هنر و تجربه، ترجمه رضا حسینی: فصل تابستان سینما تقریباً رو به پایان است و آمار فروش کل فیلم‌ها به رقمی در حدود ۳ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار در آمریکالی شمالی خواهد رسید؛ رقمی که افتی سیزده درصدی را در مقایسه با تابستان گذشته نشان می‌دهد و اگر تورم و افزایش بهای بلیت‌ها را هم در نظر بگیریم، پایین‌ترین فروش تابستانی را دست‌کم در بیست سال اخیر شاهد هستیم؛ در این خصوص اگر افزایش جمعیت را هم لحاظ کنیم، اوضاع بدتر هم خواهد شد!

در این شرایط بازندگان اصلی، سینماداران هستند و در حالی که استودیوها ساختن فیلم‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند که در وهله‌ی نخست استقبال تماشاگران بین‌المللی را در پی خواهند داشت، اوضاع برای سینماهای داخل آمریکا بدتر هم خواهد شد و هم‌چنان باید در انتظار شنیدن خبرهای بدتری باشیم.

همین دوسه ماه پیش بود که نویسنده‌ی این مقاله یعنی تام بروگه‌مان، در مطلب دیگری خبر از تغییر قواعد بازی اکران داد و این‌که تولید مجموعه فیلم‌ها و فرنچایزهای هالیوودی به قدری خسته‌کننده شده‌اند که طبق پیش‌بینی‌ها، تابستان خوبی در انتظار سینماهای آمریکا نیست. این اتفاق رخ داد. البته ظاهراً خود استودیوهای هالیوودی هم انتظار این اتفاق را می‌کشیدند چون به گزارش «لس‌آنجلس تایمز» آن‌ها خودشان را آماده کرده بودند تا در خلال ماه‌های مه تا سپتامبر به فروشی ده درصد کم‌تر از سال گذشته دست پیدا کنند و فروش کل فیلم‌ها در آمریکای شمالی از حدود چهار و نیم میلیارد دلار به چهار میلیارد کاهش پیدا کند! که خوب اوضاع اگر بدتر نشده باشد و نشود، به‌هیچ‌وجه بهتر نخواهد شد!

بخشی از این مشکل به اشباع بازار سینمایی از فیلم‌های بازسازی، دنباله‌ها و سرآغازها برمی‌گردد. کریس آرونسن رییس پخش داخلی کمپانی «فاکس قرن بیستم» هم در این باره گفته بود: «امسال بعضی از این فیلم‌ها واقعاً قوی و کنجکاوی‌برانگیز نیستند.» به هر حال آن‌چه در ادامه می‌خوانید گزارش تحلیلی تازه تام بروگه‌مان است که مسئول گزارش اکران فیلم‌ها در سایت «ایندی‌وایر» است. او در مقاله‌ی تازه‌اش به شش درسی پرداخته است که تابستان سینمایی ۲۰۱۷ برای اهالی صنعت فیلم‌سازی و هالیوودی‌ها به همراه آورد. 

 شاه آرتور: افسانه‌ی شمشیر

هنوز دنباله‌های دیگری هم در راه هستند!

این روزها واقعاً سینماروهای آمریکای شمالی از تماشای دنباله‌ها حال‌شان بد می‌شود. اما به لطف تماشاگران جهانی هنوز یک دنباله‌ی تابستانی به‌راحتی به باشگاه فروش‌های صد میلیونی می‌پیوندد. در این میان، قسمت‌های جدید از مجموعه فیلم‌های «تغییرشکل‌دهندگان»، «دزدان دریایی کاراییب» و «من نفرت‌انگیز» هر یک حداقل صد میلیون دلار کم‌تر از فیلم‌های قبلی‌شان در گیشه‌ی آمریکا فروش کرده‌اند؛ البته این اتفاقی است که برای اغلب فرنچایزها روی می‌دهد.

تنها دنباله‌ای که امسال در مقایسه با قسمت اول به فروش بالاتری دست یافت، «نگهبانان کهکشان۲» بود که تاریخ اکران بهتری هم داشت و نسبت به فیلم اصلی ۲۵ درصد بیش‌تر فروخت. به هر حال با این‌که ما آمریکایی‌ها از دنباله‌های درهم‌وبرهم و آشفته سیر شده‌ایم، تماشاگران جهانی هنوز به چنین وضعی دچار نشده‌اند. به همین خاطر هنوز فروش این فیلم‌ها به قدری برای استودیوها خوب است که به تولیدشان ادامه دهند. شکی نیست که تولید فیلمی مطابق ذائقه‌ی جهانی، کار دشواری است و ابداع یک فرنچایز جدید هم می‌تواند مخاطره‌های بیش‌تری را به همراه داشته باشد. پس باز هم شاهد دنباله‌های بیش‌تر و بیش‌تری خواهیم بود. از حالا دست‌کم ده دنباله را برای تابستان آینده می‌توانیم انتظار داشته باشیم: از «جنگ‌های ستاره‌ای» و «انتقام‌جویان» گرفته تا «ددپول» و «پارک ژوراسیک». از این رو، بی‌توجهی استودیوهای فیلم‌سازی به عقیده‌ی تماشاگران داخلی هم‌چنان ادامه خواهد داشت و در نیز بر همان پاشنه خواهد چرخید!

شانس هم یار استودیوها شد!

سال گذشته استودیوها ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرف ۱۴ فیلم تابستانی کردند، اما امسال ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون هزینه‌ی این تعداد فیلم شد. سال گذشته چهار شکست سینمایی تمام‌عیار داشتیم: «آلیس آن سوی آینه»، «غول بزرگ مهربان»، «روح‌شکن‌ها» و «بن‌حور». اما امسال با وجود این‌که چند پروژه مستعد این وضعیت بودند، در نهایت «شاه آرتور: افسانه‌ی شمشیر» به بازنده‌ی بزرگ تابستان بدل شد. خب، این پیشرفت بزرگی است که حسابی به نفع وضع موجود استودیوها تمام شد.

اصالت و ابتکار هم ناجی فیلم‌ها نشد!

«زن شگفت‌انگیز» یک قهرمان آشنای برآمده از کتاب‌های مصور است و قسمتی از یک فرنچایز جدید، اما با وجود عملکرد خوبش در گیشه، فروش بلیت‌هایش از قسمت سوم «کاپیتان آمریکا» هم پایین‌تر بود که سال گذشته در ماه مه روی پرده رفت. درباره فیلم‌های کم‌هزینه یا با بودجه‌های متوسط هم روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که همگی پول از دست می‌دهند. در واقع در ازای هر «بیبی راننده» و «سفر زن‌ها» که هر دو از مرز فروش صد میلیون دلار عبور کردند، انبوهی از فیلم‌های مستقل یا با بودجه‌های متوسط سی تا شصت میلیون دلار هستند که در گیشه شکست می‌خورند.

تماشاگران اهمیت چندانی به منتقدان نمی‌دهند

نقدهای مثبت به «زن شگفت‌انگیز»، «بیبی راننده» و «دانکرک» کمک کردند اما فیلم‌هایی هم هستند با نقدهای بسیار مثبت که به صورت گسترده اکران شدند اما اتفاقی برای‌شان نیفتاد، مانند «شب می‌آید»، «دیترویت» و «لوگن خوش‌شانس» که همگی از تمام فیلم‌های اکران گسترده بیش‌تر تحسین شدند. نقدهای تحسین‌آمیز به فیلم‌های مستقلی مانند «ناخوشی بزرگ» کمک کردند که در نهایت از مرز فروش چهل میلیون دلار عبور کرد. اما این عملکرد هم زیر فروش پنجاه میلیونی فیلم‌های «قلمرو طلوع ماه» و «بهترین هتل عجیب مریگولد» قرار گرفت که پنج سال پیش در زمان مشابهی روی پرده رفتند.

بیبی راننده

خارجی‌ها کمک کردند اما گیشه‌ی تابستانی بدتر شد

شرایط گیشه‌ی ناموفق امسال باعث شد تا موفقیت‌های دور از ذهن و غافلگیرکننده‌ای شکل بگیرند. کمپانی «فوکس فیچرز» با «بلوند اتمی» از راه رسید و «انترتینمنت استودیوز» فیلم انگلیسی «۴۷ متر پایین» را به گیشه‌ها آورد. اما این دو هم از مرز فروش پنجاه میلیون دلار عبور نکردند. خارج از استودیوها، فروش کل فیلم‌ها به حدود چهارصد میلیون می‌رسد که بیش از ده درصد فروش کل تابستان است اما باز هم در حدی نیست که این تابستان را با فصل مشابهش در سال گذشته قابل قیاس کند.

بزرگ‌ترین فیلم تابستان فقط دو میلیون دلار در آمریکا فروخت

دست‌آخر هم به «جنگ‌جویان گرگ۲» می‌رسیم؛ یک فیلم اکشن چینی که در ماه ژوییه در آمریکا اکران شد و فقط ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخت. این در حالی است که فروش کل این فیلم در سینماهای چین مرز ۸۰۰ میلیون دلار را رد کرده است و پیش‌بینی می‌شود در ادامه به فروشی ۹۰۰ میلیون دلاری هم دست یابد. اتفاقی کاملاً غیرمنتظره که باعث شد ظرف حدوداً بیست روز، رکورد قبلی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین به‌راحتی شکسته شود! بی‌تردید این اتفاق در چین هم باعث توجه بیش‌تر به تولیدهای داخلی و سرمایه‌گذاری‌های بومی خواهد شد. خلاصه این‌که بزرگ‌ترین پدیده و رویداد سینمایی تابستان ۲۰۱۷ این فیلم اکشن چینی بود نه هالیوود و هیچ‌یک از بلاک‌باسترهای مدعی‌اش.

  • ایندی‌وایر