
مسعود حاتمی:بیشتر از قصه فرم«موریانه» برایم مهم بود
هنروتجربه:مسعود حاتمی امسال اولین فیلم بلند داستانی خود «موریانه» را مقابل دوربین برد، او که از چهرههای آشنای سینمای کوتاه است و در کارنامهاش ساخت فیلمهایی چون «تنازع» و«۱۱» را دارد، در گفتوگویی با روزنامه صبا درباره حال و هوای «موریانه» و شکلگیری ایده و فرم آن صحبت کردهاست.
حاتمی در ارتباط با ایده ساخت این فیلم با اشاره به این نکته که این ایده را از مدتها در ذهن داشته،عنوان کرد:« بیشتر از اینکه قصه برایم مهم باشد فرم ساخت آن برایم مهم بود.این فیلم در بازه زمانی کوتاه از نظر تولیدی ساخته شد آن هم با فرمی که به صورت کلاسیک فیلمنامه در آن وجود نداشت.در واقع قرار بود در این فیلم بیشتر از فیلمنامه، به کاراکترهایی که خلق شده بودند، تکیه شود و این مساله یکی از دغدغههای من بود. براساس آن چیزی که شکل گرفته بود ما بک گراند کاراکترهایی که ساخته شده بود را با بازیگرها تمرین کردیم. اصلا صحنههای فیلم را تمرین نکردیم و به بک گراند کاراکترها پرداختیم.»
او در ادامه افزود:«در این فیلم شخصیتها را ساختیم و فیلم بداهه جلوی دوربین اتفاق افتاد. این فیلم در جاده میگذرد. در واقع این که شخصیتها چه خواستهای دارند و دلیل سفر و باقی ماجرا، به صورت بداهه سر صحنه اتفاق میافتد. هیچ سکانسی در این فیلم دوبار تکرار نشد. این بداهه بودن و در بازه زمانی کوتاه فیلمبرداری کردن، یک فرمی به فیلم میدهد که این فرم برایم خیلی مهم بود و خوشحالم از این که توانستم در این فرم فیلم را بسازم.»
و در ارتباط با چرایی انتخاب این فرم از فیلمبرداری هم توضیح داد:«دلیل انتخاب این فرم هم از آن جایی میآید که در دوسه پروژه قبلی درگیر سرمایهگذار و جذب سرمایهگذار بودم و خیلی پیشتر از این،این ایده در سر داشتم که چگونه میشود هم فیلم سینمایی ساخت و هم از مراحل سخت و دست و پا گیر تولید و پیش تولید فرار کرد.این ایده را با عوامل فیلم و آقای موسوی تهیه کننده فیلم در میان گذاشتم و همه آنرا دوست داشتند و این شد که این فیلم را آغاز کردیم.»
این کارگردان در مورد مشکلات و موانع موجود در تولید فیلم نیز گفت:«در واقع همین مشکلات و موانعی که وجود داشت مرا به فکر ساختن فیلم با این سبک برد. این مدل از فیلمسازی،در واقع مدل و فرمی است که پیش از این در سینمای ایران تجربه نشدهبود و من رفرنسی نداشتم که بدانم در این مدل از فیلمسازی چه چیزی درست است و چه چیزی غلط. هر روشی که انجام میدادیم، روشی بود که خودمان برای اولین بار تمرین و اجرا می کردیم.بنابراین موانع زیادی وجود داشت. نمیدانستیم کاری که انجام میدهیم خروجی درستی دارد یا نه و با ترس و نگرانی در مرحله پیش تولید،تولید و مونتاژ جلو رفتیم.خوشبختانه خروجی کار خروجی خیلی خوبی شده و فیلم پیش از حد انتظار خودم با مخاطب خودش ارتباط برقرار میکند و بازخوردهای خوبی را هم تاکنون دریافت کردهایم.»
حاتمی در ارتباط با بازیگران این فیلم هم عنوان کرد:«:بازیگران اصلی فیلم ما، مریم مقدم و همسرشان بهتاش صناعیها کارگردان سینما هستند و خوشبختانه این دو بیش از یک بازیگر، همراه فیلم بودند و دغدغه داشتند که خروجی کار خروجی استاندار و حرفهای از آب درآید.»