
گیشه اکران محدود: منتقدان، «کتاب هنری» را دور انداختند!
موفقیت دنبالهدار «پاریس میتواند منتظر بماند» و «بئاتریس در مهمانی شام»
هنر و تجربه، مریم شاهپوری: نتفلیکس احتمالاً در درخشش کمتر درامهای تاریخی «دخترعمویم ریچل» و «چرچیل» – که هفتههای گذشته روی پرده رفتند – تأثیرگذار بوده است.
در گیشهی فیلمهای هنری و مخاطب خاص، نقدها میتوانند تأثیر چشمگیری داشته باشند و حتی سرنوشت یک فیلم را تغییر بدهند. این هفته «کتاب هنری» (از کمپانی فوکس فیچرز) که بازگشت کالین تروورو است به دنیای فیلمسازی مستقل، مورد انتقاد شدید منتقدان قرار گرفت و از نظر فروش هم با نمایش در ۵۷۹ سالن، عملکرد متوسطی (فروشی نزدیک به یکونیم میلیون دلار) را تجربه کرد.
در سوی دیگر، بهترین فروش با در نظر گرفتن رقم متوسط در هر سالن، به مستندی با عنوان «هاری کریشنا» اختصاص یافت که «نیویورک تایمز» اصلاً نقدی بر آن منتشر نکرد. این فیلم با نمایش در یک سالن منهتن، به فروشی ۲۱ هزار دلاری رسید. «سفر» هم با داستان سیاسیاش از ایرلند شمالی، فروش افتتاحیهی غافلگیرکنندهای را در نیویورک تجربه کرد، اما دلگرمکنندهترین خبر هفته به استقبال تماشاگران از گسترش اکران «بئاتریس در مهمانی شام» (میگل آرتِتا) مربوط میشود (که با اضافه شدن ۷۲ سالن به ۵ سالن هفتهی اول نمایشش، به فروش کلی نزدیک به یک میلیون دلار رسید)؛ البته از فیلمهای اکرانشده در هفتههای گذشته، «پاریس میتواند منتظر بماند» (الینور کوپولا) هم در هفتهی ششم اکران و با ۴۴۷ سالن، به فروش مجموع ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار دلار دست یافت.
تازههای اکران
کتاب هنری/ The Book of Henry
متوسط نظر منتقدان در سایت «متاکریتیک»: ۲۸ از ۱۰۰
تعداد سالنهای نمایشدهنده: ۵۷۹ پرده
فروش تا امروز: ۱ میلیون و ۴۰۷ هزار دلار
میانگین فروش در هر سالن: ۲ هزار و ۴۳۱ دلار
کالین تروورو با فیلم مستقل «ایمنی تضمین نمیشود» (۲۰۱۲) بود که موفقیتی تمامعیار را تجربه کرد و بهواسطهی فروش چهار میلیون دلاری فیلمش روی صندلی کارگردانی بلاکباستری با عنوان «دنیای ژوراسیک» نشست؛ و البته پس از «کتاب هنری» هم قرار است «جنگهای ستارهای: قسمت نهم» را کارگردانی کند. به هر حال این فیلم بدترین نقدهای ممکن را گرفته است و حتی پایینتر از «مومیایی»، «دزدان دریایی کاراییب» و «گارد ساحلی» است!
هاری کریشنا: مانترا، جنبش و سوامی که آغازگر همهی اینها بود/ Hare Krishna: The Mantra, The Movement and the Swami Who Started It All
تعداد سالنهای نمایشدهنده: ۱ پرده
فروش تا امروز: ۲۱ هزار و ۴۷۳ دلار
نکتهی جالب و عجیب این است که چنین مستند موفقی حتی توسط «نیویورک تایمز» نقد هم نشد؛ که البته اخیراً عملکرد جامع گذشتهاش را ندارد. این طور که معلوم است کمپانی پخشکنندهی «ابراموراما» فرمول اکران موفق چنین فیلمهای کوچکی را یافته است چون «هاری کریشنا» (جان گرایسر، جین گرایسر و لورن راس) حتی نمایش جشنوارهای هم ندارد. باید دید در هفتههای بعد و با افزایش سالنهای فیلم چه موفقیتی برای آن رقم خواهد خورد.
مادی/ Maudie
متوسط نظر منتقدان در سایت «متاکریتیک»: ۶۳ از ۱۰۰
حضور جشنوارهای: تلیوراید و تورنتو ۲۰۱۶، برلین ۲۰۱۷
تعداد سالنهای نمایشدهنده: ۲۴ پرده
فروش تا امروز: ۷۹ هزار و ۴۰۵ هزار دلار
میانگین فروش در هر سالن: ۳ هزار و ۳۰۹ دلار
سالی هاکینز و ایتن هاک که از کهنهکاران فیلمهای مستقل و هنری هستند، به خاطر بازیهایشان در این فیلم زندگینامهای ایرلندی/کانادایی بسیار تحسین شدهاند. داستان درباره هنرمندی از استان نوا اسکوشیا در کانادا و شوهر کمحرف اوست. «مادی» (ایسلینگ والش) پیش از این، موفقیت را در گیشهی سینماهای کانادا تجربه کرده و آن قدر عملکردش خوب بوده است که با افزایش سالنهایش در سه شهر دیگر، بتوان به آیندهاش در اکران محدود امیدوارم بود.
سفر/ The Journey
متوسط نظر منتقدان در سایت «متاکریتیک»: ۵۱ از ۱۰۰
حضور جشنوارهای: ونیز و تورنتو ۲۰۱۶/ سن فرانسیسکو و سیاتل ۲۰۱۷
تعداد سالنهای نمایشدهنده: ۲ پرده
فروش تا امروز: ۳۴ هزار و ۳۶۴ دلار
میانگین فروش در هر سالن: ۱۷ هزار و ۱۸۲ دلار
«سفر» (نیک هام) با در نظر گرفتن نقدهای مثبت و منفی که بر آن نوشته شده و اینکه داستان حقیقی دشمنی و بعداً دوستی دو سیاستمدار را روایت میکند، با فروش افتتاحیهی غافلگیرکنندهای روبهرو شد. تیموتی اسپال و کالم مینی دو نقش اصلی را بازی کردهاند. این فیلم میتواند نمونهی دیگری برای رسیدن به یک موفقیت برنامهریزیشده و هدفمند باشد چون آغاز نمایش فیلم در نیویورک با ایرلندیهای متعددش یکی از دلایل مهم این فروش چشمگیر است. باید منتظر ماند و دید با گسترش سریع اکران فیلم در پنجاه شهر و طی دو هفتهی آینده چه اتفاقی میافتد.
***
دو فیلم «موکا» به کارگردانی فردریک مِرموند (جشنوارهها: لوکارنو ۲۰۱۶ و سیاتل ۲۰۱۷) و «گمشده در پاریس» ساختهی دومینیک ابل و فیونا گوردن (تلیوراید ۲۰۱۶ و پام اسپرینگز ۲۰۱۷) هم این هفته به صورت محدود به نمایش عمومی درآمدند؛ فیلم اول در گیشه موفقتر بود و فیلم دوم در استقبال پرشورتر منتقدان.
- ایندیوایر