هنر و تجربه: حسین علیزاده «نفس» را فیلمی کاملا ایرانی توصیف می‌کند که مشابهی در سینمای ایران نداشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این موسیقیدان که به تازگی به تماشای فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار نشسته است، این اثر سینمایی را تحسین کرد : «فیلم سینمایی «نفس» اثری خوب، کاملا ایرانی و قابل تامل است و معتقدم نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار این فیلم گذشت.»او تاکید کرد: «به نظرمن کارگردان به خوبی توانسته از داشته‌های وطنی مانند لوکیشن‌های فیلم، فضای خانواده‌های ایرانی و … در ساخت فیلم بهره ببرد.»

علیزاده با اشاره به این مطلب که فیلم سینمایی «نفس» اثری است که در سینمای ایران شبیه ندارد گفت: «از دیدن فیلم لذت بردم و معتقدم که این فیلم در سینمای ایران شبیه ندارد و من به یک تعبیری «نفس» را فیلم اندیشه می‌بینم.»آهنگساز فیلم «دلشدگان» با اشاره به کاربرد انیمیشن در روایت این فیلم سینمایی تاکید کرد: «کارگردان با به کارگیری درست هنر انیمیشن در برخی از لحظه‌های فیلم، به خوبی توانسته تخیل، فانتزی و افکار دختر بچه را نشان دهد و بیننده بین خیال و واقعیت همواره حضور دارد و از دنیای کودکانه جدا نمی‌شود.»

این موسیقیدان متذکر شد: «نکته دیدنی و قابل تامل در فیلم «نفس» توجه به این مطلب بود که تلخی‌های فیلم مانند جنگ و ماجرای غم‌انگیز مرگ بهار با سرخوشی، عشق و اشتیاق برای زندگی همراه است. ضمن اینکه کاراکتر بهار در این فیلم شخصیتی مستقل دارد و با این استقلال در شخصیت‌پردازی، تفکر و فانتزی خلاقی از خود به مخاطب عرضه می‌کند.»

آهنگساز موسیقی فیلم «تنها دوبار زندگی می کنیم» درباره شخصیت پردازی بازیگر کودک در فیلم «نفس» گفت: «کارگردان در شخصیت‌پردازی بهار آنقدر او را مستقل نشان داده که وقتی می‌خواهد تخیل کند سراغ ابزارهای کودکی خود برای خلق این تخیل می‌رود که این استقلال در تخیل بهار مرا تحت تاثیر قرار داد.»

علیزاده تاکید کرد: «همانطور که اشاره کردم فیلم «نفس» اثری کاملا ایرانی است و فضاهای مختلف کشور در موقعیت‌های مختلف را به تصویر کشیده شده و اساسا یکی از نکات مثبت فیلم در فضاسازی و کارگردانی توجه به بومی‌نگری از سوی کارگردان است و همین ویژگی است که فیلم را منحصر به فرد کرده است. این در حالی است متاسفانه معمول شده وقتی خالق اثر می خواهد کمی انتزاعی فکر کند به المان‌های غربی رو می آورد. اما نرگس آبیار با درنظرگرفتن المان‌های ملی حرفی کاملا ایرانی را بیان کرده است.»

او در توضیح المان های ملی گرایانه به کاربرده شده در فیلم «نفس» گفت: «معمولا وقتی هنرمندان می خواهند یک پدیده را پیشرفته و مدرن نشان دهند، از جلد ایرانی بودن خود خارج می شوند و سراغ فضاسازی‌های غیر ایرانی می روند. اما کارگردان این فیلم سینمایی به درستی از عهده ساخت فیلمی پر قدرت چون «نفس» برآمده است.»

برچسب‌ها: