هنر و تجربه، رضا حسینی: فیلم ترسناک «آن» به کارگردانی اندی موشیتی پس از تأیید افزایش تبلیغات شفاهی تماشاگران به فروش کلی حدود ۱۲۳ میلیون دلار در اولین آخرهفته‌ی نمایشش دست یافت؛ رقمی که برای یک فیلم ترسناک که معمولاً در هفته‌ی اول بین چهل تا پنجاه میلیون دلار می‌فروشند، فوق‌العاده است.

در این میان، «آن» اگر بتواند رقم فروش هفته‌ی اولش را دو برابر کند، نه‌فقط پرفروش‌ترین اقتباس سینمایی از آثار استیون کینگ خواهد شد بلکه به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما بدل خواهد شد. علاوه بر این، به‌سادگی از رکورد فروش دو فیلم ترسناک کم‌هزینه‌ی مطرح امسال یعنی «بگریز» (۱۷۵ میلیون دلار) و «شکاف» (۱۳۸ میلیون) عبور خواهد کرد. البته «آن» در همین هفته‌ی اول از فروش «آنابل: آفرینش» (۹۶ میلیون) یا فروش ناامیدکننده‌ی داخلی فیلم جدید تام کروز «مومیایی» (۸۰ میلیون) گذشته است.

ژانر وحشت می‌تواند قلمروی گسترده‌ای را در بر بگیرد و به همین دلیل تعریف دقیقش کار چالش‌برانگیزی است. اما این طور به نظر می‌رسد که «آن» در نهایت به فهرست ده فیلم ترسناک پرفروش تاریخ سینما تا امروز راه پیدا خواهد کرد؛ فهرستی که در ادامه مرور می‌کنید و رقم فروش فیلم‌ها در آن با در نظر گرفتن نرخ تورم و یکی کردن بهای بلیت‌ها محاسبه و به‌روزرسانی شده است:

۱- جن‌گیر (۱۹۷۳)، ۹۸۳ میلیون دلار

۲- حس ششم (۱۹۹۹)، ۵۱۲ میلیون

۳- خانه‌ی مومی (۱۹۵۴)، ۴۴۹ میلیون

۴- روانی (۱۹۶۰)، ۳۷۹ میلیون

۵- نشانه‌ها (۲۰۰۲)، ۳۴۵ میلیون

۶- مومیایی برمی‌گردد (۲۰۰۱)، ۳۱۷ میلیون

۷- وحشت در امیتیویل (۱۹۷۹)، ۳۰۶ میلیون

۸- بیگانه (۱۹۷۹)، ۲۸۳ میلیون

۹- مومیایی (۱۹۹۹)، ۲۷۱ میلیون

۱۰- آن‌چه در زیر پنهان است (۲۰۰۰)، ۲۵۶ میلیون

جن‌گیر

همان طور که می‌بینید این فهرست، گستره‌ی بزرگی از عنوان‌های ژانر وحشت را در بر گرفته است؛ از این میان فقط «جن‌گیر» به کارگردانی ویلیام فریدکین در زمره‌ی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما جای گرفته است. البته «حس ششم» هم در این ژانر تا حدی مورد توجه بوده و «خانه مومی» هم موفق‌ترین فیلم دوران سه‌بعدی بوده است. «روانیِ» آلفرد هیچکاک و فیلم‌های بالاتر از آن از تأثیرگذارترین آثار این ژانر بوده‌اند اما آخرین فیلمی که به این فهرست اضافه شده است، به پانزده سال پیش برمی‌گردد. امسال «بگریز» (جردن پیل) به فهرست بیست فیلم برتر ژانر نزدیک شد ولی دست‌آخر به آن راه پیدا نکرد.

به هر حال «آن» به‌زودی از رکورد فروش «طالع نحس» اصلی و فیلم‌های «پروژه بلرویچ» و «پولترگایست» عبور می‌کند که فروش هر سه در آمار جدید و به‌روزشده بالای دویست میلیون دلار است. دو فیلم اول از مجموعه‌ی «جیغ» حدود دویست میلیون فروش کرده‌اند و «هالووینِ» اصلی ۱۸۰ میلیون. دیگر کلاسیک‌های ژانر وحشت مانند «جمعه‌ی سیزدهم»، «کابوس در خیابان الم» و «کشتار با اره برقی در تگزاس» هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار قرار گرفتند.

البته این موضوع ناگفته نماند که هیچ‌یک از این فیلم‌ها فروش افتتاحیه‌ای مانند «آن» را تجربه نکردند. در واقع فروش آخرهفته‌ی «آن» به قدری بالا بوده است که امسال فقط دو فیلم «دختر زیبا و جانور» (یا همان «دیو و دلبر» مصطلح!) و «نگهبانان کهکشان قسمت دوم» فروشی بالاتر از آن دارند و حتی بیست میلیون بالاتر از فروش افتتاحیه‌ی «واندر وومن»/ «زن شگفت‌انگیز» داشته است که در نهایت با چهار برابر کردن فروش داخلی‌اش و رسیدن به فروش ۴۱۰ میلیون دلار، به دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ بدل شد.

به هر حال برای پیش‌بینی دقیق‌تر رکوردی که «آن» خواهد زد باید منتظر فروش فیلم در هفته‌ی دوم نمایش عمومی‌اش باشیم، اما بر اساس نتایج اولیه فروش ۳۰۰ میلیون دلار امکان‌پذیر است. این اتفاق می‌تواند این فیلم ۳۵ میلیون دلاری را به یکی از سودآورترین آثار وحشت هم بدل کند. در واقع با در نظر گرفتن فروش‌های احتمالی جهانی می‌توان گفت که «آن» دست‌کم به فروشی ۵۰۰ میلیونی می‌رسد و میزان سودآوری‌اش با یک تقسیم ساده به دست می‌آید.

ژانر وحشت هرگز به پایان نرسیده است و اگرچه گاهی وقت‌ها برای چند سالی بی‌سروصدا شده است و بجز تک‌وتوک فیلم‌های مستقل خلاقانه، کاری از دست بازسازی‌های هالیوودی «کری» و «پولترگایست» برنیامده است و آثاری نظیر «من، فرانکستاین» و «موعد شیطان» هم هرگز کار به‌خصوصی در گیشه و جلب نظر منتقدان نکرده‌اند.

«آن» در جلب توجه و استقبال عموم منتقدان هم موفق بوده است و امتیاز میانگین فیلم در حال حاضر در سایت معتبر «متاکریتیک»، ۷۰ از ۱۰۰ است که بر اساس نظر و نقدهای اغلب مثبت ۴۸ منتقد سرشناس به دست آمده است. به‌علاوه، خبر تولید دنباله‌ای بر «آن» همین چندوقت پیش منتشر شد تا خیال علاقه‌مندان و طرفدارانش را راحت کند.

  • تام بروئگمان، ایندی‌وایر