هنر و تجربه:«سکوت» درام معنوی مارتین اسکورسیزی در حالی که رقبای جدیش در جوایز اسکار از جمله «لالا لند»/ «سرزمین رؤیایی» و «چهره‌های پشت پرده»/ Hidden Figures همین طور با موفقیت تماشاگران را به سالن‌های سینما می‌کشانند،  از برانگیختن کنجکاوی در گروه گسترده‌تری از مخاطبان بازمانده است. حتی با وجود حمایت تمام‌وکمال کمپانی «پارامونت»، فیلم حماسی مذهبی اسکورسیزی چندان پیشرفتی در جذب تماشاگران نداشته و به جمع پانزده فیلم برتر جدول فروش هم راه پیدا نکرده است. «سکوت» در چهارمین هفته‌ی نمایشش با ۷۴۷ سالن، به فروشی نزدیک به دو میلیون دلار رسید و فروش کل خود را به رقمی بیش از سه میلیون دلار رساند.

یکی از موضوع‌های جالب امسال و فصل جوایز این است که عموم تماشاگران، به‌خصوص سینماروهای سن‌وسال‌دار، در هفته‌های اخیر استقبال چشمگیری از فیلم‌های اکران محدود داشته‌اند. البته این موضوع درباره فیلم‌های اکران محدودی که این هفته روی پرده رفتند صدق نمی‌کند، در واقع همه‌ی پخش‌کننده‌های مهم از نمایش فیلم‌های جدید شانه خالی کرده‌اند تا سروصدا و تب‌وتاب فصل جوایز فروکش کند. از این رو، آثار تازه‌ی اکران به معنی واقعی کلمه فیلم‌های کوچک و جمع‌وجوری هستند و البته تراکم فیلم‌ها در نمایش به صورت «ویدئوهای درخواستی» هم دیگر پدیده‌ی این روزهاست که بیش‌تر مورد توجه صاحبان آثار کوچک‌تر قرار گرفته است. در این شرایط است که درامی درباره بحران اقتصادی یونان با عنوان «دنیای جدا» (۲۰۱۵) با نمایش در یک سالن به فروش قابل توجه چهارده هزار دلار دست پیدا می‌کند و باعث شگفتی می‌شود!

ایندی‌وایر •