هنروتجربه: فیلم«نفس» سومین ساخته نرگس آبیار نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۱۸ است. روزنامه شرق در صفحه فرهنگ و هنر امروز (چهارشنبه ۲۹ شهریور) با این کارگردان گفت‌وگو کرده‌است. آبیار انتخاب فیلم «نفس» را اتفاق بسیار خوبی توصیف و تاکید می‌کند:« انتخاب فیلم «نفس» به‌عنوان نماینده سینمای ایران برای خودم اتفاق بسیار خوبی است و افتخار می‌کنم که این فیلم از سوی اعضای محترم هیات، انتخاب و معرفی شد، هرچند که معتقدم فیلم «نفس» تنها فیلم شایسته سال گذشته سینمای ایران نیست و معتقدم تمامی ١٠ فیلم معرفی‌شده در سال گذشته تاکنون افتخارآفرین و هر یک واجد شایستگی بودند. بااین‌حال نمی‌توانم خوشحالی خودم را پنهان کنم و خدا را شاکرم که فیلم «نفس» در چنین موقعیتی قرار گرفت.»

او که نخستین کارگردان زن ایرانی است که فیلمش به اسکار معرفی می‌شود، در این‌باره می‌گوید:« من از این نظر واقعا خوشحال هستم که موقعیتی پیش آمد تا بخشی از توانمندی‌های زنان ایران دیده شود، هرچند که بهتر از من می‌دانید که پیش از این فیلم‌سازان زن ما مانند رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی، پوران درخشنده و دیگران چقدر تلاش کرده‌اند تا چنین مسیر پر پیچ‌وخمی هموار شود. خوشبختانه دانه‌های این تسبیح روزبه‌روز در جامعه ایران کامل‌تر می‌شود و موفقیت هر زنی، بر زن دیگر تأثیر می‌گذارد. طبیعی است که امروزه حقوق زنان از سوی بخش‌های مختلف جامعه بیش از پیش رصد می‌شود و کوچک‌ترین درخشش‌ها نادیده گرفته نمی‌شوند، چون فکر می‌کنم شرایط برای ابراز وجود زنان در جامعه خیلی سخت است، چون باید تلاش مضاعف کنند تا اعتماد جامعه را جلب کنند. بنابراین حتی اگر به‌جای فیلم «نفس»، فیلم «ویلایی‌ها» هم چنین موفقیتی را کسب می‌کرد، بدون‌شک، هم خوشحال می‌شدم و هم حمایت می‌کردم.»

در ادامه این گفت‌وگو آبیار درباره تاثیر ورود نسل جوان به عرصه فیلم‌سازی عنوان می‌کند:« در سال‌های اخیر به‌هرحال جوانان زیادی به سینما راه یافته‌اند و خوشبختانه اتفاقات بزرگی را هم رقم زده‌اند. اصولا چون جوانان هنوز کلیشه و شرطی نشده‌اند جسارت زیادی برای به‌تصویر کشیدن افق‌های نو دارند و این حائز اهمیت است و هم‌چنان جسارت، ساختار‌شکنی و نوگرایی را در آثارشان شاهد هستیم. آن‌ها به شرایط موجود تن نمی‌دهند و دنبال خلاقیت هستند و هنوز قوانین پنهان سینما؛ مثل اکران، نحوه پخش و مخاطب و فروش فیلم‌ها  آن‌ها را محدود نکرده و با این خطرات دست‌وپنجه نرم نکرده‌اند و به مسیر دیگری هدایت می‌شوند و از این جهت شاید اولین و دومین فیلم‌های‌شان هرگز در زندگی‌شان تکرار نشوند. سینمای جوان و نسل اخیر از این جهت مهم هستند. خودم زمانی که «نفس» را می‌خواستم بسازم، خطر بزرگی محسوب می‌شد، ولی درنهایت آن را ساختم. الان هم دوست دارم اهل خطر باشم. امیدوارم خداوند این ویژگی را از من نگیرد و کمک کند تا ساحت‌های جدیدی در سینما را تجربه کنم. امیدوارم در «نفس» این‌گونه بوده باشم.» و درباره درخشش فیلم‌سازان در سینمای ایران اضافه می‌کند:« تاکنون در جشنواره‌های مختلف خارجی شاهد بودم که فیلم‌سازی در کشورهای دیگر چقدر سخت است و قوانین دست‌وپا‌گیر زیاد دارند؛ مثلا یکی از کارهای عالی سال‌های اخیر، فیلم «او»، ساخته اصغر یوسفی‌نژاد است که با هزینه بسیار کم، فیلمی عالی ساختند و چنین فیلم‌هایی فقط در سینمای ایران ساخته می‌شود و از این نظر خداراشکر که فیلم‌سازی در سینمای ایران راحت‌تر است. به‌همین‌دلیل به نظرم سینمای ایران می‌تواند به مرکز فیلم‌سازی بزرگی در دنیا تبدیل شود. بسیاری از کشورها؛ مثل هند و آلمان سینمای ایران را دوست دارند و آن را ستایش می‌کنند.»

او در پایان این گفت‌وگو پیش بینی خود از موفقیت نفس را آرزوی بزرگ خود عنوان می‌کند:« این به موارد زیادی مرتبط است که در آن بخش‌ها هم باید بتوان موفق عمل کرد و خب این آرزوی بزرگ من هم هست که اتفاقات خوب بیفتد.»

برچسب‌ها: