هنروتجربه: نشست پرسش و پاسخ فیلم «ایتالیا ایتالیا» به نویسندگی و کارگردانی کاوه صباغ‌زاده با اجرای محمود گبرلو در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. از عوامل فیلم «ایتالیا ایتالیا»، کاوه صباغ‌زاده، مهدی صباغ‌زاده (تهیه‌کننده)، حامد کمیلی (بازیگر)، سارا بهرامی (بازیگر)، فرید سجادی حسینی (بازیگر)، معین مطلبی (مدیرفیلمبرداری) و ژینوس پدارم (تدوینگر) در این نشست حضور داشتند و به سوالات اهالی رسانه پاسخ می‌دادند.

در ابتدا کاوه صباغ‌زاده در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره چرایی  ساخت اثری متفاوت در ژانر موزیکال-کمدی  رفته است، گفت: «در این سال‌ها فشار زیادی روی من بود و این فشار خودش را به این شکل نشان داد، اصلا از ابتدا قرار نبود فضای طنز داشته باشد، اما وقتی فیلمنامه را نوشتم به این شکل درآمد.»

سپس یکی از حضار به این اشاره کرد که صباغ‌زاده در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بوده اولین بار که سارا بهرامی فیلمنامه «ایتالیا ایتالیا» را خوانده، حس مثبتی نسبت به آن نداشته و گفته است که نتوانسته با فیلمنامه ارتباط برقرار کند. بهرامی پس از شنیدن این حرف با خنده گفت: «وقتی اولین بار فیلمنامه را خواندم، اصلا تصور نمی‌کردم این فیلم نتیجه خوبی داشته باشد، با توجه به اینکه مشابه آن را نداشتیم، نمی‌دانستم قرار است چه نتیجه‌ای به همراه داشته باشد. همان موقع با کاوه تماس گرفته و گفتم اصلا نمی‌فهمم چه نوشته‌ای و ریسک این نقش خیلی بالاست، چون این فیلم یا  شاهکار می‌شود یا یک فیلم خیلی بد که حتی خودمان هم نمی‌توانیم آن را نگاه کنیم. اما کاوه من را راضی کرد که یک بار دیگر فیلمنامه را بخوانم و نگاه دیگری به آن داشته باشم. وقتی برای بار دوم فیلمنامه را خواندم، آن‌قدر با ان ارتباط برقرار کرده بودم که با خواندن هر سکانس، به کاوه پیام می‌دادم و می‌گفتم که نظرم عوض شده است.»

در ادامه مهدی صباغ‌زاده در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران نشست که فیلم را نپسندیده بود، گفت:« این فیلم حرفه‌ای است و در میان آثاری که چند سال گذشته در سینمای ایران ساخته شده، هیچ نکته سخیفی ندارد و اتفاقا شاداب  است. همچنین وقتی برای اولین بار فیلمنامه را خواندم، پختگی زیادی را در آن دیدم. من به عنوان یک کارشناس سینما چنین نظری را می‌دهم و قصد ندارم در جایگاه تهیه‌کننده از فیلم دفاع کنم.»

کاوه صباغ‌زادهسارا بهرامی-حامد کمیلی- پدرام- ایتالیا ایتالیا

کاوه صباغ‌زاده در ادامه به مشکلاتی که برای فیلمسازان جوان وجود دارد اشاره کرده: «فیلم ساختن کار سختی است، فیلمساز اول تجربه‌ای ندارد که بخواهد به سرمایه‌گذار نشان دهد و طبیعی است که برای سرمایه گذاری هم حساس باشد. اما مشکلاتی که جلوی پای فیلمساز اول در روند ساخت یک اثر سینمایی وجود دارد، به قدری زیاد است که حرکت را کند می‌کند و البته برای همه هم وجود دارد. خود من فیلم اولم را نتوانستم بسازم و سراغ «ایتالیا ایتالیا» رفتم، از همین رو داستانی که نوشتم سعی کردم روایتی از همان ساخته نشدن فیلم خودم را از طریق شخصیت داستانم به تصویر بکشم.»

صباغ‌زاده با اشاره به این‌که حامد کمیلی و سارا بهرامی در دو سریال «پرده‌نشین» و «پروانه» با یکدیگر هم‌بازی بوده‌اند، عنوان کرد: « نگرانی برای من، حامد و سارا وجود داشت که برای این دو بازیگر تکرار اتفاق نیفتد و فکر می‌کنم همان نگرانی باعث شدکه این اتفاق رخ ندهد.»

حامد کمیلی: جای بزرگانی چون کیانوش عیاری، احمد رضا معتمدی و خیلی‌های دیگر که فیلم‌هایی ساختند و باید کارشان دیده می‌شد، خالی است. حضور آن‌ها می‌توانست به جشنواره اعتبار بیشتری بدهد

سپس معین مطلبی در پاسخ به این سوال خبرنگار سایت هنروتجربه که چرا با توجه به اینکه فیلم ساختار فانتزی داشته است، در انتخاب زاویه دوربین و لنز جسارت بیشتری به خرج نداده و در غالب اوقات نماها را به شیوه فیلم‌های رئالیستی طراحی کرده است عنوان کرد:« زمانی که همه چیز در فیلم، از بازی‌ها گرفته تا کارگردانی، به شکل رئالیستی پیش می‌رود، اندازه نماها هم باید پیرو دکوپاژ عمل کند. بنابراین من صرفا در کلیپ‌ها از اندازه نما و لنزهای متفاوت استفاده کردم ولی در بقیه بخش‌های فیلم با پیروی از مسیری که پیش گرفته بود، از زوایا و لنزهایی استفاده کردم که تصاویر رئال ارائه دهد. من و کاوه احساس کردیم شاید اگر بیش از اندازه بخواهیم از لنزهای نامتعارف استفاده کنیم، این نماها از فیلم بیرون بزنند و خیلی گل‌درشت جلوه کنند. بنابراین از این روش پرهیز کردیم تا تکنیک بیش از اندازه به چشم نیاید و از کار بیرون نزند.»
صباغ‌زاده در پاسخ به این پرسش که چقدر در کار تدوین‌گر دخالت داشته، بیان کرد:« من با دکوپاژ دقیق فیلمبرداری کردم و از تدوین‌گر می‌خواستم که بر اساس همان دکوپاژ کار کند، اما دست او را در خلاقیت نبسته بودم و هرجایی را که ایشان حذف کردند یا تغییر دادند، کار بهتر شده است. تدوین برای خانم پدرام بسیار کار جدی است و برای من این نکته که به خلاقیت خودشان بها می‌دادند، بسیار مهم بود.»
صباغ‌زاده همچنین با بیان این‌که تجربه «ایتالیا ایتالیا» در ایران جدید بوده و او هم همین را می‌‌خواسته، عنوان کرد: «در دنیا از این نوع فیلم بسیار وجود داشته، اما در ایران قطعا تجربه متفاوتی بوده، اما خودم آن را فیلم تجربی نمی‌دانم.»
حامد کمیلی هم در پاسخ به نظری که  بازی در این نقش جسورانه می‌دانست  بیان کرد:« بازی در نقش‌هایی که در آن‌ها تجربه نداشتم برای من هیجان انگیز است. در این فیلم بیشتر می‌خواستم تجربه جدیدی را داشته باشم و امروز از این اتفاق خوشحالم. همچنین در این میان نباید جسارت کاوه را دست کم بگیریم، در زمانی که سینمای ایران در یک سمت و سو حرکت می‌کند و موجی از فیلم‌های واقع‌گرای اجتماعی را می‌بینیم که در یک فضا هستند، چنین فیلم و تجربه‌ای اتفاق خوبی است.»
کمیلی در پایان این نشست با اشاره به جای خالی بزرگان سینمای کشور در جشنواره گفت: «جای بزرگانی چون کیانوش عیاری، احمد رضا معتمدی و خیلی‌های دیگر که فیلم‌هایی ساختند و باید کارشان در جشنواره دیده می‌شد، خالی است، حضور آن‌ها می‌توانست به جشنواره اعتبار بیشتری بدهد.»