هنر و تجربه: اگر اتحادیه‌ی نویسندگان آمریکا امروز سه‌شنبه دست به اعتصاب و راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز بزند، هفتمین بار خواهد بود که از سال ۱۹۶۰ به این طرف، چنین اتفاق ناخوشایندی روی می‌دهد؛ و اگر بر اساس سابقه تاریخی بخواهیم پیش‌بینی کنیم، حتماً چند ماه طول خواهد کشید چون همه‌ی اعتصاب‌های قبلی دست‌کم سه ماه زمان برده‌اند و فقط در سال ۱۹۸۵ موردی دوهفته‌ای ثبت شده است.

این وضعیت در شرایطی ایجاد شده است که آخرین اعتصاب هم‌چنان در ذهن اهالی صنعت نمایش تروتازه است، ولو این‌که حدود یک دهه پیش روی داد. اعتصاب صد روزه‌ی اتحادیه که مطالبه‌اش قدرت و توجه بیش‌تر بود از پنجم نوامبر ۲۰۰۷ آغاز شد و تا دوازدهم فوریه ۲۰۰۸ ادامه یافت. در این اعتصاب، برنامه‌های آخرشب و مجموعه‌های فیلم‌نامه‌محور و برنامه‌هایی مانند «سی راک» و «سیمپسن‌ها» بیش‌ترین لطمه را دیدند و بعضی از آن‌ها مجبور شدند فصل‌های‌شان را کوتاه کنند و با تعداد قسمت‌های کم‌تری به پایان برسانند. فیلم‌هایی که در دست تولید بودند مانند فیلم جیمزباندی «ذره‌ای آرامش» نتوانستند از مشاوره‌ی فیلم‌نامه‌نویسان به منظور بازنویسی و بازبینی بهره ببرند؛ و به جای شصت‌وپنجمین مراسم گلدن گلوب، کنفرانس خبری برپا و نام برندگان اعلام شد. نتیجه‌ی اعتصاب و مذاکره‌های بعدی با اتحادیه‌های تهیه‌کنندگان تلویزیونی و کارگردانان و… این شد که اتحادیه نویسندگان آمریکا از درآمدهای جدیدی برخوردار شد.

طولانی‌ترین اعتصاب تاریخ اتحادیه نویسندگان در سال ۱۹۸۸ روی داد که ۲۲ هفته طول کشید و یک هفته بیش‌تر از اعتصاب سال ۱۹۶۰ بود. اعتصاب اول که در اعتراض به اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم و تلویزیون، و استودیوهای فیلم‌سازی تولیدکننده‌ی برنامه‌های تلویزیونی بود، به پرداخت ۶۰۰ هزار دلار به صندوق سلامت و مستمری نویسندگان انجامید و دستمزدهای نویسندگان در بخش‌های مختلف افزایش یافت. در ۱۹۷۳ اعتصاب اتحادیه نویسندگان سه‌ماه‌ونیم طول کشید و در نهایت دوباره دستمزدها و مزایای بیمه سلامت بهتر شد. هشت سال بعد هم اعتصابی سیزده هفته‌ای روی داد تا سهمی از درآمد تلویزیون کابلی و شبکه‌ی نمایش خانگی برای نویسندگان در نظر گرفته شود.

در سال ۱۹۸۵ اعتصاب دوهفته‌ای از پنجم تا نوزدهم مارس برای رسیدن به حق تألیف از فروش ویدئوکاست‌ها بود. در سال ۲۰۰۷ هم در نظر گرفتن پاداش نویسندگان از درآمدهای روزافزون نسخه‌های دی‌وی‌دی و افزایش اختیارها و امتیازهای اتحادیه نویسندگان در زمینه‌ی «رئالیتی تی‌وی» و فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن‌ها از مطالبات اصلی به شمار می‌رفت.

به هر حال همان طور که از تاریخچه و دلایل اعتصاب‌ها برمی‌آید، همواره پای حق و حقوق نویسندگان در میان بوده است که با ورود رسانه‌ها و قالب‌های جدید پخش و نمایش مورد بی‌توجهی اتحادیه تهیه‌کنندگان و… قرار گرفته است. در حال حاضر اتحادیه نویسندگان آمریکا و «اتحادیه‌ی سینما» (Alliance of Motion Picture) و تهیه‌کنندگان تلویزیونی تا نیمه‌شب دوشنبه پای میز مذاکره بودند تا شاید به توافقی سر قراردادها و شرایط جدید همکاری‌شان برسند و از بروز اعتصاب گسترده و طولانی دیگری جلوگیری شود.

ورایتی•