هنروتجربه: جشنواره فیلم کوتاه به پایان رسید و جوایز آن نیز اعلام شد اما هنوز بحث‌هایی در مورد فیلم کوتاه و مشکلات و خواسته‌های سینماگران جوان در رسانه‌ها ادامه دارد. خبرهایی از فیلم‌های روی پرده سینماهای هنروتجربه و کارگردان‌های آن‌ها را هم می‌توان در در رسانه‌ها دنبال کرد از گفت‌وگو و میز گرد تا اظهار نظر و خبر از کارهای تازه.

صفحه فرهنگی روزنامه همشهری امروز(سه شنبه دوم آبان ماه) با سید وحید حسینی کارگردان «بزم رزم» گفت‌وگو کرده است. او درباره هنرمندانی که در این فیلم حضور دارند، توضیح می‌دهد:«فهرست اولیه خودم ۷۰-۶۰ نفره بود که شامل شاعرها، آهنگسازها، تنظیم‌کننده‌ها، خواننده‌ها و مدیران فرهنگی بود. فهرست بلندبالایی بود. طبیعتا نمی‌شد با آن‌همه آدم مصاحبه کرد و از سوی دیگر اصلا برای یک فیلم مستند از نظر زمانی امکان‌پذیر نبود که این همه حرف و صحبت را جمع‌وجور کرد. بنابراین مجبور بودم بنابه اهمیت‌شان تعدادی را خط بزنم….برای من خیلی مهم بود آدم‌هایی مثل همایون رحیمیان و فیروز برنجان که در این سال‌ها کمتر دیده شده‌اند و ما از آنها کمتر می‌دانیم در فیلم باشند. آن‌ها سال‌ها روی این موضوع کار کرده ‌بودند. عده‌ای هم نیامدند یعنی امکان صحبت با آن‌ها فراهم نشد، بنابراین به این ۲۰نفر که در فیلم هستند، رسیدم.»
و درباره حضور پررنگ حسین علیزاده در این مستند می‌گوید:«حسین علیزاده برای ما همیشه مهم بوده است؛ چه به‌عنوان آهنگساز و چه به‌عنوان کسی که خوب در این زمینه صحبت می‌کند. خیلی علاقه‌مند بودم با ایشان مصاحبه کنم ولی تقریبا تا زمانی که فیلم تدوین شده بود آقای علیزاده هنوز موافقت خودشان را به ما اعلام نکرده بودند. خوشبختانه بالاخره این اتفاق افتاد ما ۵-۴ ساعت خیلی خوب با آقای علیزاده گفت‌وگو کردیم، البته این موضوع در روند تدوین، تغییر زیادی داد. سوای اینکه حسین علیزاده نسبت به موسیقی و اتفاقات آن روزها اشراف کامل داشتند، بسیار خوش صحبت هم هستند و می‌توانند از داستان‌هایی که بارها تعریف شده یک روایت جذاب و جدید بگویند.»

خبرگزاری ایسنا هم به سراغ فیلم «تمارض» به کارگردانی عبد آبست رفته‌ و میزگردی را با حضور این کارگردان و تعدادی از عوامل فیلم منتشر کرده است. در ابتدای گفت‌وگو از ریسک برای ساختن این فیلم سوال می‌شود،آبست می‌گوید: «وقتی می‌خواهی فیلم بسازی، کمتر بر روی میزان ریسک آن تمرکز می‌کنی، زیرا تو می‌خواهی کاری را انجام دهی که پیش از این نبوده و فکر می‌کنی باید باشد. بنابراین فیلم‌ات را می‌سازی. این همان معنی تجربه است. البته این فیلم‌نامه را هم در شکل فعلی‌اش نمی‌شد در خارج از یک فضای آبستره ساخت، چون قصه همزمان و به طور ممتد در سه زمان می‌گذرد. بنابراین اجرای این فیلم‌نامه در جایی به غیر از یک فضای آبستره گریزناپذیر بود.» او درباره انتخاب بازیگران هم توضیح می‌دهد:«در این فیلم قرار بود بازیگرهای آماده‌ حضور پیدا کنند که توانایی انجام کار را داشته باشند و شرایط انجام آن را نیز بپذیرند. اگر من آزادی عمل بی‌نهایتی هم در انتخاب بازیگرانم داشتم، باز هم همین بازیگران را انتخاب می‌کردم. من فکر می‌کردم که چه کسی توانایی اجرای این کار را دارد و به اینکه آن شخص معروف یا سرشناس باشد توجهی نداشتم. فقط آمادگی آن‌ها مد نظر بود
در ادامه این گفت‌وگو آبست درباره گروه هنروتجربه و عملکرد آن صحبت می‌کند:« به نظر من جریان اصلی سینما می‌گوید مردم چه چیزی می‌خواهند و همانی که مردم می‌خواهند را به آن‌ها می‌دهد ولی گروه «هنر و تجربه» می‌گوید که چرا مردم این را می‌خواهند؟ این دو می‌توانند از منظر کیفی و فروش روی هم تأثیر بگذارند. گروه هنر و تجربه حضورش الزامی است ولی در حال حاضر  عملکرد پُر اشکالی دارد. آن‌ها یک رزومه سه ساله دارند و می‌توان بر اساس آن قضاوتشان کرد. به نظر من اکران شدن این تعداد فیلم به کلیت این گروه و بقیه فیلم‌ها بشدت لطمه زده است.این گروه بوجود آمده تا فیلم بی‌کیفیت در آن نمایش داده نشود. من دلیل آن را نمی‌فهمم چرا واقعا فیلم‌های بی‌کیفیتی که نه کسی آن را می‌بیند و نه خوش ساخت هستند، چرا در این گروه اکران می‌شوند. اگر تعداد اکران فیلم‌ها کمتر شود و کل انرژی برای معرفی تعداد فیلم‌های با کیفیت باشد، گروه هنر و تجربه تاثیر گذارتر می‌شود.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو وحید راد بازیگر فیلم به دلایل جذابیت همکاری با این فیلم اشاره می‌کند:« فیلم «تمارض» اولین تجربه بازی من در یک فیلم سینمایی بود. دوستی من و عبد به سال‌ها قبل برمی‌گردد که در یک تئاتر با هم همکاری می‌کردیم. اولین همکاری ما سال ۹۰ در یک نمایش ژاپنی به اسم «در بیشه» بود که در تالار مولوی اجرا رفت. بعد از آن در کارهای زیادی با هم همکار بودیم تا اینکه آقای آبست وقتی میخواست «تمارض» را بسازد به من پیشنهاد دادند و کار آغاز شد. قطعا این دوستی تأثیرگذار است زیرا ما هم به لحاظ ذهنی و هم نوع نگاهی که داریم، می‌دانیم که قرار است چه کاری انجام دهیم. من می‌دانستم که به خاطر نوع خاص فیلم‌نامه و اینکه «عبد» می‌خواست آن را بسازد، قطعا با یک چالش مواجه خواهم بود. یعنی من می‌دانستم این کاری که قرار است انجام بدهیم با کارهایی که پیش از این انجام داده‌ام متفاوت است و این برای من جذاب بود

شهرزاد سیفی دیگر بازیگر فیلم هم از سختی‌های حضور مستقل در سینما می‌گوید:« فکر می‌کنم که کار ما خیلی سخت است چون مسئولین در سازمان سینمایی و خانه سینما  هم ما را نادیده می‌گیرند و اینکه ما بتوانیم خودمان را در جامعه سینمایی هم برجسته کنیم کار سختی است. این فیلم موقعیت اسکار داشت ما آن را در شهرستان «جهرم» اکران کردیم که مشکل نمایش در داخل کشور هم حل شود. هیأت انتخاب اسکار فیلم را دیدند و حتی این لطف را به ما نکردند که این فیلم را جزو ۱۰ فیلم نامزد معرفی به اسکار اعلام کنند که این فیلم دیده شود و خیلی راحت یکی از اعضا آمد و گفت که انتخاب نشده است و وقتی که یک فیلم پخش کننده آمریکایی هم پیدا می‌کند می‌گویند که پخش کننده معتبر نیست و این هم به این دلیل است که آن‌ها فقط چند پخش‌کننده محدود را می‌شناسند. این فیلم یک پخش‌کننده آمریکایی دارد و شما اصلا حاضر نیستید این فیلم را جزو ۱۰ فیلم قرار دهید که در بین مردم دیده شود.این‌ها نمی‌خواهند هیچ توجهی به این نوع فیلم‌ها که مثل جریان اصلی سینمای ایران نیست، داشته باشند و برایشان سخت بود که حالا که یک فیلمی در هنر و تجربه اکران شده و این همه فستیوال معتبر هم رفته و پخش کننده آمریکایی هم دارد را در کنار ۹ فیلم دیگر قرار بگیرد. با این اوصاف از دست ما چه کاری بر می‌آید؟ صرفا می‌توانیم به این فکر باشیم که فیلم بعدی‌مان خیلی بهتر باشد که با این طرز تفکر مقابله کنیم. این کاری است که ما حتما انجام می‌دهیم.»

روزنامه شهروند هم امروز در صفحه فرهنگ و هنر گفت‌وگوی سایت هنروتجربه با محمد علی طالبی را منتشر کرده است. «ویولونیست» به کارگردانی محمد علی طالبی این روزها در سینماهای گروه هنروتجربه در حال اکران است.

فیلم «احتمال باران اسیدی» این روزها به شبکه نمایش خانگی رفته و این بهانه گفت‌وگوی روزنامه هنرمند با بهتاش صناعی‌ها کارگردان و مریم مقدم فیلم‌نامه نویس و بازیگر این فیلم است.گفت‌وگویی که تیتر و عکس یک این روزنامه به آن اختصاص یافته است.

اسماعیل کهرم چهره‌ای آشنا برای همه آن‌هایی است که دلشان برای محیط زیست و حفاظت و نگهداری از آن می‌تپد،او خیلی کوتاه درباره مستند «مادرزمین» به کارگردانی مهناز افضلی گفته است:««شخصیت‌های این فیلم باعث ایجاد یک نگرش شده‌اند.»