
بازتاب هنروتجربه در رسانهها
امیرحسین علمالهدی:وقتی تماشاگران کمتر و کمتر میشوند، سانسها به مرور کاهش پیدا میکند
هنروتجربه: خبر رفع توقیف فیلمهای سینمایی، امروز در صدر اخبار روزنامهها دیده میشد و چند روزنامه از جمله اعتماد،شرق،بهار و… گزارشهایی را درباره روند رفع توقیف این فیلمها منتشر کردهاند و در این میان اکران فیلم«خانه پدری» در ردهبندی سنی فیلمهای خشن و در گروه هنروتجربه نکته مورد توجه اغلب این گزارشها است. البته این سوال نیز مطرح است که مابقی فیلمهای مسألهدار قرار است با چه سرنوشتی روبهرو شوند؟ آیا این فیلمها باید برای ابد در آرشیو فیلمسازان نگهداری شوند و هیچگاه رنگ پرده را به خود نبینند؟ در این میان گفتوگویی نیز از جمال شورجه در خبرگزاری فارس منتشر شد که در آن از اصلاحاتی که قرار است روی آثار رفع توقیف شده وارد شود خبر داده بود! این گفته خود سوالهایی را در ازتباط با نحوه اکران این فیلمها مطرح میکند.
از دیگر اخبار مرتبط با گروه هنروتجربه میتوان به گزارش روزنامه شهروند اشاره کرد که نگاهی دارد به بحثهای مطرحشده درباره اکران فیلمها در سینمای هنروتجربه و تیتر«از انتظار تا انصراف» برای آن انتخاب شدهاست. در این گزارش به چالشها و مشکلات گروه هنروتجربه طی چندماه اخیر اشاره شده و همچنین به نارضایتی برخی از کارگردانها از نحوه اکران فیلمشان در هنروتجربه و یا عدم اکران فیلم در این گروه. در این خصوص برای نمونه به صحبتهای امین فرجپور کارگردان «دویدن در میان ابرها» اشاره شده که از عدم اکران فیلم خود در هنروتجربه گله کرده است:«چگونه میشود فیلمی که در فجر جایزه گرفته؛ در بخشهای جنبی فجر جوایزی چند گرفته؛ در فستیوالهای درجه یکی چون کارلووی واری، ماردل پلاتا و… انتخاب شده و در زمان جشنوارهها نقدهای مفصلی در نشریات معتبر روی آن نوشته شده؛ در فستیوال نامآشنای وزول جایزه ویژه داوران و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را گرفته؛ در فستیوال هامبورگ و سن پترزبورگ نامزد بهترین فیلم بوده و در فستیوالهایی چون باتومی، آنهایم و… نیز نمایشهای پرسروصدایی داشته؛ نمیتواند حایز شرایط لازم برای اکران در این گروه شود؟ آن هم در شرایطی که میبینیم چه فیلمهایی با چه کیفیتی در این گروه نمایش داده میشوند.» در ادامه گزارش هم بخشهایی از نامه اخیر غزاله سلطانی و انصرافش از ادامه اکران فیلم«پرسه در حوالی من» ذکر شدهاست.
پایان بخش این گزارش صحبتهای امیرحسین علمالهدی دبیر شورای سیاستگذاری گروه هنروتجربه است. علمالهدی در پاسخ به این سوال که چطور میشود فیلمی چون «دویدن در میان ابرها» گفت: «در این مورد خاص من حضور ذهن ندارم و میشود دوباره دربارهاش حرف زد. اما لازم است بگویم با وجود آنکه حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی و جایزه گرفتن یک فیلم برای نمایش یک فیلم مورد توجه است، اما گرفتن جایزه فینفسه نمیتواند دلیلی بر نمایش فیلمها در سینمای هنر و تجربه باشد.»
او در ادامه تاکید کرد: «برای کارگردان عزیز «دویدن در میان ابرها» این امکان وجود دارد که درخواست بازبینی دهد و دوباره در شورا فیلم را ببینیم. متر و معیارهایی وجود دارد و البته سلیقه شورای هفتنفره هم در نمایش یا عدم نمایش یک فیلم اهمیت دارد اما ممکن است ما هم اشتباه کنیم. باز هم میگویم لازم است مرجعی برای این قضیه وجود داشته باشد. ممکن است بسیاری از فیلمها کارهای خوبی باشند اما فیلم هنروتجربه نباشند. در این مدت ۵٠٠ فیلم دیده شده و بیش از ١١٠ تای آنها اکران شده است. برخی فیلمها براساس سلیقه یا نظر دوستان شورای سیاستگذاری که از نخبگان این حوزه هستند، ممکن است فیلم خوبی باشد اما نشود در هنروتجربه نمایشش داد.»
او در ادامه تاکید کرد: «برای کارگردان عزیز «دویدن در میان ابرها» این امکان وجود دارد که درخواست بازبینی دهد و دوباره در شورا فیلم را ببینیم. متر و معیارهایی وجود دارد و البته سلیقه شورای هفتنفره هم در نمایش یا عدم نمایش یک فیلم اهمیت دارد اما ممکن است ما هم اشتباه کنیم. باز هم میگویم لازم است مرجعی برای این قضیه وجود داشته باشد. ممکن است بسیاری از فیلمها کارهای خوبی باشند اما فیلم هنروتجربه نباشند. در این مدت ۵٠٠ فیلم دیده شده و بیش از ١١٠ تای آنها اکران شده است. برخی فیلمها براساس سلیقه یا نظر دوستان شورای سیاستگذاری که از نخبگان این حوزه هستند، ممکن است فیلم خوبی باشد اما نشود در هنروتجربه نمایشش داد.»
علمالهدی معتقد است سینماهای هنروتجربه رسالتی برای نمایش فیلمهایی که امکان اکران عمومی آنها در سینماهای آزاد موجود نیست، ندارد:««این خطکشیها البته در حوزه فرهنگ و هنر کار سختی است اما یادمان باشد وقتی فیلمی در هنروتجربه پذیرفته نمیشود اصلا به معنای بد بودن این فیلم نیست. به معنای نداشتن شاخصهای موردنظر است. البته باز هم تکرار میکنم ما میتوانیم دوباره فیلمها را ببینیم و دوباره وارد بحث شویم. اگر فیلمی از نمایش در هنروتجربه باز بماند، عوامل کار میتوانند درخواست بازبینی مجدد را بدهند و قطعا دوباره درخواست آنها را در شورای سیاستگذاری هنروتجربه مورد بررسی قرار میدهیم.»
او همچنین درباره نامه اعتراضی غزاله سلطانی، کارگردان فیلم «پرسه در حوالی من» نیز گفت:« این فیلم بیش از سه ماه است در سینمای هنروتجربه نمایش داده شده اما طبیعی است وقتی بعد از گذشت این مدت مخاطبان فیلم کمتر و کمتر شدهاند، برای اینکه با عدم نمایش به علت نبود مخاطب مواجه شویم، سانسهای اکران کم شده باشد. این اتفاق در مورد فیلم پرویز، ماهی و گربه و دیگر فیلمهای شاخص هنر و تجربه هم افتاده به این صورت که وقتی تماشاگران یک فیلم به سه تا پنج نفر میرسند برای جلوگیری از عدم اکران و به واسطه ظرفیت محدود سینماهای هنر و تجربه سانسها به مرور کاهش پیدا میکند اما اکران برای مدت نسبتا طولانی ادامه مییابد. این اصلا ذات نمایش فیلمها در گروه هنر و تجربه است.»