هنر و تجربه، رضا حسینی: بونگ جون‌هو کارگردان کره‌ای درام «اوکجا» – که در جشنواره فیلم کن روی پرده خواهد رفت – از بخش‌هایی از صنعت سینمای فرانسه انتقاد کرد که با انتخاب دو فیلم به تهیه‌کنندگی نتفلیکس در بخش رقابتی مشکل دارند و از این اتفاق خشمگین شده‌اند. او که پیش از این با فیلم «اسنوپیئرسر» (قطار برف‌شکن) مورد توجه و تحسین گسترده قرار گرفته بود، در این خصوص گفت: «من بحث‌های اخیر میان کن، نتفلیکس و هیأت فیلم فرانسه CNC را جدی نمی‌گیرم. در نهایت نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما و پخش به صورت مجازی و دیجیتال در کنار هم باقی خواهند ماند.»

تا امروز نه «اوکجا» و نه فیلم نوا بامباک با عنوان «داستان‌های مایروویتز» قرار نیست حتی به صورت محدود در فرانسه روی پرده بروند و به همین خاطر هیأت فیلم فرانسه از صدور ویزاهای موقت برای حضور سازندگان فیلم‌ها در کن سر باز زده است. بونگ روز گذشته این حرف‌ها را در سئول و در جریان معرفی فیلم – با همراهی یکی از اعضای نتفلیکس، تد ساراندوز – بیان کرد که با تأیید نمایش عمومی «اوکجا» در سینماهای سه کشور کره جنوبی، ایالات متحده و بریتانیا همراه شد؛ و اشاره به این موضوع که فیلم به طور هم‌زمان در ۱۹۰ کشور جهان از طریق نتفلیکس قابل تماشا خواهد بود.

در این نشست ساراندوز با ناراحتی گفت که نمی‌داند چه‌گونه این برداشت به وجود آمده است که نتفلیکس مخالف نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینما است: «من واقعاً دوست دارم همه‌ی فیلم‌های ما در سینماها به نمایش درآیند.» بونگ هم اضافه کرد که از همان ابتدا قرار بود فیلم در سه کشور نام‌برده روی پرده برود و «من مطمئن هستم که تد هم برای تماشای فیلم‌ها با خانواده‌اش به سینما می‌رود و بی‌تردید این اعضای هیأت فیلم فرانسه هستند که در خانه‌های‌شان با اکانت‌های نتفلیکس فیلم می‌بینند.»

بونگ در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت که نتفلیکس در واقع تولید این فیلم را ممکن کرد: «برای من به عنوان یک فیلم‌ساز این موضوع به‌مراتب از اهمیت بیش‌تری برخوردار است که چه‌قدر آزادی خلاقه دارم تا این‌که به فکر نحوه‌ی پخش فیلمم باشم. بعضی از کمپانی‌ها حتی حاضر نشدند روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند چون به نظرشان فیلم بیش از حد پرهزینه بود.» بودجه‌ی این فیلم رقمی در حدود پنجاه میلیون دلار اعلام شده است.

او در بخش پایانی حرف‌هایش چنین ادامه داد و نتیجه‌گیری کرد: «بعضی از کمپانی‌ها هم به خاطر خط داستانی جسورانه‌ی فیلم، آن را رد کردند. در این شرایط بود که نتفلیکس هم بودجه و هم آزادی خلاقه‌ی تمام‌وکمال من را تضمین کرد. فرقی نمی‌کند در آمریکا باشد یا فرانسه، چون سرمایه‌گذاران زیادی حاضر به انجام این کار نیستند. از این رو، من هیچ دلیلی برای تردید در همکاری با نتفلیکسی‌ها نداشتم.»

ورایتی•