هنروتجربه-کامبیر حضرتی: جشنواره فیلم فجر در آستانه سی وپنجمین دوره برگزاری‌اش تغییراتی را در نحوه حضور فیلم‌ها اعلام کرد، که طبق آن همه فیلم‌ها می‌توانند در کنارهم به نمایش درآیند و به این ترتیب بخش‌های مختلفی چون نگاه نو و هنروتجربه و…حذف شده‌است. این تغییرات در میان سینماگران بازتاب‌های متفاوتی داشته‌است.هادی محقق کارگردان فیلم متفاوت«ممیرو» که سال گذشته در بخش هنروتجربه جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد تندیس هنروتجربه هم بود چندان موافق حذف بخش هنروتجربه از جشنواره فیلم فجر  نیست.

هادی محقق که امسال هم فیلم «هات پلات» را به جشنواره فیلم فجر ارائه داده‌است، نکات مثبت و منفی حذف بخش هنر وتجربه از این جشنواره چنین عنوان می‌کند:« هر اتفاق و تصمیمی نکات مثبت و منفی مختلفی دارد. حسن این کار این است که تمام آثار بدون توجه به سابقه فیلم‌ساز حق گرفتن سیمرغ را دارند و بدین ترتیب فیلم‌ها بهتر دیده می‌شوند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته برخی از سینماگران جوان از خوب دیده نشدن آثارشان در طول جشنواره گلایه‌مند بوده‌اند اما با این تصمیم تمام آثار در کنار هم نمایش داده شده و دیده می‌شوند.»

او درباره معایب حذف بخش هنر وتجربه از جشنواره فیلم فجر هم می‌گوید:«بسیاری از فیلم‌های جوانان فیلم‌ساز که در گروه هنروتجربه حضور داشته‌اند، با بودجه محدود و شرایط جمع و جورتری ساخته می‌شوند. چرا باید فیلم یک کارگردان کم‌تجربه درکنار یک فیلم‌ساز پرسابقه قرار گیرد؟ چرا فیلم یک کارگردان پیشکسوت باید در کنار کار یک جوان فیلم‌ساز که شاید اعتماد به نفس کافی هم نداشته‌باشد،داوری شود؟ رقابت در بخش هنروتجربه منصفانه‌تر بود چرا که تمام فیلم‌ها شرایط تولیدی مشابهی داشتند.»

کارگردان «ممیرو» نداشتن تعریف درست از سینمای مستقل را هم یکی از مشکلات این تغییر می‌داند: «در جامعه سینمایی ما نشان داده شده که تعریف درستی از سینمای مستقل وجود ندارد. در جامعه ما همه خودشان را صاحب نظر می‌دانند و هرکسی تعریفی از این سینما به دست می‌دهد. من به شخصه بلاتکلیف هستم و نمی‌دانم داوران جشنواره به خاص بودن، استفاده از نابازیگر و… که مولفه سینمای تجربی و هنری است توجه دارند یا نه.»

و در ادامه عدالت و انصاف را به عنوان مهم‌ترین شرط داوری آثار هنری ‌و تجربی مطرح می‌کند: «سال گذشته فیلم «ممیرو» در بخش هنروتجربه بود اما نتوانست در جشنواره فجر موفق باشد اما به اعتقاد خیلی از افراد مانند مجید اسلامی، امیر پوریا و… این فیلم بسیار هنری و تجربه‌ای بود یا حداقل به منش آن نزدیک بود. اگر گروه هنروتجربه وجود نداشت این فیلم هیچ وقت رنگ پرده را به خود نمی‌دید با این وجود اما جای سوال دارد که چرا همین فیلم در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی موفق بود؟ و چطور شد که همین فیلم برنده جایزه اصلی جشنواره بوسان شد اما در جشنواره‌های داخلی جدی گرفته نشد؟»

محقق با اشاره به این‌که باید به فعالیت‌های گروه سینمایی هنروتجربه خوش‌بین بود، تاکید می‌کند: «حذف بخش هنروتجربه به این گروه سینمایی لطمه نمی‌زند بلکه اتفاقا به سینمای بدنه آسیب جدی وارد می‌کند. امیدوارم هنروتجربه با هر وضعی که هست به تلاش‌اش چه در اکران و چه در جشنواره فجر ادامه دهد، چون تنها کور سوی امید سینماگران تجربه‌گرا است اما متاسفانه سینمای ایران نشان داده که هنروتجربه را جدی نگرفته است.»