هنروتجربه: سی‌وپنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از امروز(چهارشنبه ۳۰ فروردین) با برگزاری کارگاه‌های فیلم‌نامه‌نویسی کار خود را آغاز کرده‌ و اخبار و گفت‌وگوهای مرتبط با این جشنواره از جمله خبرهای پرطرفدار سینمایی در رسانه‌هاست.مطالب مربوط به اکران فیلم‌ها هم به روال همیشگی در رسانه‌ها بازتاب خوبی دارند و در این میان فیلم‌های اکران شده در این گروه و اخبار مرتبط با برنامه‌های گروه هنروتجربه هم مورد توجه رسانه‌ها است.

از جمله فیلم‌هایی که در حال حاضر در گروه هنروتجربه در حال اکران است، می‌توان به فیلم «خماری» داریوش غذبانی اشاره کرد. مهرداد صدیقیان، لیلی‌فرهادپور، سوگل خلیق و کاظم سیاحی در این فیلم هنرنمایی می‌کنند. لیلی فرهاد‌پور در همین ارتباط در روزنامه شرق مطلبی نوشته است و به تفاوت میان شهرت در بازیگری با روزنامه‌نگاری اشاره کرده است. در این مطلب می‌خوانیم: «یکی از ده‌ها فوایدی که بازیگری آماتوری دارد این است که می‌توان با فاصله به سینما، یعنی این صنعت – هنر- جادو نگاه کرد. (البته مهم‌ترین فایده‌اش، درآمدش است که هر پلانش از صددرصد حق‌التحریر این ‌جانب برای همین ستون بیشتر است!) اما سینما واقعا جادو دارد، این را مطمئن شده‌ام. یک مثال برایتان می‌زنم؛ دو سال از انتشار رمان «خط چهار مترو» من می‌گذرد، فکر کنم غیر از ناشر آن، ثالث و بچه‌های کتاب‌فروشی‌اش کسی نمی‌داند بنده نویسنده آن هستم. اگر بروم کتاب‌فروشی دیگری و این کتاب را خودم یا همراهم بخرد، امکان ندارد فروشنده برگردد و بگوید «به به خانم آمده‌اید کتاب خودتان را بخرید!» اما وقتی با خانواده برای دیدن فیلم «خماری» که اکنون با اکران محدود در هنروتجربه به نمایش درآمده است به سینما رفتم، مسئول سالن فوری من را شناخت و با لبخندی گفت: به به آمدید فیلم خودتان را ببینید، صفا آوردید!!.»
او در بخش دیگری از این یادداشت درباره «خماری» می‌نویسد: «فیلم «خماری» اما خدا وکیلی بد نیست. می‌توان گفت خیلی معمولی است. یک کمدی دراماتیک خانوادگی قابل قبول و البته بیشتر تلویزیونی؛ یعنی اگر این یک فیلم تلویزیونی بود یک سروگردن از فیلم‌های تلویزیونی بالاتر قرار می‌گرفت. اما متأسفانه نمی‌دانم به چه دلیلی این فیلم خیلی بیشتر از آنکه لایقش باشد، در پستوی اکران قرار گرفته است. جادوی سینما با هماهنگ‌نبودن گروه تهیه و تولید و پخش یک فیلم کاملا بی‌تأثیر می‌شود و این بلایی است که سر فیلم «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی و تهیه‌کنندگی منیژه حکمت آمده است.»

از دیگر مطالب مرتبط با گروه هنروتجربه که امروز (۳۰ اردیبهشت) در رسانه‌ها به چشم می‌خورد، گفت‌وگوی روزنامه فرهیختگان با محمد کارت، کارگردان مستند «آوانتاژ» است. این مستند نیز از ابتدای سال جدید اکران خود را در هنروتجربه آغاز کرد. در بخشی از این گفت‌و‌گو محمد کارت به چگونگی نزدیک شدنش به کاراکترهای فیلم اشاره کرده و می‌گوید: «هر کس که ادعای مستندسازی اجتماعی دارد؛ اگر معاشرت بلد نباشد، دیگر نباید به او آدم مستندساز گفت؛ چرا که بخش زیادی از تولید فیلم صرف ارتباط برقرار کردن با آدم‌ها می‌شود. مستندساز ناگزیر به بلد بودن ارتباط با سوژه‌هاست. تجربه ثابت کرده است که هرچقدر مستندساز بیشتر معاشرت را بلد باشد، فیلم بهتر می‌شود. تلاش می‌کنم همین کار را انجام دهم، سوژه باید با من رفیق شود و شب و روزم را بگیرد. کلا باید با سوژه حال کنم. وقتی این‌طوری شد، حالا دیگر فیلم@بردار به گروه اضافه می‌شود. او هم باید با سوژه رفیق شود، پای حرف‌هایش بنشیند. وقتی سوژه با ما حرف می‌زند، فیلم‌بردار باید حواسش کاملا به او باشد. وقتی ببینم که مثلا سرش در موبایلش رفته است و کار دیگری می‌کند، آنوقت است که کلاهمان در هم می‌رود. باید با سوژه رفاقت کند.»
او نسبت به اکران این فیلم در گروه هنروتجربه ابراز رضایت می‌کند:«اکران در شهرهای شیراز و تهران خیلی خوب است. در دو ماه آینده بهتر هم خواهد شد. دوست دارم مردم وقتی به سینما می‌روند، چیزی به آن‌ها اضافه شود. از مردم دعوت می‌کنم فیلم «آوانتاژ» را ببینند. اگر این مستند مهم‌ترین فیلم این چند سال نباشد؛ از مفیدترین آن‌هاست. از هرکسی که خودش یا کسی از بستگانش با مساله اعتیاد درگیر است دعوت می‌کنم این فیلم را ببیند.»

خبرگزاری مهر نیز خبری را از اکران فیلم «ماندوو» در گروه هنروتجربه منتشر کرده‌است. «ماندوو»  (خسته)  نخستین ساخته ابراهیم سعیدی در با موضوع مهاجرت از روز شنبه دوم اردیبهشت ماه به زبان کردی و با زیرنویس فارسی در گروه سینماهای هنروتجربه در سراسر کشور به نمایش در می‌آید در این فیلم بازیگرانی چون تیما امیری، روژان محمد جزا، شهاب (هاشم) فاضلی، اوستا خالد، صلاح الدین شیخ محمدی، عبدال شوکت عبدال، محمود گلی، خاتون غدیر شمران، اسماعیل کریم، سوران ابراهیم، زمان حمید شفیق و زمن شفیق شمران به ایفای نقش می‌پردازند.
فیلم سینمایی «ماندوو» که توسط پخش‌کننده جهانی فیلم «دریم لب فیلمز» پخش بین‌المللی می‌شد، در نخستین حضور جهانی خود در بخش رقابتی اصلی «فیلمسازان خلاق و نوآور معاصر» در شصت و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» در کشور سوییس به نمایش درآمد. در ادامه در جشنواره‌های دیگری از جمله در بخش رقابتی پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «تسالونیکی» یونان، بخش «کشف» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «تورنتو» کانادا، بخش رقابتی هجدهمین جشنواره بین‌المللی تخصصی فیلم‌برداران سینما «پولوس کمریمیج» لهستان، در بخش رقابتی اصلی «نگاه جدید» جشنواره بین‌المللی فیلم «ریکاویک» ایسلند، بخش رقابتی اصلی «مهر آسیا ـ آفریقا» در هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دبی» در امارات، در بخش رقابتی اصلی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مولودیست» اوکراین، در بخش رقابتی اصلی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «میامی» آمریکا، در بخش «پنجره ای به سوی سینمای آسیا» در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «پوسان» کره جنوبی، در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «بلگراد» صربستان حضور یافت.