هنروتجربه: فیلم مستند «چشم جنگ» ساخته‌ مشترک یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان شامگاه یک‌شنبه دوم مهر ماه در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی این اثر با حضور حبیب احمدزاده نویسنده و پژوهش‌گر دفاع مقدس برگزار شد. مستند «چشم جنگ» پیش از این در گروه هنروتجربه به نمایش درآمده بود.

 یوسف حاتمی‌کیا یکی از کارگردان‌های «چشم جنگ» با اشاره به این که مستند مورد بحث حدود دو سال پیش ساخته شده گفت: «وقتی همراه با سایر تماشاگران داشتم این فیلم را می‌دیدم احساس می‌کردم بخش‌هایی از آن را دوست ندارم و از عملکرد خودم در بعضی بخش‌ها راضی نبودم، اما به نظرم این احساسی طبیعی است که برای خیلی دیگر از فیلم‌سازها هم پیش می‌آید.»

حاتمی‌کیا افزود: «اما آن‌چه که باعث می‌شود سرم را بالا بگیرم و از ساخته شدن این فیلم دفاع کنم تلاش برای معرفی و مطرح کردن یک عکاس با ویژگی‌های سعید صادقی است.»

او با اشاره به پیچیدگی‌های شخصیتی سعید صادقی گفت: «در حقیقت بخشی از لکنتی که در این فیلم دیده می‌شود ریشه در ویژگی‌های شخصیتی این عکاس پرسابقه‌ دوران جنگ دارد، اما با تمام این حرف‌ها از این که مستند «چشم جنگ» را ساختم خوش‌حالم و به‌خاطر آن سَرَم را بالا می‌گیرم.»

صحبت‌های مهدی برجیان، دیگر کارگردان «چشم جنگ» بخش دیگری از جلسه‌ نقد و بررسی این فیلم بود. او نمایش آدم‌های نسل جنگ به نسل جدید و امروز را مهم‌ترین دغدغه‌ ساخت این فیلم دانست و افزود: «وقتی برای ساخت این فیلم در حال تحقیق بودیم متوجه شدیم برای جنگ سی و سه روزه‌ای که در لبنان به وقوع پیوست، تقریباً شصت جلد کتاب عکس منتشر شده و این در حالی است که در کشور ما و با وجود جنگی که هشت سال بین ایران و عراق جریان داشت، فقط حدود سی جلد کتاب عکس منتشر شده است!»

برجیان سپس درباره‌ نحوه‌ تقسیم وظایف هنگام ساخت این فیلم گفت: «در زمان تولید «چشم جنگ» تصویربرداری بر عهده‌ یوسف حاتمی‌کیا بود و به همین خاطر کنترل صحنه‌ها، پیدا کردن سوژه‌ها و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها کار من بود. در حقیقت می‌توان گفت سهم هر دو ما در ساخت این فیلم، پنجاه پنجاه بود.»

در ادامه‌ جلسه، حبیب احمدزاده گفت: «در این فیلم با سعید صادقیِ عکاس روبه‌رو هستیم و این در حالی است که به تصویر آوردن آدم‌هایی چندوجهی با ویژگی‌های صادقی، نه تنها دشوار است بلکه جزو اهداف ساخت این فیلم هم نبوده است.»

او گفت: «بخشی از احتیاط‌های یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان در ساخت این فیلم از آن‌جا ناشی شده که نگران بودند فیلم‌شان به ورطه‌ دیگری بیفتد که قرار نبوده؛ ضمن این که شخصیت واقعی سعید صادقی در تصویرهایی که از جنگ به ثبت رسانده دیده می‌شود و نیازی به نمایش مجدد آن نیست.»