هنروتجربه:  اعلام اسامی داوران جشنواره فیلم فجر و حواشی خود را به همراه داشته و رسانه‌ها را بر این داشته که هرکدام به نوعی این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

فارغ از این موضوع  برخی اخبار  مرتبط با گروه هنروتجربه را  هم مرور می‌کنیم.

محمد رحمانیان که در حال حاضر «سینمانیمکت» را در گروه هنروتجربه در حال اکران دارد، در خصوص فعالیت‌های جدیدش در تئاتر و سینما با خبرگزاری مهر گفت‌و‌گو کرده است. در بخشی از این  گفت‌و‌گو رحمانیان درباره درباره انتخاب های جشنواره فیلم فجر امسال گفته است:« … سیاست محافظه کاری را در سینما می بینیم. همانطور که امسال به عینه تعدادی از فیلم های خوب حذف شدند و شاهد این اتفاق در دوره قبل جشنواره بودیم. در این دوره از جشنواره فیلم فجر هیات انتخاب خیلی هیات انتخاب رادیکالی نبود البته رادیکال نه به آن معنا که به هر فیلمی اجازه حضور در جشنواره بدهد اما به هر حال کارگردان هایی مثل کیانوش عیاری و شهرام مکری سرمایه های سینما هستند و نبودشان احساس می شود.» . او به برنامه آینده خود در سینما هم اشاره داشته است :«فعلا دارم دوران تنبیهی‌ام را در سینما می‌گذرانم. فیلمنامه‌ایی درباره معجزه ارائه دادم اما شنیده‌ام که در شورا گفته‌اند که به معجزه اعتقادی ندارند و فیلمنامه را رد کرده‌اند در حالی که این موضوع را از خودمم نساخته‌ام و بسیاری از فیلمسازان بزرگ دنیا مثل اینگمار برگمان در فیلم «چشمه باکرگی» درباره معجزه حرف زده‌اند اما اگر به نظر این آقایان معجزه مساله‌ای خرافی است من دیگر حرفی برای گفتن ندارم.»

روزنامه اعتماد نیز با انتشار صحبت‌های محمد رحمانیان، به نقدی که او از عملکرد هیات انتخاب در سال گذشته و صحبت‌های فریدون جیرانی و علیرضا شجاع نوری در برنامه «نقد چهار» داشته، اشاره کرده است. رحمانیان در اعتراض به جیرانی گفته بود: «شنیدم آقای فریدون جیرانی در جلسات بازبینی کد می‌داده که اینجای فیلم منظورش فلان است و آنجا منظورش بهمان. از یک فیلمساز بعید است که وارد این امور بشود.»

در ادامه این حرف‌ها، فریدون جیرانی یادداشتی با عنوان «برای ثبت در تاریخ» به سایت هنروتجربه داده و تاکید کرده است حس و حال رحمانیان را که در تئاتر از نگاه‌های سیاسی به خودشان آسیب دیده‌اند، می‌فهمد. در این یادداشت جیرانی با صراحت اعلام کرده رحمانیان در رابطه با کمیته انتخاب جشنواره سال گذشته و نقش او در تخریب فیلم «سینما نیمکت» مطالبی گفته‌ که دروغ است: «آن راوی که این روایت‌ها را برای ایشان کرده (اگر راوی وجود داشته باشد) آدم بی‌ربطی بوده که مطالب دروغی را به ایشان انتقال داده است. من از آنجایی که گاهی بر اساس تحقیق‌هایم درباره تاریخ سینما تحلیل می‌نویسم و سعی می‌کنم به استناد نظرات درست تحلیلم را کامل کنم، برای ثبت در تاریخ، پروسه دیدنِ فیلم آقای رحمانیان را در کمیته انتخاب می‌گویم.»

این کارگردان که امسال با فیلم «خفگی» در جشنواره سی و پنجم فجر حضور دارد، زمان نمایش فیلم رحمانیان برای هیأت انتخاب را روز دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴ اعلام کرده است. بنا به روایت جیرانی، در این جلسه فیلم در سکوت کامل به نمایش درآمد و روال اینگونه بود که بعد از دیدن فیلم‌ها حرفی زده نمی‌شد و همه اعضا نظرات‌شان را روی کاغذ می‌نوشتند. جیرانی نیز درباره فیلم رحمانیان این نظر را داشته: «فیلم مرا یاد فارنهایت ۴۵۱ انداخت، فیلمی درباره سینما و عشق به سینما در جامعه‌ای که حرف‌های داخل سینما را دوست ندارد و از تاثیر سینما نگران است. فیلمی با لحظات خوب در فضایی تازه. فیلمی که گرچه داستانی ندارد که در طول حرکت کند و براساس ایده‌ای قابل تامل در عرض پیش می‌رود، اصلا کسالت‌بار نیست. من از فیلم خوشم آمد و پیشنهادم حضور در بخش نگاه نو است.»

اما بعد از گرفتن نظرات هیات انتخاب، محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر اسم فیلم‌ها را می‌خوانده و اعضا درباره آثار بخش سودای سیمرغ و نگاه نو به گفتن این کلمات بسنده می‌کردند: «باشد، نباشد یا فعلا کنار بماند.» به گفته جیرانی او از حضور «سینما نیکمت» در بخش نگاه نو دفاع کرده اما دیگر اعضا معتقد بودند بهتر است این فیلم در بخش هنروتجربه قرار بگیرد.

جیرانی در پایان یادداشت خود به جایگاه مشخص و قابل احترام رحمانیان اشاره کرده و گفته «فقط تاسفی برای من می‌ماند که نمی‌خواهم قضاوت‌هایم درباره افراد شخصی شود و نگاهم به آدم‌ها تغییر کند. این نوشته را فقط برای ثبت در تاریخ نوشتم.»

خبرگزاری ایلنا از استقبال از فیلم «خاطرات اسب سیاه» در پردیس سینمایی بهمن سنندج و سینما کردستان مریوان خبر داده و گفته است در یک هفته اکران این فیلم در این دو سینما ظرفیت همه سانس‌ها تکمیل بوده و این استقبال موجب شده که درخواست برای اکران این فیلم در شهرهای دیگر استان کردستان و دیگر مناطق کردنشین کشور به تهیه‌کننده این فیلم ارائه شود.فیلم «خاطرات اسب سیاه» محصول مشترک ایران و ترکیه است که با عوامل ایرانی و برخی بازیگران مشهور کشور ترکیه ساخته شده و از دی‌ماه در گروه سینمایی هنروتجربه روی پرده رفته است.

روزنامه وقایع‌اتفاقیه نیز گفت‌و‌گویی با بهنام بهزادی به بهانه اکران «وارونگی» در سینماهای کشور و گروه هنروتجربه داشته است. در این گفت‌و‌گو درباره فیلم بهزادی و فضای مضمونی و فرمی‌اش با او صحبت شده است.

بهزادی در بخشی از این گفت‌و‌گو به علاقه‌اش به روایت داستان آدم‌هایی که عکس‌العمل‌شان نسبت به وقایع پیرامونی‌ زیاد است، اشاره کرده است: «دو نکته برای من وجود داشت: یکی جریان مسلط و مورد انتظار مخاطب در سینمای ماست؛ چیزی که مخاطب انتظار دارد روی پرده ببیند که این برای من خیلی جذاب نبود و نکته دوم این است که وقتی به این موقعیت‌های ملتهب و بغرنج می‌رسیم، اولین چیزی که با آن برخورد می‌کنیم، این است که بسامد این آدم‌ها در جامعه پیرامون ما خیلی کم می‌شود. یکی از جذابیت‌های این کار برای من این بود که ببینم آیا می‌شود داستان آدم‌هایی را تعریف کرد که عکس‌العمل‌هایشان نسبت به وقایع پیرامونی‌شان زیاد باشد. از نظر فرمی برایم مهم بود که دست‌وپنجه نرم کنم با آدم‌های عادی‌ای که اتفاقا هیچ شاخصه استثنایی هم ندارند، روابط و موقعیت‌هایشان که در آن اتفاقات خیلی هولناک نمی‌افتد اما می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و این روایت، ما را به همان نقطه‌ای از بلوغ برساند که در روایت یک قصه با آدم‌های استثنایی به آن می‌رسیدیم.»

او همچنین با اشاره به فیلم‌های قبلی خود به سختی کارش در «وارونگی» اشاره ذاشته است: ««تنها دوبار زندگی می‌کنیم»، فیلمی مبتنی‌بر تدوین و «قاعده تصادف» فیلمی مبتنی‌ بر میزانسن بود اما «وارونگی» مبتنی‌ بر هر دو فیلم قبلی و به‌مراتب از هر دوی آنها سخت‌تر است. چون باید از دل تدوین و میزانسن، فضای رئالی بیافرینیم که بیننده اساسا خیلی متوجه دوربین نشود و این برای خودم به‌شدت سخت‌تر بود. «وارونگی» به من این امکان را می‌داد که خیلی از تجربه‌گرایی‌هایی را که می‌گویید، انجام بدهم اما من عمدا این ساختار را انتخاب کردم که خیلی به جنس خود فیلم نزدیک بود اما درعین‌حال، ساختار آسانی نبود. این ساختار را انتخاب کردم چون خود فیلم می‌طلبید؛ ضمن‌ اینکه حرکت‌ کردن به‌ سمت آدم‌های آشنا و موقعیت‌های آشنا، اصولا کار پرریسکی است.»

پوران درخشنده هم در گفت‌و‌گو با سایت سینماسینما درباره حواشی جشنواره فیلم فجر گفته است:  «قطعا جشنواره برای من مهم است. اما جامعه سینمایی ما باید بیش از گذشته با هم مهربان باشند.اگر حواسمان نباشد انسان‌هایی که نزدیک ما هستند کم‌کم از دست می‌روند و ما دیگر آنها را نخواهیم داشت. »

درخشنده درباره جای خالی بعضی از فیلمسازان و به خصوص عیاری و میلانی در جشنواره امسال اشاره کرده: «قطعا حاضر نبودن کیانوش عیاری در جشنواره حس خواهد شد. عیاری یکی از بهترین فیلم سازان ایران است. تهمینه میلانی نیز یکی از فیلمسازان دغدغه‌مند ما است که او هم حضور نخواهد داشت. جای خالی درایت و انرژی این دوستان در جشنواره حس خواهد شد.»