هنر و تجربه، مریم شاه‌پوری: «دزدان دریایی کاراییب: مردان مرده قصه نمی‌گویند» تولید کمپانی «دیزنی» به‌راحتی در پایان هفته‌ی اخیر در رتبه‌ی پرفروش‌ترین فیلم در جدول فروش هفتگی سینمای آمریکای شمالی قرار گرفت؛ فیلمی که با توجه به فروش داخلی ضعیفش که با فروش جهانی به‌مراتب قوی‌تر تا حدی جبران شد، به هر حال شکست نخورد. البته این موضوعی است که درباره محصول کمپانی «پارامونت» با نام «گارد نجات دریایی» صدق نمی‌کند.

با تمام این حرف‌ها هر دو فیلم از برآورده کردن انتظارها ناتوان ماندند و با افت شدید فروش سایر فیلم‌های مدعی هفته‌های گذشته، یکی از ضعیف‌ترین هفته‌های اکران در دهه‌های اخیر آمریکای شمالی رقم خورد که اگر نرخ تورم و به‌روزرسانی قیمت‌ها نیز در آن اعمال شود کار به سده هم می‌کشد!

یکی از دلایل این افت فروش چشمگیر «روز یادبود کشته‌شدگان جنگی» بود که دیگر زمان مناسبی برای نمایش عمومی فیلم‌ها نیست و البته سال‌هاست که این اتفاق روی داده و همین طور بر وسعت آن افزوده شده است؛ از این رو نمی‌تواند بهانه‌ای برای کاهش کلی فروش فیلم‌ها باشد و بی‌تردید مسائل ریشه‌دارتری باعث این آفت سینمایی شده‌اند. در این خصوص اگر بخواهیم پای آمار و ارقام را هم به میان بیاوریم باید به فروش تقریباً دوبرابری بلیت‌های سینما در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با ۲۰۱۷ در هفته‌ی مشابه اشاره کنیم؛ سالی که در آن فروش ۴۳ میلیون دلاری «خماری صبحگاهی قسمت سوم» ناامیدکننده ارزیابی شد!

نگهبانان کهکشان2

۱۳۲ میلیون دلار رقم فروش کل سه روز پایان هفته برای ده فیلم برتر جدول فروش است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته شانزده درصد پایین‌تر است؛ روزهایی که شاهد اکران تقریباً قابل قبول «افراد ایکس: آپوکالیپس» و عدم استقبال قابل توجه از «آلیس آن سوی آینه» بود.

«دزدان دریایی کاراییب: مردان مرده قصه نمی‌گویند» با بودجه‌ای ۲۳۰ میلیون دلاری (که با هزینه‌ی بازاریابی چیزی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برای دیزنی آب خورده است)، در مجموع به فروش جهانی بیش از ۲۷۰ میلیون دست یافت و این در حالی است که فقط در ژاپن روی پرده نرفته است. فروش داخلی فیلم بیست درصد پایان‌تر از انتظارها بود و اگر میزان تورم در نظر گرفته شود، این قسمت ۳۷ درصد فروش پایین‌تری نسبت به سال ۲۰۱۱ داشته است و در واقع پایین‌ترین فروش در این مجموعه فیلم‌ها را به خود اختصاص داده است. کاهش فروش این قسمت از فیلم‌های «دزدان دریایی کاراییب» زمانی خودش را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد که متوجه شویم به ارزش پول امسال، دومین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۰۶ با فروشی ۱۸۳ میلیون دلاری به فروشی سه برابر بالاتر دست یافته بود.

  • ایندی‌وایر