هنروتجربه: هفته فیلم برزیل که از ۱۵ مهر به همت گروه سینمایی هنروتجربه و همکاری سفارت برزیل کار خود را آغاز کرد، دیروز جمعه ۲۱ مهر به پایان رسید. این رویداد فرهنگی با بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌ها همراه بود. در همین ارتباط روزنامه صبا گزارش مفصلی تهیه کرده و با سامان سالور، ایرج تقی‌پور و کیوان کثیریان در این خصوص صحبت کرده است. در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگوها آمده است.

کیوان کثیریان:نیاز به تعامل با کشورهای دیگر داریم
کیوان کثیریان، منتقد سینما و مدیر سینما تک خانه هنرمندان در گفت‌وگو با «صبا»، درباره اهمیت برگزاری هفته‌های فیلم و ارتباط آن با مساله مبادلات فرهنگی در سطح جهان گفت: «برگزاری هفته‌های فیلم ایران در کشورهای دیگر بسیار لازم است چون به‌وسیله آن می‌توانیم فرهنگ و سینمای خود را منتشر کنیم. مساله دیگر این است که در این حوزه نیاز به تعامل به کشورهای دیگر داریم چون دنیا براساس تعامل جلو می‌رود. همکاری‌های سینمایی و فرهنگی جزو اهداف تمام کشورهاست. مثلا وقتی هفته فیلم برزیل در ایران برگزار می‌شود و در مقابل ما هم باید هفته فیلمی در این کشور داشته باشیم، یعنی داریم شناخت درستی از آن کشور و در زیرمجموعه آن سینمای آن کشور پیدا می‌کنیم که به‌نوعی بازتاب جامعه آن کشورند. وقتی هم هفته فیلم ایران در برزیل برپا شود همین وضعیت هم در آن‌جا صدق می‌کند یعنی مخاطبان برزیلی شناخت بهتری از ایران و سینمای آن پیدا خواهند کرد.»

ایرج تقی‌پور:هفته‌های فیلم در ایران تا پیش از این به‌شکل سازمان‌یافته برگزار نمی‌شد
ایرج تقی‌‌پور؛ تهیه‌کننده باسابقه سینما و از اعضای شورای سیاست‌گذاری گروه هنروتجربه در این گفت‌وگو درباره برگزاری هفته‌‌های فیلم در ایران و سابقه آن گفت: «تا جایی که به یاد دارم از اولین دوره‌‌های برگزاری جشنواره فجر وقتی آقایان انوار و بهشتی در راس امور سینمایی بودند بسته‌ای برای گسترش سینمای ایران طراحی کردم که بخشی از آن اعمال محدودیت برای نمایش فیلم‌های خارجی بود چون در آن زمان ممنوعیتی در این زمینه وجود نداشت و یک‌پنجم بلیت‌هایی که در ایران فروخته می‌شد برای فیلم‌های خارجی بود. در این بسته گسترش تولید برای سینمای ایران در نظر گرفته شد اما سالن‌سازی چون نیاز به بودجه بالایی داشت در این بسته جایی نداشت. در بحث آموزش سینما مرکز آموزش فیلمسازی و انجمن سینمای جوانان و در سایر بخش‌‌های سینما تجهیز ناوگان فنی، تجهیز تولید، ایجاد سرمایه برای تولید، فعالیت تبلیغاتی، بخش بین‌الملل و بودجه برای شرکت در جشنواره‌‌های جهانی در این بسته پیش‌بینی شده بود. یکی از اهداف جشنواره فیلم فجر هم کمک به اعتلای سینمای ایران بود و طراحی جشنواره فیلم فجر با همین هدف صورت گرفت.»

او در ادامه افزود:« بعد از چند دوره به‌تدریج بخش کودکان به جشنواره‌ای مستقل از جشنواره فیلم فجر تبدیل شد و چند سال پیش شاهد استقلال بخش بین‌الملل آن هم بودیم. واقعیت این است بعد از اوایل دهه۷۰ که آقایان بهشتی و انوار، دیگر در راس امور سینمایی نبودند عمر مدیریت سینمایی به‌شکل متوسط در کشور ما سه سال است و یک مدیر سینمایی اصولا وقت ندارد که طرحی جامع را برای سینما طراحی و اجرا کند و این در کنار ماموریت‌های جدید برای تولید آموزش و جشنواره‌‌هاست. سینمای ایران در دهه۶۰ تبدیل به درختی شد که پس از آن خودبه‌خود رشد کرد نه با برنامه‌‌های مدیران فرهنگی و سینمایی و هر بخش از سینما به‌شکل مستقل مشغول انجام کار خود است. لکن تمام این فعالیت‌ها وقتی با کلیت فعالیت‌های سینمایی کشور هماهنگ باشد درست است.در کشور ما سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی مشغول حمایت از سینما و گسترش آن هستند اما نبود برنامه جامع باعث رشد خودبه‌خودی در تمام زمینه‌‌های سینما ازجمله جشنواره فجر شده است که از نظر من باید طراحی ماموریت‌‌های جدیدی برای این جشنواره در کنار سایر سیاست‌‌های سینمایی انجام شود که تاکنون مغفول مانده است.»

تقی‌‌پور درباره میزان تاثیر گذاری برگزاری هفته‌‌های فیلم بر سینمای ایران گفت: «ما تا به حال به‌شکل سازمان‌یافته هفته‌های فیلم در ایران نداشته‌‌ایم و هر جا هم برگزار شده به‌شکل پراکنده مانند شهابی که در آسمان ظاهر می‌شود و می‌رود، اتفاق افتاده است. گروه هنروتجربه در اصل برای این طراحی شد که بتواند به بخشی از سینما که سینمای تجاری نمی‌تواند به آن توجه کند، اعتلا بدهد و به مجموعه سینمایی کشور هم کمک کند که بخشی از آن سینمایی تجاری و بخشی از آن سینمای فرهنگی است. در بسته‌ای که برای هنروتجربه طراحی شده ارتباط با سینماگران خارجی برای فیلم‌های فرهنگی و اکران این فیلم‌ها چه به‌شکل تجاری مثل فیلم «کوه» آقای نادری و چه به‌شکل فرهنگی مانند هفته‌های فیلم، پیش‌بینی‌شده است و این فعالیت‌ها تازه در حال به ثمر نشستن است. ما در حال پیگیری حمایت از سینمای غیرتجاری در گروه هنروتجربه هستیم و امیدواریم اثری ماندگار در سینمای ایران به جا بگذاریم کما این‌که تاکنون هم برگزاری هفته‌های فیلم با موفقیت و استقبال بالایی همراه بوده و به‌زودی امیدواریم در هماهنگی با سازمان سینمایی هفته‌‌های فیلم دیگری را هم به‌خوبی برگزار کنیم.»

سامان سالور: برگزاری هفته فیلم باعث یک بده‌بستان فرهنگی بین کشورها می‌شود
سامان سالور؛ کارگردان سینما نیز در این گفت‌وگو درباره برگزاری هفته‌‌های فیلم توسط کشور‌‌های مختلف در ایران گفت: «برنامه‌ریزی و اجرای این هفته‌‌های فیلم اغلب توسط سفارتخانه‌‌های کشور‌‌های مختلف انجام می‌شود و بیشتر آن‌ها اتفاقات مثبتی هستند. به یاد دارم سال‌ها پیش، سفارت سوئیس در ایران هفته‌‌های فیلم مستند برگزار کرد که خیلی هم جذاب بود اما موثر بودن این برنامه‌‌ها بستگی به برنامه‌ریزی خوب، هماهنگی‌‌های دقیق، میزان جدی بودن فیلم‌ها یا معتبر بودن کشور برگزارکننده و همچنین نوع مهمانان دعوت‌شده برای سخنرانی‌‌ها یا ورک‌شاپ‌‌ها است که مجموع این عوامل در کنار هم می‌تواند هفته فیلم را پربار سازد.»

او اضافه کرد: «به‌خودی‌خود هفته فیلم اتفاق جذابی است چون از فضای سینمای روز دنیا به‌دلیل عدم نمایش فیلم‌های جدی و مهم روز برای حمایت از سینمای داخلی محرومیم و قطعا برگزاری هفته‌‌های فیلم اگر به‌شکل درست و منطقی و توسط کارشناسان باشد می‌تواند جای خالی این نمایش‌ها را برای ما پر کند و در کنار آن دعوت از فیلم‌سازان و منتقدان آن کشور می‌تواند باعث یک بده‌بستان فرهنگی بین کشورها بشود که مهم و جذاب است. به یاد دارم در زمان دانشجویی و دورانی که فیلم‌کوتاه می‌ساختم در چند هفته فیلم شرکت کردم که جذاب و قابل دفاع و خوب بود.»