هنروتجربه: انتخاب «نفس» ساخته نرگس آبیار به عنوان نخستین فیلم‌ساز زن ایرانی در مسیر اسکار واکنش‌های موافق و مخالف متعددی را به همراه داشت.در همین ارتباط رضا کیانیان و کمال تبریزی از اعضای هیات معرفی فیلم ایران به اسکار،در گفت‌وگوهایی با خبرگزاری ایسنا درباره دلایل انتخاب این فیلم توضیحاتی داده‌اند. 

تبریزی:«نفس» انتخاب مناسب‌تری است
کمال تبریزی در صحبت‌هایش توجه به این فیلم را در صورت شرایط مناسب پخش در آمریکا  دور از انتظار نمی‌داند:«فکر می‌کنم اگر تهیه‌کننده فیلم شرایط مناسبی را برای پخش خارجی فیلم درآمریکا و برای اعضای آکادمی فراهم کند، واقعا دور از انتظار نیست که این فیلم با توجه به افکار عمومی درباره سینمای ایران یکی از نامزدهای فیلم خارجی در اسکار باشد، هرچند که احتمال آن زیاد نباشد.»

او در پاسخ به این‌که آیا فیلم «نفس» می‌تواند نماینده مناسبی برای معرفی به آکادمی اسکار باشد؟ توضیح داد: «ما به‌صورت مطلق نمی‌توانیم بگوییم این فیلم قطعا مناسب است اما با توجه به موقعیت این فیلم نسبت به فیلم‌های دیگر، به نظرم انتخاب مناسب‌تری است. همه فیلم‌ها واجد ارزش‌های خود بوده و فیلم‌های خوبی هستند اما فیلم «نفس» چند ویژگی دارد؛ از جمله این‌‌که با توجه به موضوع فیلم و نوع روایت‌اش مخاطب غیر ایرانی را بیشتر جذب می‌کند و برای آن‌ها تازگی دارد و تصویر متفاوتی از ایران ارایه می‌دهد.نکته‌ بعدی این بود که برای اولین‌بار یک بانوی فیلم‌ساز ایرانی، فیلمش به آکادمی اسکار معرفی می‌شود و این ممکن است در قضاوت نهایی تاثیر داشته باشد.»

این عضو هیات انتخاب فیلم ایرانی به اسکار در بخش دیگری از این‌گفت‌وگو در پاسخ به این‌که آیا در مورد پخش کننده خارجی فیلم‌ها گفت:« متاسفانه چون فیلم‌های موجود پخش‌کننده‌های خارجی قوی نداشتند، بنابراین خیلی نتوانستیم در این زمینه بحث کنیم و به قولی رقابت نزدیکی بین فیلم‌ها نبود. به نظرم در میان فیلم‌های موجود «نفس» می‌تواند نماینده بهتری برای کشورمان باشد و اگر تهیه‌کننده یا تهیه‌کنندگانش بتوانند شرایط مناسبی برای پخش خارجی آن فراهم کنند، دور از انتظار نیست که اتفاقات خوبی برای آن بی‌افتد.»

کیانیان:باید ذائقه آکادمی را بشناسیم
رضا کیانیان نیز با تاکید براینکه در انتخاب فیلم «نفس» برای معرفی به اسکار هیچ اعمال نظر بیرونی صورت نگرفته است، گفت: «این فیلم امتیاراتی دارد که برای اعضای آکادمی اسکار می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد.»

او سپس به تفاوت معیار انتخاب فیلم برای رویدادهای هنری مختلف اشاره داشت:«در معرفی فیلم به اسکار باید اثری انتخاب می‌شد که بتواند مورد توجه اعضای اکادمی قرار بگیرد و در رقابت با فیلم‌های خارجی شانس بیشتری داشته باشد پس  باید ذائقه آکادمی را بشناسیم و بررسی می‌کردیم که در این سال‌ها انتخاب آن‌ها بر اساس چه اساسی بوده و چه فیلم‌هایی را برگزیده‌اند.اگر قرار بود برای یک جشنواره اروپایی فیلم انتخاب کنیم، به ضوابط دیگری توجه می‌کردیم. ما باید از میان بیش از ۱۰۰ فیلم ساخته شده و اکران شده انتخاب می‌کردیم. برخی از آن‌ها اصلا شرایط حضور در چنین رویدادی را  براساس قواعد و ضوابط اسکار نداشتند و در نهایت پس از بررسی‌ به فهرستی از ۱۰ فیلم و سپس چهار فیلم  «رگ خواب»، «ویلایی‌ها»، «نفس» و «مالاریا» رسیدیم که در انتخاب آن‌ها، نگاه جشنواره‌های جهانی به این فیلم‌ها، استقبال‌شان و نقدهای مثبت و منفی برون مرزی و درون مرزی و جوایز جهانی که برده بودند هم در کنار ویژگی‌های فنی و هنری دیده شدند.»

کیانیان با تاکید براین‌که برای بررسی هر اثر فقط به رای‌گیری اکتفا نشده و بحث‌های اقناعی در جلسات صورت گرفته است و نیز با اشاره به استقبال بین‌المللی از فیلم «نفس» نرگس آبیار گفت:« این فیلم به نظر ما روایت جذاب و خوبی داشت و در بین دیگر فیلم‌ها از امتیازاتی برخوردار است که می‌تواند برای آمریکایی‌ها نیز جذاب باشد. البته فیلم «مالاریا» هم که در کنار «نفس» جزو دو گزینه نهایی بود، جذابیت‌های خاص خود را دارد و کارگردان با سه نوع حرکت و دو نوع دوربین توانسته به شیوه روایتی منحصر به فرد دست یابد و آنچه را می‌خواهد به خوبی بازگو کند ولی در آخر نظرات مثبت‌تری که نسبت به «نفس» وجود داشت، باعث شد اکثریت آرا «نفس» را انتخاب کنند.»

او هم‌چنین درباره دو فیلم دیگر هم عنوانکرد: «فیلم «ویلایی‌ها» که اولین ساخته خانم قیدی است، فیلم دوست داشتنی و خوبی شده ولی در بحث‌های اقناعی نتوانست رای کافی بیاورد. فیلم «رگ خواب»  هم به دلیل آنکه سه ورژن دیگر آن با همین قصه قبلا در دنیا ساخته شده است، با وجود جذابیت‌هایی که برای تماشاگر إیرانی دارد، رای لازم را نیاورد.»

او در ادامه یادآور شد:« آنچه معرفی شده نظر این هیات انتخاب بوده و ممکن است اگر گروه دیگری به جای ما می‌بود، اثر دیگری انتخاب می‌شد.»

این عضو هیأت انتخاب معرفی فیلم به اسکار در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که  مدیران دولتی در این انتخاب اعمال سلیقه نکرده‌اند،توضیح داد:« وقتی برای اولین‌بار در هیات انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار قرار گرفتم، مثل دیگر اعضاء اعلام کردم که هرگونه اعمال سلیقه‌ای از طرف مدیران دولتی صورت بگیرد کنار خواهم کشید و این مساله را هم اعلام می‌کنم چون قرار نیست وقتی برای این هیات انتخاب شده‌ام کسی نظرش را به من تحمیل کند، هرچند گاهی دیده‌ایم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و بر انتخاب‌ها اعمال‌نظر می‌شود، اما در این هیات هیچ اعمال نظری از سمت بالا نشد و ما هرگز به لحاظ سیاسی فیلمی را نسنجیدیم بلکه بر اساس شاخصه‌های فنی، تکنیکی، هنری، استقبال بین‌المللی و نیز ذائقه اسکار فیلم‌ها را بررسی کردیم.»

کیانیان در پایان با یادآوری سالی که مدیران دولتی سینما، اسکار را تحریم کردند،گفت:«یک بار مدیران دولتی اسکار را تحریم کردند. اما باید بدانیم آن‌ها چیزی را از دست نمی‌دهند بلکه این ما هستیم که یک امتیاز و موقعیت ویژه را برای معرفی ایران به جهان از دست می‌دهیم. نباید فراموش کنیم در شرایطی که تلاش‌های زیادی می‌شود تا ایران به انزوای جهانی برود، نامزدی فیلم «بچه‌های آسمان» در لیست پنج فیلم برگزیده خارجی و کسب دو جایزه اسکار باعث شد چند میلیون کلمه مثبت درباره ایران نوشته، گفته و بازگو شود و بارها و بارها از ایران و سینمای‌اش به بزرگی نام برده شود.»