هنروتجربه: در شرایطی که چند روزی از توزیع فیلم تحسین شده «فروشنده» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی در شبکه نمایش خانگی می‌گذرد، همچنان اخبار مرتبط با این فیلم و فرهادی در رسانه‌ها به چشم می‌خورد. اصغر فرهادی در گفتگویی با منتقد ایتالیایی  درباره سبک فیلمسازی‌اش، ساخت فیلم «فروشنده» و … صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آرتیکولی، رزا مایوکارو منتقد سینمایی می‌نویسد: «پس از «درباره الی» و «جدایی» که برنده جایزه اسکار شد و «گذشته»، اصغر فرهادی کارگردان ایرانی با یک فیلم دیگر و این بار برمبنای «مرگ فروشنده» آرتور میلر بازگشته است. یک تفسیر اصیل که قصد دارد به نوعی نشان دهنده خشونتی باشد که در زندگی روا می‌داریم و آن را معمولا به عنوان حق خودمان تفسیر می‌کنیم. این مطلب شما را دعوت می‌کند تا به تماشای فیلم کارگردانی بنشینید که زبانی عجیب و پاکیزه دارد و اجازه دهید تا خودش به سادگی با بیان خودش شما را متقاعد کند. بخشی از متن گفتگوی رزا مایوکارو با اصغر فرهادی را با هم مرور می‌کنیم:

فرهادی درخصوص انتخاب متن «مرگ فروشنده» و الهام از روی آن می‌گوید: «من شروع به نوشتن متن با تمرکز بر یک زوج کردم و در آن مقطع فکر می‌کردم باید روی کاری نمایشی کار کنند که نشان‌دهنده آینده رابطه آنها باشد. دلیل این که در نهایت نتیجه ارائه و به خوبی روشن می‌شود، همین است.»

او در خصوص پیوستگی روایی که در کارهایش دیده می‌شود اضافه می‌کند: «بعضی دیدگاه‌ها مثل کشف روابط انسانی در ارتباط با قضاوت دیگران، همیشه بخشی از موضوع کارهای من را تشکیل می‌دهد. در کنار آنها همیشه یک جنبه جدید هم وجود دارد مانند خشونت که بر مبنای آن ما رفتارهایمان را تشدید می‌کنیم. به عنوان یک کارگردان بیشتر به همدلی‌ای که بین تماشاچی و شخصیت‌ها شکل می‌گیرد گرایش دارم نه این که بخواهم به آنها پیشنهاد کنم چه دیدی را انتخاب کنند. من مسئولیت داوری را به مردم واگذار می‌کنم.»

در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، فرهادی در پاسخ به این سوال که چطور با موفقیت شما در اروپا در کشور خودتان برخورد می‌شود، گفته است: «هموطنان من خیلی خوشحال هستند و به این افتخار می‌کنند زیرا آنها احساس قهرمانان مرا درک می‌کنند. من خوشحالم که فیلم‌هایم فقط موضوع بحث در میان منتقدها نیستند و در میان مردم نیز مورد توجه هست و به خود مردم تعلق دارد. متاسفانه اقلیتی هم وجود دارد که به موفقیت من یا هر کس دیگری که سعی دارد تا فیلم یا هر اتفاق دیگری را خارج از کشور عملی کند، علاقه‌ای ندارند. این افراد به همه انواع هنر با سوء‌ظن نگاه می‌کنند.»

او همچنین از تأثیر نئورئالیسم بر سینمایش می‌گوید: «قطعا قصه‌گویی فیلم‌های مهم بازتابی است که از هیچکاک گرفته‌اند، اما نئورالیسم بر من خیلی تاثیرگذارتر بوده و حتی بر مکتب همه فیلمسازان ایرانی تاثیر گذاشته است. فکر می‌کنم این هم بخشی از مشابهت‌های تاریخی با توجه به شباهت یا زمینه تاریخی و اجتماعی ایران و ایتالیا در طول سال‌هاست.»

با نهایی شدن مراحل فنی فیلم سینمایی «کوپال»، خروجی DCP این فیلم تحویل دبیرخانه سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، خروجی DCP این فیلم با نهایی کردن خروجی میکس و مستر صدا توسط حسین قورچیان صداگذار فیلم و با نهایی کردن تصحیح رنگ این فیلم در مرکز گسترش فناوری سینمایی مجد توسط سامان مجد وفایی، آماده‌ نمایش در سی و پنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر شده است.

«کوپال» به عنوان نخستین ساخته‌ کاظم ملایی برای اولین بار در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره‌ فیلم فجر و به عنوان نماینده سینمای هنروتجربه، به نمایش در خواهد آمد. این فیلم داستان یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که درست قبل از تحویل سال نو دچار یک چالش بسیار غریب در زندگی‌اش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است و پس از اکران گسترده، وارد نمایش خانگی و پخش اینترنتی شد.

این فیلم سینمایی به زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان می‌پردازد و وی را از کودکی تا زمان ربوده شدن به تصویر می‌کشد. مهدویان در این فیلم که علاوه بر سینماهای کشور در گروه هنروتجربه نیز اکران شده است، از صداهای واقعی متوسلیان استفاده کرده است. علاقهمندان برای خرید اینترنتی این فیلم به صورت قانونی و حلال، می‌‌توانند به فروشگاه اینترنتی سینمامارکت http://cinemamarket.ir  مراجعه کنند.

فیلم‌نت نیوز نیز به بهانه پخش «ایستاده در غبار» در شبکه نمایش خانگی، گفت‌و‌گویی با ابراهیم امینی نویسنده «ماجرای نیمروز» و بازیگر نقش شهید محسن وزوایی در فیلم «ایستاده در غبار» منتشر کرده است. او در بخشی از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه در «ایستاده در غبار» و همچنین «آخرین روزهای زمستان» بازیگردان و مسئول انتخاب بازیگران بوده است، می‌گوید: «من معمولا یک نقش برای خودم کنار می‌گذارم یا می‌گردم ببینم کدام نقش برای خودم مناسب است. در میزان شباهت چند مسئله وجود دارد بخش مهمی از آن زحمات طراح گریم است که در فیلم ایستاده در غبار شهرام خلج این کار را به بهترین نحو انجام داد. یک بخشی از شباهت هم از طریق رفتار و بازی ساخته می‌شود. به عنوان مثال در آخرین روزهای زمستان مهدی زمین‌پرداز و در ایستاده در غبار هادی حجازی فر، امیرحسین هاشمی در نقش مجتبی عسگری و حامد شیخی در نقش محسن رضایی با نوع ایفای نقشی که داشتند باعث شدند شباهت به کاراکتر اصلی بیشتر به چشم بیاید. در واقع بخشی از شباهت در رفتار بازیگر اتفاق می‌افتد که منجر به باورپذیری می‌شود یعنی اگر اولین مواجهه شما از طریق تطابق دو عکس باشد ممکن است این شباهت به اندازه‌ای که بعد از دیدن فیلم حس می‌شود، به نظر نیاید. خیلی از مواقع پیش آمده که ما وقتی دو عکس را با هم مقایسه می‌کنیم فکر می‌کنیم که چندان شبیه به هم نیستند ولی وقتی افراد جلوی دوربین قرار می‌گیرند و رفتار مشابه با کاراکتر اصلی را ارائه می‌دهند، شباهت یا عدم شباهت بیشتر مشهود می‌شود.عکس این ماجرا هم صادق است. یعنی به عنوان مثال سریال معمای شاه تا پیش از اینکه پخش شود برای شخص من بسیار کنجکاوی برانگیز بود زیرا عکس‌ها را که می‌دیدم از شباهت‌ها شگفت‌زده می‌شودم اما وقتی سریال شروع شد، این شباهت تحت تاثیر عوامل دیگری قرار گرفت. »