هنروتجربه:فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی یکی از نمایندگان سینمای هنروتجربه در این دوره از جشنواره فیلم فجر است. نازنین فراهانی بازیگر فیلم سینمایی «کوپال» از تجربه همکاری در این فیلم و در مورد حضور «کوپال» در جشنواره فیلم فجر با خبرگزاری خبرآنلاین گفتگو کرده است.

فراهانی مهمترین دلیلش برای حضور در فیلم سینمایی «کوپال» را فیلمنامه فیلم عنوان کرده است: «فیلم‌نامه‌ای بود که نظیرش را مدت‌ها نخوانده بودم. فیلمنامه‌ای که با وسواس و دقت زیاد نوشته شده بود و نویسنده به سوژه‌اش تسلط زیادی داشت. فیلمنامه‌ای پر از جزئیات و با ساختاری کاملا متفاوت نسبت به دیگر فیلم‌هایی که این روزها شاهدش هستیم. چیزی که کمبودش را در اغلب فیلم‌های ایرانی می‌بینیم، جزئیات است. جزییاتی که هم در شخصیت پردازی کمک می کند و هم در باور پذیر کردن موقعیت‌ها و شخصیت‌های فیلم. در اکثر فیلمنامه‌های ما تمرکز نویسنده تنها بر روی تعریف قصه است و همین امر باعث می‌شود از برخی جزئیات غافل بشویم.»

او در همین خصوص ادامه می‌دهد: «از طرفی در فیلمنامه‌ «کوپال» نوع روایت قصه خیلی داستان را برایم جذاب‌تر کرده بود. سال گذشته با وجود اینکه درگیر تمرین نمایش بودم و برایم خیلی سخت بود که در آن شرایط برای کار به شهرستان بروم، ولی دست آخر نتوانستم از خیر این فیلمنامه بگذرم.»

فراهانی در مورد کیفیت نهایی فیلم به نسبت فیلمنامه گفته‌است: «به نظرم با توجه به بودجه‌ و امکاناتی که کاظم ملایی و تیم «کوپال» در اختیار داشتند، فیلم در نهایت خیلی به فیلمنامه نزدیک است. وقتی کار شروع شد خیال من بابت کیفیت کار از قبل راحت‌تر شد، چون در مرحله‌ کارگردانی هم آقای ملایی همان قدر مسلط بودند که در نوشتن فیلمنامه از او دیده بودیم. گرچه با خوندن فیلمنامه هم این اعتماد را به دست آورده بودم که کسی که با این وسواس این متن را نوشته است، در گارگردانی هم می‌داند قرار است چه کاری انجام بدهد.»

او درخصوص مهم‌ترین عامل دست یافتن به این کیفیت گفت: «مهم‌ترین عامل وسواس و دانش کارگردان بود که دقیقا می‌دانست فیلم قرار است به چه مسیری برود. اینکه کارگردان فیلم را از قبل در ذهنش یافته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. عامل بعدی همراهی گروهی بود که نه با دغدغه‌ مالی، که با دغدغه ساخت یک فیلم خوب کنار هم جمع شده بودند.»

بازیگر فیلم سینمایی «خانه پدری» با اشاره به روحیه همفکری و همکاری تمامی عوامل فیلم در مواجه با مشکلات فیلم در مورد مهم‌ترین ویژگی فیلم سینمایی «کوپال» گفت: «مهم‌ترین ویژگی کوپال فضای متفاوتش است و این که قصه‌ این فیلم می‌تواند در هر جای این زمین اتفاق بیفتد. به نظرم مخاطب «کوپال» هر کسی می‌تواند در این زمین پهناور باشد.»

او همچنین با اشاره به سابقه کاظم ملایی در فیلم کوتاه افزود: «کاظم ملایی در عرصه‌ فیلم کوتاه هم موفق بوده است، گرچه به نظر من فیلم کوتاه و بلند دو مقوله‌ متفاوت هستند. کارگردان‌های زیادی هستند که در ساخت فیلم‌های کوتاه موفق بوده‌اند، ولی در کارنامه‌شان فیلم بلند خوب ندارند. ولی خب با دیدن فیلم کوتاه یک کارگردان می‌شود فهمید که او چقدر سینما را می‌شناسد و به آن اشراف دارد. البته که این بحث مفصل است، مثلا اینکه کارگردان چه نوع فیلم کوتاهی ساخته است؟ آیا قصه‌گو بوده است؟ چه فضایی داشته است و فیلم بلندش قرار است چه فضایی داشته باشد؟ آیا همان کارگردان، به خصوص اگر فیلم‌نامه را هم خودش نوشته باشد، می‌تواند در یک تایم حدودا ٩٠ دقیقه‌ای قصه‌ای را تعریف کند؟ و …»

نازنین فراهانی ضمن تبریک به هیئت انتخاب جشنواره در درک فضای متفاوت فیلم «کوپال» در مورد فضای حاکم بر پشت صحنه‌ فیلم گفت: «رابطه من به شخصه با کارگردان عالی بود به دلیل همان تفاهم دوطرفه که خدمتتان گفتم. برای خودم هم جالب است که تعریف من از بازیگری با این نسل خیلی مشترک و نزدیک است. با کاظم ملایی هم همین بود. جنس بازی من را دوست داشت و ما به راحتی به تعریف مشترک از نقش و فضای کاراکتر رسیدیم. همکاری خیلی خوبی بود.»