هنروتجربه:اخبار مرتبط با برگزاری مراسم اختتامیه سی‌و‌سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران و اعلام نام برگزیدگان را می‌توان امروز(۲۵آبان) در رسانه‌های مختلف پیگیری کرد. اهدای نشان عباس کیارستمی در این جشنواره که به به اصغر فرهادی تعلق گرفت، از دیگر نکاتی بود که مورد توجه قرار گرفته‌ و در مخالفت و موافقت با آن، گفت‌وگوهایی هم منتشر شده‌است.

«فروشنده»  مهم‌ترین فیلم گیشه سال ۱۳۹۵
از اخبار دیگری که این روزها در رسانه‌ها از منظرهای متفاوت مورد توجه و بررسی قرار گرفته، خبر پرفروش شدن فیلم «فروشنده» است. این فیلم با فروشی بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان رکورد فروش را شکسته و پیش بینی می‌شود، عنوان پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای را به خود اختصاص دهد. روزنامه وقایع‌اتفاقیه به بهانه پرفروش شدن «فروشنده»، گزارشی را در ارتباط با فروش شش فیلم قبلی اصغر فرهادی منتشر کرده‌است. براساس این گزارش«رقص در غبار» اولین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی با ۲۰ میلیون تومان فروش در جذب مخاطب چندان خوش اقبال نبوده‌است. این رقم اما در دومین فیلم بلند فرهادی «شهر زیبا» به ۶۶ میلیون تومان رسید و  نزدیک به ۷۵ هزار مخاطب را به سینماها کشاند.درباره «چهارشنبه‌سوری» و فروش آن در این گزارش آمده‌است:«اما سومین فیلم فرهادی که در سال ۱۳۸۴ ساخته شد، نقطه‌عطف کارنامه کاری او است. «چهارشنبه‌سوری»، جایگاه فرهادی در سینمای ایران را تمام و کمال تثبیت کرد. سه سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (هدیه تهرانی) و بهترین تدوین (هایده صفی‌یاری) در کنار شش نامزدی در جشنواره بیست‌وچهارم فجر، مهم‌ترین جوایز داخلی «چهارشنبه‌سوری» بودند و در جشنواره‌های بین‌المللی معتبری چون، سه قاره نانت، کرالا، شیکاگو، لاس‌پالماس و لوکارنو، موفق به کسب جایزه شد. «چهارشنبه‌سوری»، بلافاصله پس از پایان جشنواره فجر در ۲۶ بهمن ۸۴ به اکران عمومی درآمد و بیش از ۴۵۰ میلیون تومان فروخت. سومین فیلم فرهادی، پس از فیلم «مکس» سامان مقدم، دومین اثر پرفروش سال شد و بیش از ۵۰۰ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند. جهشی بی‌نظیر در کارنامه کاری این کارگردان که قطعا حضور مثلث هدیه تهرانی، حمید فرخ‌نژاد و ترانه علیدوستی، در جذب مخاطب بالا برای آن تأثیر بسیار زیادی داشت.» طبق این گزارش فروش فیلم‌های فرهادی از «درباره الی» تا «فروشنده» سیر صعودی قابل توجهی داشته است و به جز «گذشته» فیلم‌های دیگر او توانسته‌اند جزو سه فیلم اول پرفروش سال باشند، چنان‌که«درباره الی» یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، «جدایی نادر از سیمین» ۳ میلیارد تومان، «گذشته» یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و «فروشنده» ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش کرده‌اند.

در بخشی از این گزارش به پیش‌بینی کارشناسان از فروش فیلم «فروشنده» هم اشاره شده است: «فروشنده، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد؛ این رکورد درحالی به ثبت رسید که خوشبین‌ترین کارشناسان هم با وجود تِم فیلم آخر اصغر فرهادی، فکر نمی‌کردند بتواند فروش فیلم‌های «من سالوادور نیستم» و «محمد(ص)» را پشت سر بگذارد.» در انتهای این گزارش با برشماری برخی از دلایل پرفروش شدن فیلم ،تاکید شده‌است:«این اولین فیلم فرهادی است که در آستانه پاییز اکران شد و برخلاف دفعات گذشته، سرگروه سینمایی نداشته ولی به نظر می‌رسد، اگر اتفاق خاصی برای سینمای ایران نیافتد، «فروشنده» می‌تواند مهم‌ترین فیلم گیشه سینمای ایران در سال ۹۵ باشد و چه بسا فرهادی بتواند پس از افتخارات متعددی که در عرصه داخلی و بین‌المللی کسب کرده، افتخار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را هم برای خود نگه دارد.»

عباس غزالی: برای بازی در سینما سخت گیر هستم
روزنامه صبا در شماره امروز گفت‌وگویی منتشر کرده با عباس غزالی بازیگر فیلم «قیچی» که این روزها هم‌چنان در گروه هنروتجربه در حال اکران است.تیتر این گفت‌وگو «برای رسیدن به هدفم در سینما کفش آهنی پوشیدم» انتخاب شده‌است. عباس غزالی در این گفت‌و‌گو به سخت‌گیری‌اش در خصوص بازی در آثار سینمایی تأکید کرده و درباره گزیده کار بودنش می‌گوید:«در طول این سال‌ها همواره نسبت به حضورم در آثار سینمایی سخت‌گیر بودم و دوست داشتم در کارهایی حضور پیدا کنم که بتوانم در آن خودم را به چالش بکشم. منتها فیلم‌نامه‌هایی که به دستم می‌رسد کمتر این حس را در من ایجاد می‌کند، به‌همین خاطر در این شرایط ترجیح می‌دهم گزیده‌کار باشم. به‌هر حال وقتی شما هدفی را انتخاب می‌کنید برای رسیدن به هدف‌تان باید سختی‌هایی را تحمل کنید و از دست‌اندازهای پیش رو به سلامت عبور کنید. برای عبور از این مسیر هم کفش آهنی به پا کردم تا آسیب‌ها را به حداقل برسانم.»

غزالی که با مجموعه تلویزیونی «وضعیت سفید» به شهرت رسید، به جذابیت فیلم‌نامه «قیچی» اشاره کرده و درباره پذیرفتن بازی در نقش راما تویح می‌دهد:«مدت‌ها بود که با قصه‌ای به این خوبی و تا این اندازه درگیرکننده مواجه نشده بودم. وقتی فیلم‌نامه را خواندم به‌شدت درگیر آن شدم و حس کردم که از هر جهت جای کار دارد. به‌همین خاطر بدون درنگ برای حضور در این اثر پاسخ مثبت دادم. این نقش از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار بود. به‌گونه‌ای که لحظه‌ای نمی‌توانستم از آن جدا شوم. در طول دوران فیلم‌برداری، راما همه وجودم را مصادره کرده بود.»هر بار که فیلم‌برداری کار به‌دلیل مشکلات مالی متوقف می‌شد تهیه‌کننده کار که پسر جوان و حرفه‌ای بود به من می‌گفت: «اگر پیشنهاد دیگری دارید کار جدید را آغاز کنید تا تکلیف این فیلم مشخص شود.» اما من تکلیفم با خودم مشخص بود، می‌خواستم در این فیلم بازی کنم و راما را به سرانجام برسانم. به‌همین خاطر پای همه سختی‌هایش هم ایستادم.»

این بازیگر در بخش دیگری از این گفت‌وگو  درخصوص حضور فیلم «قیچی» در هنروتجربه می‌گوید: «فضای تجربی فیلم می‌طلبید که در فضای متناسب خودش اکران شود و این فضای مناسب در حال حاضر گروه هنروتجربه است اما این گروه با وجود نقاط مثبتش به‌دلیل شلوغی در اکران و نوع برنامه‌ریزی که دارد باعث می‌شود بعضی از فیلم‌ها آن‌طور که باید دیده نشوند که در نهایت این دیده نشدن‌ها به ضرر فیلم‌ها تمام می‌شود. به هر حال امیدوارم هنروتجربه با تجدید نظری در مورد روند و چگونگی برنامه‌ریزی بستر مناسب‌تری را برای تماشای فیلم‌هایی تجربی نظیر «قیچی» فراهم کند تا مخاطبان بیشتری به تماشای این آثار بنشینند.»

از اخباری که تقریبا روزانه می‌توان در رسانه‌ها پیگیری کرد، خبر حضور فیلم‌هایی از سینمای ایران در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی و البته گرفتن جوایزی از این جشنواره‌ها است. «لانتوری»  به کارگردانی رضا درمیشیان از جمله فیلم‌هایی است که مورد استقبال جشنواره‌های مختلف قرار گرفته‌است، این فیلم قرار است در بیست و چهارمین حضور جهانی خود در در سی و یکمین جشنواره فیلم ماردل پلاتا به نمایش درآید.