هنروتجربه: هونگ سانگ‌سو که به تازگی ۵۵ ساله شده،  تا امروز ۲۱ فیلم بلند ساخته است. او که پرکارترین فیلم‌ساز مولف سینمای کره جنوبی به شمار می‌رود، امسال با دو فیلم به جشنواره کن بازگشته است: «روز بعد» و «دوربین کلر». او در گفت‌وگوی تازه‌ای درباره شیوه‌ غیرقراردادی فیلم‌سازی‌اش به «هالیوود ریپورتر» گفته است: «به جایی رسیده‌ام که تقریبا بدون هیچ چیزی ساختن یک فیلم را آغاز می‌کنم.»

منظور هونگ از «تقریبا هیچ چیز» این است که او دیگر خودش را با نوشتن فیلم‌نامه‌های قراردادی اذیت نمی‌کند: «همین طور که در طول زمان جلو آمده‌ام، شیوه‌ برخوردم با فیلم‌سازی ساده‌تر و کوتاه‌تر شده است؛ و حالا به جایی رسیدم که فقط با چند صفحه یادداشت فیلم‌برداری را آغاز می‌کنم.» خب، این هم راهی برای فیلم‌سازی است و به همین نسبت، بازیگران او که در دو فیلم اخیرش ایزابل هوپر و کیم مین‌هی بودند، لازم نیست بیش از نیم ساعت تمرین کنند و دیالوگ‌های زیادی را حفظ کنند.

هونگ در ادامه گفته است: «من از همه‌ی چیزهایی که در جریان فیلم‌برداری پیش می‌آیند یا به ذهنم می‌رسند استفاده می‌کنم تا یک کلیت منسجم را به وجود بیاورم. پیش از فیلم‌برداری اصلا تلاش نمی‌کنم اطلاعاتم را سازماندهی کنم یا توضیح بدهم. اما در روز فیلم‌برداری، موقعیت خاص و شرایط فیلم دست‌به‌دست هم می‌دهند تا نوعی فشار و تنگنا شکل بگیرد که باعث می‌شود معدود عناصر و ویژگی‌هایی، از میان انبوه افکار و احساساتی که من درباره بازیگر خاصی دارم، جلوه کنند و برجسته شوند؛ که من آن‌ها را یادداشت می‌کنم و با استفاده از آن‌ها، موقعیت سروشکل نهایی‌اش را پیدا می‌کند.»

  • ایندی‌وایر