
چرا موسیقی «سکوت» از سوی آکادمی اسکار فاقد صلاحیت شناخته شد
هنر و تجربه: یکی از بیاعتناییهای بزرگ اسکار امسال، تا اینجای کار، در مورد موسیقی متن جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی با عنوان «سکوت» روی داده است که اثر زن و شوهر آهنگساز، کیم آلن کلوگه و کاترین کلوگه است. موسیقی متن آنها در شیوهی الهامگیری و استفادهاش از طبیعت به شکلی جسورانه موزیکال است. با این حال رأیدهندگان رشتهی موسیقی آکادمی آن را به عنوان «یک اثر موسیقایی قابل توجه» شناسایی نکردند.
به عبارت دیگر، این آهنگسازان کلاسیک به خاطر موفقیت بیش از اندازه در ارائهی اثری غیرقراردادی مورد بیتوجهی قرار گرفتند! کیم در این خصوص به «ایندیوایر» گفت: «وقتی برای اولین بار با آقای اسکورسیزی دیدار کردیم، گفت که موسیقی ژاپنی یا “Gregorian Chant” (نوعی سرود مذهبی کلیسای کاتولیک که به سبک قاریها خوانده میشود اما امروزه چندان متداول نیست) یا هر نوع موسیقی خاصی نمیخواهد؛ او به دنبال آواهای طبیعت بود.»
آهنگسازان پس از خواندن رمان شوساکو اندو درباره آزار و شکنجهی مسیحیان ژاپنی در قرن هفدهم به دلیل این خواستهی اسکورسیزی پی بردند؛ کیم در این مورد میافزاید: «این همانجایی بود که کار را پیچیده میکرد. او فقط آواهای طبیعت را نمیخواست، آنها باید موزیکال میشدند. در این کار با چنین ضدونقیضهایی مواجه بودیم.»
این زن و شوهر آهنگساز که از این همکاری به عنوان تجربهای متفاوت و رهاییبخش یاد میکنند به این موضوع اشاره دارند که انسانیت درام «سکوت» از میان سروصدای دنیای امروز ما عبور میکند و خودش را برجسته میکند: «این داستان هم جاودان است و هم به گونهای منحصربهفرد به زمان ما تعلق دارد.» بخشهایی از موسیقی متن جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی را میتوانید در وبسایت «پارامونت» بشنوید.
- ایندیوایر