هنر و تجربه: «هتل بزرگ بوداپست» اثر وس اندرسن یک مسترکلاس تمام‌عیار در باب ترکیب بصری کمدی و تراژدی است.

همیشه این بحث در میان خواهد بود که «هتل بزرگ بوداپست» بهترین فیلم وس اندرسن است یا نه (ما در سایت «ایندی‌وایر» آن را به عنوان دومین فیلم برتر کارنامه‌ی اندرسن انتخاب کرده‌ایم) اما به هر حال انکار این موضوع دشوار است که تمام‌عیارترین و «وس اندرسن»ی‌ترین فیلم او نیست؛ ترکیبی بی‌نقص که همه‌ی علاقه‌مندی‌های قلبی کارگردانش را در خود جای داده است. هر نما به قدری اندرسنی است که شما می‌توانید ساعت‌ها به بررسی و تجزیه‌ی عناصرش بپردازید.

این بررسی دستمایه‌ی گروه «داستان‌گویان» قرار گرفته است تا در جدیدترین ویدئومقاله‌شان تفحصی همه‌جانبه و ژرف در این فیلم داشته باشند و به کاوش در بافت بصری آن بپردازند که به طرق فراوانی با موفقیت کمدی و تراژدی را در هم آمیخته است. لحن کمدی «هتل بزرگ بوداپست» عیان است اما اغلب تماشاگران در بازبینی‌های دوباره و چندباره‌ی فیلم از کشف غم و اندوه عمیق و فراگیر در آن غافلگیر شده‌اند.

اندرسن مثل یک استاد نقاشی همه‌ی این مضامین و مفاهیم، به‌خصوص مرگ کلاسیسیسم، را در ساختار بصری فیلمش ترجمه کرده است و با انتخاب‌هایش در مقام فیلم‌ساز، واکنش‌های مورد نظرش را در تماشاگران برانگیخته است. این ویدئومقاله با عنوان «The Grand Budapest Hotel: Comedy, Tragedy & Style» در فضای مجازی منتشر شده است.

  • ایندی‌وایر