هنروتجربه: در میان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر که تاکنون نمایش خود را آغاز کردند، برخی فیلم‌ها بیش از دیگری مورد توجه منتقدان قرار گرفته و نقدهایی مثبت و منفی درباره آن نوشته‌اند. فیلم «ایتالیا ایتالیا» به نویسندگی و کارگردانی کاوه صباغ‌زاده از جمله این آثار است. این فیلم علاوه بر بخش اصلی جشنواره، در بخش هنروتجربه نیز حضور دارد. «ایتالیا ایتالیا» اولین فیلم بلند صباغ‌زاده به شمار می‌رود.

محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما، امروز ( سه‌شنبه ۱۲بهمن) نقدی بر فیلم «ایتالیا ایتالیا» در روزنامه اعتماد نوشته که در آن همراهی با فیلم را دوست‌داشتنی دانسته  است: «اثر تازه کاوه صباغ‌زاده فیلمی سرخوشانه و شوخ و شنگ است که با آغازی سریع و تازه که مخاطب را مجاب به همراهی می‌کند، در میانه دچار افتی محسوس می‌شود و در پایان به طرزی کلیشه‌ای و نه چندان غیر قابل پیش‌بینی به پایان می‌رسد. «ایتالیا ایتالیا» اما آنی دارد که باعث می‌شود همراهی با فیلم به امری دوست‌داشتنی تبدیل شود. شاید این ویژگی برای دو دسته از مخاطبان فیلم برجسته‌تر از سایرین باشد. اول برای دسته‌ای که نوستالژی سینما، فیلم‌های کلاسیک، فیلم نوآر و حتی ارجاعات سینمایی به فیلم‌های کالت سینمای خودمان (مثل هامون و…) جذاب و هیجان‌انگیز است و دیگری دسته‌ای که علقه و نزدیکی قابل اعتنایی به فرهنگ و مختصات فکری و فرهنگی ایتالیایی دارند. در همین مسیر حضور برخی از چهره‌های سینمایی با هویت و شخصیت واقعی خودشان و ایجاد لحظات کمیک بر مبنای مراودات پشت صحنه سینما همزمان کارکردی کمیک و جذابیت آفرین داشته و از سوی دیگر موجب افتادن ریتم فیلم و طعنه به شعار و کلیشه زدنش شده است.»

این منتقد در بخش دیگری از این مطلب به بهره‌گیریِ کارگردان از کلیپ‌های میانی فیلم اشاره کرده و در همین راستا نوشته است: «بهره‌گیری از موسیقی ایتالیایی و بهره‌مندی جدی از کارکرد فضای ویدیوکلیپ گون و موزیکال در فیلم باعث شده تا گهگاه به مدد این تمهید خستگی جریان روایی فیلم در میانه کار به چشم نیاید و مخاطب به دنیای سرخوش فیلم بازگردد. از دیگر سو بهره‌گیری از تصاویر آرشیوی برای نمایش دادن فضای ذهنی شخصیت‌ها که جنبه فانتزی و شوخ‌طبعانه پیدا می‌کند نیز در روان به نظر رسیدن جریان حرکت فیلم بسیار موثر بوده است.»

سهام‌الدین بورقانی نیز در روزنامه ایران  یادداشتی درخصوص فیلم «ایتالیا ایتالیا» منتشر کرده است.نگارنده در این مطلب، فیلم را اثری سرخوشانه و موزیکال نامیده است. در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «کاوه صباغ‌زاده اگرچه سال‌ها دستیار کارگردان بوده اما ظاهراً در فیلم نخستش هیجان بسیاری برای کارگردانی داشته است. شاید همین مسأله سبب شده تا بخش‌هایی از فیلم، شما را با خود همراه کند اما در نماهایی دیگر به ناگهان رهایتان می‌کند و گاهی هم حوصله‌تان را سر می‌برد. صباغ‌زاده در «ایتالیا ایتالیا» نشان داده که ادعای چندانی در مورد طرح مسائل اجتماعی به شیوه مرسوم سال‌های اخیر ندارد (هرچند گوشه چشمی هم به آنها دارد) و فیلمش را بیشتر به قصد جلب توجه گیشه ساخته و بیشتر  در اندیشه سرگرم کردن مخاطب است. واقعیت این است که سینمای ایران به فیلم‌هایی از جنس ایتالیا ایتالیا نیاز دارد. فیلمی سرخوشانه و موزیکال که در بیشتر نماها مخاطب را با خود همراه می‌کند اما در مجموع تکلیفش با خودش چندان مشخص نیست.»

«ایتالیا ایتالیا» قصه زوج جوانی را روایت می‌کند که زندگی آن‌ها در آستانه فروپاشی است. این داستان در قالب فیلمی فانتزی و موزیکال روایت شده است.