هنروتجربه-عاطفه محرابی:در آستانه برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیاست‌گذارن این جشنواره قوانین تازه‌ای را وضع کرده‌اند که موافقین و مخالفینی را به همراه داشته است. براساس این قوانین، تمامی فیلم‌های حاضر در جشنواره، بدون تقسیم‌بندی و همه در یک بخش به نمایش در می‌آیند و دیگر خبری از بخش نگاه نو، هنروتجربه، بخش اصلی و… نیست. طبق این قانون، فیلم کارگردان‌های کار اولی در کنار اثر فیلمسازان پیشکسوت مورد داوری قرار می‌گیرد.

محمد احمدی که امسال با تهیه‌کنندگی «رقص پا» به کارگردانی مزدک میرعابدینی متقاضی حضور در جشنواره سی و پنجم است، در خصوص این فیلم و جایگاهش در بخش‌بندی‌های جشنواره می‌گوید: «این فیلم جزو فیلم‌های کارگردان اولی به حساب می‌آید. ما دنبال این هستیم که بتوانیم مخاطب زیادتری را به سالن سینما بکشانیم. البته قطعا «رقص پا» در زیرشاخه سینمای بدنه قرار نمی‌گیرد ولی احساس ما این است که پتانسیل خوبی برای دیده شدن دارد. حالا باید دید تصمیم داوران چیست و ترجیح می‌دهند آن را به کدام سمت سوق بدهند.»

احمدی نظر مساعدی روی تلفیق بخش‌ها دارد ولی معتقد است بهتر بود فیلم‌ اولی‌ها هم می‌توانستند همچنان با یکدیگر رقابت داشته باشند و در همین خصوص توضیح می دهد: «به نظرم این نوع داوری آثار به نفع فیلم ساز و فیلمش است. وقتی این فیلم‌‌ها اکران می‌شوند و به نمایش عمومی در می‌آیند، هیچکس به این نگاه نمی‌کند که آیا تجربه اول کارگردان بوده یا تجربه چهارم او، این معیار درستی برای سنجش کیفیت یک کار نیست. بلکه خود فیلم به تنهایی است که این رغبت را برای مخاطب ایجاد می‌کند که فیلم را ببیند یا خیر. البته شاید بد نبود در کنار این نوع داوری، یک بخش برای کارگردان‌های فیلم اولی هم وجود داشت تا خود این بچه‌ها هم بتوانند با همدیگر رقابت کرده و خودشان را محک بزنند. ولی در مجموع برای سینمای حرفه‌ای خیلی خوب است که همه با هم مورد داوری و قضاوت قرار بگیرند.»

احمدی که با تهیه‌کنندگی فیلم های «روزمبادا» و «خواب است پروانه» در گروه هنروتجربه حضور داشت، در ادامه می‌گوید: «در دوره‌های قبلی، کار عوامل حرفه‌ای فیلم‌های اول، هیچ وقت مورد داوری قرار نمی‌گرفت و فقط کارگردان و تهیه کننده در این بخش کارشان دیده می‌شد. این اجحاف در حق بقیه بود، ولی در مجموع، اگر همه در یک مجموعه دیده بشوند خیلی خوب است.»

این تهیه‌کننده اما تلفیق بخش هنروتجربه با بخش‌های دیگر را مثبت نمی‌داند: «به‌نظرم هنروتجربه یک مقوله کاملا جداگانه است، چون مخاطبش خاص است. برای همین شاید بهتر باشد این بخش در ادغام با بقیه کارها داوری نشود. چون دایره مخاطبان این فیلم‌ها بسته‌تر است و سلیقه ساخت آن هم نسبت به فیلم‌هایی که برای سینمای حرفه‌ای ساخته می‌شود متفاوت‌ است. بنابراین جایگاه آن با بقیه فیلم‌ها فرق دارد.»