هنروتجربه: در نخستین سالروز در گذشت عباس کیارستمی سینماگر زندگی رسانه‌های مکتوب  به درگذشت این سینماگر سرشناس واکنش نشان دادند. روزنامه شرق ۴ صفحه از شماره ۱۴ تیرماه خود را به عباس کیارستمی اختصاص داد و روزنامه اعتماد و سایر روزنامه‌ها نیز هرکدام به نوعی به یادآوری اهمیت سینمای کیارستمی پرداختند. در این جا مروری بر این مطالب خواهیم داشت.

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «دنیای کیارستمی را نمی‌شناسیم» اشاره‌ای به بزرگداشت عباس کیارستمی در خانه هنرمندان داشته است که در آن جا حبیب رضایی پیشنهاد کرده بود برای آن که سادگی در زندگی فراموشمان نشود خیابانی را به اسم کیارستمی نامگذاری کنیم.

مینا اکبری، علی فرهمند و فرانک آرتا هرکدام یادداشتی را در روزنامه شرق درباره کیارستمی نوشته‌اند. اکبری در « ارتباط از نوع ایرانی با یک فرانسوی» به موضوع دیدارهایش با ژولیت بینوش بازیگر «کپی برابر اصل» کیارستمی پرداخته، فرهمند  در «آمد، نبودیم، رفت…» به «مشق شب» کیارستمی نگاهی انداخته و آرتا درباره «سینما بعد از کیارستمی» نوشته است. پیمان یزدانیان آهنگساز نیز با «نامه به هنرمندی که هرگز تمام نشد» به این هنرمند ادای احترام کرده است.

در بخش دوم پرونده نکوداشت کیارستمی در روزنامه شرق مطالبی درباره پرونده پزشکی خالق «زندگی و دیگر هیچ» اختصاص داده است. عبدالرحمن نجل‌رحیم عصب‌شناس و عصب‌پژوه، نعمت احمدی حقوق‌دان و قرایی مقدم جامعه‌شناس، عبدالرضا ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب، دکتر ایرج خسرونیا رئیس هیئت‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایرانبه این موضوع پرداخته شده است.

تجل رحیم در «سندروم کیارستمی» عنوان کرده است: «بعید است که پزشکی دوپاره امروز (که جسم را چون ماشینی بی‌روان و روان را تافته جدابافته از ماشین جسم می‌داند)، به این جامعیت درباره مشخصات فردی خاص به ویژگی‌های درمانی برسد و بتواند قبایی به اندازه تن هرکس به فراخور حالش بدوزد و به این صورت است که پزشکی جهان امروز هنوز تقدیر و تقصیر را به دست توانایی‌های تن در غیبت جان می‌سپارد. در این دور باطل همه‌چیز برای «کیارستمی» در بیرون از دایره اختیار و در تاریکی به انتظاری طولانی و خسته‌کننده و کشدار می‌گذرد. در این میان است که تلاش برای بازنگه‌داشتن مسیرهای خونی بدن، به طغیان و خون‌ریزی از جدار نیمه‌پاره رگ‌های دیگر منجر می‌شود، زیرا که مواد لازم برای لخته‌شدن در جهت جلوگیری از خون‌ریزی در جاهای نالازم دیگر مصرف شده است.»

ایرج خسرو نیا نیز درباره عدم جانبداری سازمان نظام پزشکی در پرونده کیارستمی بیان کرد: « پرونده آقای «کیارستمی»، با حضور حدود ٣٠ کارشناس بررسی شد. پس نمی‌توان گفت که نظام‌پزشکی جانبداری کرد. ما واقعا متأسفیم که چنین هنرمند عزیزی را  از دست دادیم.»

پس از آن روزنامه شرق مطلبی را درباره «۲۴ فریم» آخرین فیلم کیارستمی که در جشنواره کن امسال نمایش داده شد اختصاص داده است و با بابک احمدپور، بازیگر فیلم «خانه دوست کجاست» گفت‌وگو کرده است.

احمدپور درباره حضور کیارستمی در روستای کوکر لوکیشن «خانه دوست کجاست» و برخورد روستاییان با کیارستمی اشاره داشت: « معدود آدم‌هایی که هم‌سن حالای من و شما بودند، شناخت معدودی از سینما داشتند آن هم به این دلیل که به رشت رفت‌وآمد داشتند. ولی بچه‌ها، زن‌ها و پیرمردهای روستا هیچ اطلاعی از فیلم و سینما نداشتند. کیارستمی عادت داشت خودش صحنه فیلم‌هایش را درست کند. مثلا وقتی درودیوار را رنگ می‌کرد یا گل‌های شمعدانی می‌کاشت یا یک گذر را می‌بست و می‌گفت هیچ‌کس از اینجا عبور نکند، همه فکر می‌کردند او اینجا دارد چه‌کار می‌کند و خیلی‌ها فکر می‌کردند دنبال گنج آمده است. اما وقتی فیلم را برای اولین بار دیدند، خیلی برایشان لذت‌بخش بود. چنان‌که وقتی کیارستمی برای دومین و سومین فیلم به روستا آمد، حمایت زیادی از او کردند.»
روزنامه بهار نیز با تیتر «همچنان زندگی و دیگر هیچ» پرونده پزشکی‌ کیارستمی و برگزاری یک گالری‌ به یاد او را پی گرفت. روزنامه قانون هم تیتر «این خاک، سرد نمی‌شود» مطالبی را درباره اولین سالمرگ کیارستمی اختصاص داد.