هنروتجربه:روزنامه جام جم امروز(دوشنبه ۲۳ اسفند) به بهانه شروع اکران فیلم‌های نوروزی گروه هنروتجربه از سه‌شنبه ۲۴ اسفندماه با امیر حسین علم‌الهدی دبیر شورای سیاست‌گذاری گروه هنروتجربه گفت‌وگو کرده‌است،گفت‌وگویی که عنوان «عیدانه هنروتجربه برای سینما دوستان» را بر پیشانی دارد.

در ابتدای این گفت‌وگو امیرحسین علم‌الهدی پیرامون اکران چند فیلم جدید در این گروه سینمایی برای ایام نوروز توضیح داده‌است:«سه فیلم سینمایی «هفت معکوس»، «خماری» و «مفت آباد»، از سه‌شنبه (۲۴ اسفند) در گروه هنر و تجربه به نمایش در می‌آیند و جزو اکران نوروزی این گروه هستند. به جز اینها فیلم‌های مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف الله صمدیان، «آوانتاژ» ساخته محمد کارت و… هم به‌زودی در این گروه اکران خواهند شد.»

این مدیر سینمایی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد:«ما در گروه هنروتجربه کارمان را به بهترین نحو انجام می‌دهیم، هرچند سینمای هنروتجربه برای موفقیت‌های اصلی خود نیاز به زمان بیشتری دارد.» و  درباره انتقادات و مخالفت‌هایی که هنروتجربه از ابتدای شکل‌گیری تاکنون با آن روبه‌رو بوده هم عنوان کرد: «نمی‌توانیم بگوییم هر فعالیتی صددرصد درست است یا کاملا اشتباه است و صفر درصد بهره‌وری دارد. مخصوصا فعالیت‌هایی که در حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد، برای رسیدن به ثبات نیازمند زمان است و دست کم پنج شش سال وقت می‌خواهد. ما در سینمای ایران روشی را تجربه می‌کنیم که تا به حال در تاریخ ۱۲۰ ساله سینمای ایران تجربه نشده بود. اما انتقاداتی هم به ما وارد است و ما این را می‌دانیم. باید آن‌ها را بشنویم، تحمل کنیم و انتقاداتی را که می‌تواند باعث افزایش سطح کیفی و کمی سینمای هنر و تجربه شود، اجرایی کنیم. اما اگر انتظار این است که کارمان صددرصد بدون اشکال باشد باید بگویم که ما هیچ‌وقت چنین ادعایی نداشتیم.»

دبیر شورای سیاست‌گذاری هنروتجربه در بخش دیگری از صحبت‌هایش لازمه موفقیت نهایی این گروه را استمرار فعالیت در یک بازه زمانی حداقل پنج ساله دانست:«سینمای هنروتجربه به دلیل نوع تفکری که در حوزه نمایش راه انداخته، در بیش از دو سالی که فعالیت می‌کند، دستاوردهایی داشته است. ضمن این‌که انتقاداتی هم متوجه آن بوده، اما این‌که فکر کنیم می‌توانیم در حوزه فرهنگ فقط ظرف دو سال فعالیت، به یک ایده‌آل برسیم، من تجربه‌ای را در جهان سراغ ندارم. لازمه موفقیت نهایی سینمای هنرو تجربه، یک زمان حداقل پنج شش ساله و حتی بیشتر است. چون می‌گویند زمان حوزه فرهنگ، ده سال به بالاست،‌بنابراین باید تحمل کرد، باید سعه صدر داشت، باید ایرادات را برطرف و همدلی کرد وگرنه با حذف هنروتجربه، سینمای ایران قطعا ضرر می‌بیند. در همین مدت خیلی از فیلم‌ها که فقط در کمد فیلم‌سازان مانده بود یا فقط در جشنواره‌ها به نمایش در می‌آمد، اما این آثار در گروه هنروتجربه امکان اکران پیدا کردند. الان مهم‌ترین بحث این است که سینمای هنروتجربه یک هدف کمی و کیفی را برای رونق سینمای اصلی دنبال می‌کند. چون شما هیچ فعالیت صنعتی را نمی‌شناسید که به تحقیق و توسعه و بحث ایده، بی‌توجه باشد. سینمای هنروتجربه هم همان بحث ایده‌پردازی است. همان بحث غنای سینمایی است که در دل سینمای هنروتجربه به مرور دارد به سینمای اکران اصلی هم تبدیل می‌شود و به آن راه پیدا می‌کند.»

علم‌الهدی هم‌چنین درباره نحوه اکران شناور و اختصاص سئانس‌های محدود و پراکنده به فیلم‌ها در برخی پردیس‌ها و سالن‌های سینما نیز توضیح داد: «چون فیلم‌های ما در طول زمان اکران می‌شود، چاره‌ای جز این نداریم. البته در این زمینه هم‌چنان در حال آزمون و خطا هستیم. مثلا تصمیم گرفتیم که از عید امسال، یک سینما را به مدت یک هفته به هنروتجربه اختصاص دهیم. به‌عنوان مثال یک هفته سینما فرهنگ و بعدجای آن عوض شود و این نمایش‌ها در پردیس کوروش و دیگر سالن‌های نمایش ادامه پیدا می‌کند. یادمان باشد که سینمای هنروتجربه در اکران طولی جواب می‌دهد و نه در اکران عرضی. یعنی ما این فیلم‌ها را در اکرانی طولانی مدت بر پرده سینما نگه می‌داریم. ما باید با سپری کردن تجربه‌هایی به ثبات برسیم. مثلا الان در زمینه فیلم مستند، خانه هنرمندان به‌صورت روزانه و در ساعت ۱۹ فیلم مستند نمایش می‌دهد و آن پاتوق موردنظر شکل گرفته است. اما در حوزه سینمای داستانی نیاز به تجارب جدیدی داریم که ان‌شاالله تجارب عید بازخوردهای خوبی داشته باشد. ما ضمن این‌که فیلم‌های جدید را اکران می‌کنیم، مخاطب را هم پرورش می‌دهیم. این مخاطب باید یاد بگیرد که براساس برنامه‌های سینمای هنر و تجربه، برای دیدن فیلم‌ها برنامه‌ریزی کند. فیلم‌های سینمای هنر و تجربه حداقل شش ماه اکران است، پس مخاطبی نمی‌تواند ادعا کند در این شش ماه امکان تماشای فیلم‌های این گروه را پیدا نکرده است.»

او درمورد اکران فیلم‌های این گروه در شهرستان‌ها هم گفت:«اکنون سینماهای بابل و شیراز، دو سئانس و مشهد و اصفهان هم چهار سئانس از نوبت‌های نمایش خود را به اکران فیلم‌های هنر و تجربه اختصاص می‌دهند. ان‌شاءالله در سال ۹۶ بتوانیم چهار پنج سالن نمایش دیگر در شهرهای دیگر را هم پیدا کنیم که فیلم‌های هنر و تجربه را اکران کنند. مهم‌ترین بحث در این زمینه نیروی انسانی است که باید عاشق این نوع سینما باشند. چون ما سینمای اقتصادی نیستیم، بلکه سینمایی هستیم که با روح و روان و جان مخاطب سروکار داریم. پس متولیان سالن‌های شهرستان‌ها هم باید عشق به سینمای هنروتجربه داشته باشند تا بتوانند این فیلم‌ها را نمایش دهند. مثل اتفاقی که در بابل و شیراز می‌افتد که درصد بهره‌وری ما را بالا برده است. ان‌شاءالله بتوانیم شهرهای دیگری چون رشت، قزوین، سمنان، زنجان و کرمان را هم وارد چرخه اکران فیلم‌های هنر و تجربه کنیم.»

علم الهدی درباره وضعیت گروه هنروتجربه بعد از رفتن ایوبی و آمدن حیدریان در سازمان سینمایی هم اظهار داشت:«عزیزی رفت و عزیز دیگری آمد. آقای حیدریان جزیی از سینماست و تجربه اول سینمایی هنر و تجربه یعنی آسمان باز توسط ایشان در اواخر دولت هشتم اتفاق افتاد. امیدوارم آقای حیدریان بتواند برنامه‌های جدید و مفیدی را در سینما به منصه ظهور برساند. همان‌طور که خودشان در مصاحبه‌های متعدد گفتند، حمایت از هنر و تجربه همچون رئیس پیشین سازمان سینمایی، در دستور کار ایشان هم قرار دارد.»

در انتهای این گفت‌وگو توضیحاتی کوتاهی در مورد فیلم‌های «مفت‌آباد»،«هفت معکوس» و «خماری» منتشر شده‌است.