هنروتجربه:شامگاه دوشنبه ۲۴ مهرماه علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های مستند به پردیس چهارباغ آمدند تا به تماشای دو فیلم ‌«مادر زمین» به کارگردانی مهناز افضلی و «پنبه تا آتش» به کارگردانی بهرام عظیم پور بنشینند. پس از نمایش فیلم میثم زمانیمجری برنامه با طرح سوالاتی از این دوکارگردان خواست تا درباره دستاوردهای‌شان صحبت کنند.

مهناز افضلی در ابتدا از زاون قوکاسیان یاد کرد:« من اصفهان را با زاون قوکاسیان و هنرمندان چیره دستش ‌می‌شناسم ،اما امروز از دیدن اصفهان دلم گرفت.درواقع  انتظار ‌داشتم ،تعداد بیشتری برای تماشای فیلم در سالن سینما حضور داشته باشند.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در ارائه ایده اولیه مستند‌«مادر زمین» دخیل بوده‌اید، بیان کرد: «تعدادی از کار آفرینان یا به گفته خانم بنی‌اعتماد ارزش آفریننان در این طرح با ما همراه بودند. به هر حال طرحی که ارائه ‌می‌شد،تغییر ‌می‌کرد و ما در نهایت هر کدام به دنبال سلیقه و علاقه شخصی خودمان رفته‌ایم.»

عظیم‌ پور نیز این سوال را این‌گونه پاسخ داد: «انتخاب اشخاصی که در فیلم «پنبه تا آتش» بوده است به صورت دقیق و با وسواس خاصی انجام شده است.»

در ادامه این نشست یکی از مخاطبان از مهناز افضلی درباره چگونگی تصویربرداری از شورای شهر و مراکز دولتی پرسید،او گفت:« ورود به این‌گونه مراکز برای من سخت نبود،درواقع ورود به این مراکز برایم عادی شده‌است.»

عظیم‌پور در بخش دیگری از این نشست پیرامون مخاطبان فیلم توضیح داد:« این‌گونه فیلم‌ها مخاطب خاص دارد.برای نمونه هنگا‌می ‌که این مستند در دبیرستانی که دانش آموزانش کارآفرینی ‌می‌خواندند، اکران شد همه ‌می‌دانستند که چه اتفاقی قرار است بیافتد و همه صحنه‌های فیلم برای آن‌ها دوست داشتنی و دلچسب بود و با آن ارتباط برقرار کردند.این مستند خانواده‌ای را نشان می‌دهد که نسل به نسل در حال کار کردن هستند و کارآفرینی از نسلی به نسل دیگر ‌می‌رسد و پندهای پدر بزرگ برای بچه‌ها به منزله سعادت و خوشبختی است.من در این فیلم نمی‌‌‌خواستم قهرمان بسازم ‌می‌خواستم واقعیت را به تصویر بکشم و درباره صنعت سخن بگویم.»

یکی دیگر از مخاطبان پرسشی را درباره صداگذاری فیلم و ضعف آن مطرح کرد. افضلی پاسخ داد:« در حال حاضر سالن‌های ما به لحاظ سیستم پخش صدا پیشرفت کرده‌اند اما صدا گذاران از همان سیستم‌های قدیمی‌استفاده ‌می‌کنند. من در هنگام تماشای فیلم، حتی صدای دستیارم را ‌می‌شنیدم این مساله ناشی از اشکال سیستم‌های به روز نشده صدابرداران است. در حالی که امروزه سالن‌های سینما از امکانات به روز و مدرنی برخوردار هستند و بالطبع همزمان با آن‌ها باید صدا‌برداران و تصویر برداران هم با تجهیزات مدرن‌تری کار را دنبال کنند.»

در ادامه این نشست افضلی در پاسخ به این سوال که علاقه‌مند به فیلم بلند یا کوتاه هستید، عنوان کرد:«  تقسیم‌بندی‌ای بین فیلم کوتاه و بلند ندارم. برای من فیلم مستند از جذابیت خاصی برخوردار است.نگاه مستند، فیلم مستند، زبان مدرن مستند جذاب است.در جهان هم مردم بیشتر به خواندن بیوگرافی علاقه‌ دارند و خیلی از آن استقبال ‌می‌کنند.به هرحال به این قانونمندی‌ها قائل نیستم که فیلم کوتاه یا بلند باشد. هنر را نمی‌توان در یک قالب تعریف کرد.»

عکس:دامون درخشانی