواند در جذب سرمایه بازار جهانی سینما به موفقیت دست یابد و به عنوان فیلم‌ساز جهانی رسمیت یابد. یکی دیگر از دلایل فروش بالای «فروشنده» را باید در انتخاب درست دو بازیگر مهم سینمای ایران (شهاب حسینی و ترانه علیدوستی) دانست که با وجود سابقه بازی در فیلم‌های سابق فرهادی (درباره الی و جدایی نادر از سیمین) توانستند در سریال موفق «شهرزاد» وارد خانه‌های مردم شوند و طیف گسترده دیگری را با فیلم «فروشنده» به سینماها دعوت نمایند. البته نباید به‌راحتی از موفقیت خیره‌کننده فیلم در جشنواره کن گذشت. این موفقیت توانست میزان عطش دیدن فیلم را دوچندان کند و نهایتاً با ذکر تمام این دلایل «فروشنده» توانست به عنوان یک فیلم جدی و تأثیرگذار و متعلق به سینمای هنری،گوی رقابت را از سایر رقبا برباید و این دستاورد مهمی برای سینمای هنری ایران است. همچنین یکی دیگر از مؤلفه‌های موفقیت «فروشنده» در جذب مخاطب داستان ملتهب فیلم به‌ویژه ۳۰ دقیقه آخر است؛ فرهادی نشان داده است که با فیلم‌نامه‌های خود می‌تواند هر مخاطبی را با گره‌های داستانی‌اش به صندلی میخکوب کند. داستان متفاوت «فروشنده» نشان از نبوغی دارد که فقط در سینمای فرهادی می‌توان سراغ گرفت.  البته به نظر نگارنده این یادداشت،  فیلم فروشنده می‌توانست به مراتب فروش بیشتری از میزان فعلی داشته باشد و حتی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی شود (عنوانی که دراختیار فیلم سینمایی محمد(ص) است) اما به دلیل خساست مفرط در تبلیغات این فروش میسر نشد.»

اتابک نادری:«جاودانگی»خط مرز بین سینما، تئاتر و مستند است
از دیگر بازتاب‌های هنروتجربه در رسانه‌ها می‌توان به گفت‌و‌گوی هنرآنلاین با مهدی فرد‌قادری کارگردان «جاودانگی» اشاره کرد. فیلم «جاودانگی» اولین فیلم بلند سینمایی فرد قادری تاکنون نمایش‌های موفقی در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله در جشنواره فیلم رم داشته است. این فیلم در حال حاضر در گروه سینمایی هنروتجربه اکران می‌شود.
فرد قادری در این‌گفت‌و‌گو ضمن ارائه توضیحاتی در مورد بازتاب این اثر در سطح بین‌الملل گفت: «تجربه‌ای در اکران فیلم‌های کوتاهم داشتم و آن عدم توجه در ایران و به دست آوردن موفقیت در خارج از کشور بود. بعد از دو سه سال در ایران می‌گفتند که چه فیلم خوبی است. فیلم «جاودانگی» هم جدا از این اتفاق نبود. فیلم برای جشنواره فجر انتخاب نشد و هر کدام از آقایان هیأت انتخاب بخش هنروتجربه فیلم فجر دلایل مختلف و متناقضی را برای رد آن عنوان می‌کردند.»
او در پاسخ به این سئوال که چرا برخی فیلم‌ها در جشنواره‌های داخلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما با واکنش متفاوتی در سطح بین‌الملل روبه‌رو می‌شوند، توضیح داد: «به عنوان فیلم‌ساز جوان متأسفم که یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازهای دنیا در ایران زندگی می‌کرد و دستاوردهای بزرگی در جشنواره‌های مختلف برای این کشور به دست ‌آورد اما مردم کشورمان تازه بعد از فوتش، او را شناختند. در گذشته وقتی فیلم «شیرین» استاد کیارستمی پخش می‌شد، مردم نگاه نمی‌کردند یا حتی جشنواره فیلم فجر هم خیلی از فیلم‌های خوب او را در جشنواره قرار نمی‌داد.در کشور ما فیلم‌ها بر اساس نام‌ها و نه بر اساس خودِ فیلم قضاوت می‌شوند. جواد نوروزبیگی یکی از موفق‌ترین تهیه‌کنندگان کشور است که همان سالی که فیلم «جاودانگی» از جشنواره فجر حذف شد، شش فیلم دیگر او کنار گذاشته شد، در حالی ‌‌که سال قبل‌تر آن جایزه بهترین تهیه‌کننده جشنواره فجر را به دست آورده بود. زمانی که فیلم را به جشنواره فجر ارائه دادیم، حرف‌های متناقضی زده می‌شد؛ مثلاً یکی از اعضای هیأت انتخاب می‌گفت که ما فیلمت را دوست داریم ولی صلاح دیدیم که انتخابش نکنیم! من واقعاً متوجه نمی‌شوم که صلاح دیدن را چگونه معنا می‌کنند. این اتفاقات سال‌هاست که در سینمای ما رخ می‌دهد، مثلاً عبدالرضا کاهانی نمونه بارز کارگردان‌های بسیار خوبی است که همواره فیلم‌هایش در جشنواره فجر مورد غضب قرار گرفته و حرف‌های ضد و نقیضی در مورد آثار او زده می‌شود.»

باشگاه خبرنگاران جوان هم امروز با اتابک نادری بازیگر فیلم«جاودانگی» گفت‌وگو کرده‌است. نادری، در خصوص دلیل ایفای نقش در فیلم سینمایی «جاودانگی» توضیح داده‌است : «نقشم در این فیلم خیلی شیرین بود، البته شحصیت تلخی بود و اگر می‌گویم شیرین از نظر بازیگری منظورم است. شخصیتی که مادرش را از دست داده و زنش در مرز نومیدی برای زندگی است و باید به او هم علاقه و امید دهد و به همین سبب در یک تضاد موقعیتی قرار گرفته است.در خصوص خود فیلم هم سکانس_پلان بودن آن، برای من خیلی هیجان انگیز بود و به غیر از آن صحبت کردن با مهدی فرد قادری به عنوان کارگردان و شنیدن ایده و نظر او راجع به فیلم، برایم جالب شد که بازی در این فیلم را تجربه کنم. الان هم به جرات می‌گویم که این فیلم یکی از تجربه‌های موفق کاری‌ام شد و این کار ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. این کار خط مرز بین سینما، تئاتر و مستند بود.»

اقبال خوب منتقدبن و تماشاگران از فیلم «نفس»موجب شده که این روزها رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به این فیلم داشته باشند. امروز هفته‌نامه تماشاگران امروز نیز جلد خود را به نرگس آبیار  کارگردان این فیلم اختصاص داده و درباره فیلم «نفس» با او گفت‌و‌گو کرده است.