هنروتجربه- زهرا حمزه:صدوشصت‌ویکمین برنامه از آیین‌های دیدار فیلم‌های گروه سینمایی هنروتجربه، به  چهار فیلم‌ کوتاه اختصاص داشت . سیف‌الله صمدیان در مراسم آغازین این برنامه از اهمیت فیلم کوتاه در سینما سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تا این تفکر اشتباه که فیلم کوتاه فقط پلی برای رسیدن به سینمای داستانی بلند است، از میان برود.

مجموعه باغ فردوس شامگاه ششم آبان‌ماه میزبان چهار فیلم‌ کوتاه «توقف در لاس وگاس» به کارگردانی اسماعیل مهین دوست، «ایکس باکس» به کارگردانی مهدی مختاری، «اول پاییز» به کارگردانی عادل تبریزی و «کشند» به کارگردانی کتایون پرمر بود که نمایش آن‌ها در گروه سینمایی هنروتجربه در یک سانس، انجام می‌گیرد. کارگردانان به همراه عوامل و تعداد زیادی از دوستان و علاقمندان فیلم‌های کوتاه  از ساعت ۸ شب به این مجموعه آمده بودند تا فضای شنبه شب موزه سینما را بیش از همیشه جوانانه باشد. پس از امضای پوستر اکران نوسط فیلم‌سازان و عوامل فیلم‌ها، راس ساعت هشت و نیم، درهای سالن باز شد و میهمانان به داخل سالن فردوس رفتند. صندلی‌ها کم‌کم پر شد تا جایی که صندلی خالی برای نشستن نمانده بود و اندکی بعد حتی جا برای ایستادن هم نبود.

قرار است گنج قارون اکران شود؟ 

سیف‌الله صمدیان، عکاس، فیلم‌ساز و عضو شورای سیاستگذاری گروه سینمایی هنروتجربه برای اجرای مراسم پیش از اکران روی سن رفت با شور و حال مخصوص به خودش به میهمانان خوشامد گفت و با اشاره به جمعیت زیاد داخل سالن به شوخی گفت: «مگر قرار است امشب فیلم گنج قارون نمایش داده شود که این همه جمعیت آمده ؟»

صمدیان سپس با اشاره به اکران‌های هنروتجربه افزود: «امشب می‌خواهم به شما بگویم که چقدر خوشحالم. زمانی که بنیاد هنروتجربه گذاشته شد، من هم بخشی هرچند کوچک از آن بودم، هر روز هم شاهد رشد آن هستم مانند برنامه همین امشب که برای نمایش‌ فیلم‌های کوتاه چنین شور و حالی وجود دارد . در کشور ما گاهی  اتفاقاتی می‌افتد تا نگاهی شود به فیلم‌هایی که  امکان اکران عمومی ندارند، ولی سیزدهم مهر سه سال پیش اتفاقی افتاد که به شکلی استثنایی هنوز هم تداوم دارد!»

او ادامه داد: «در این سه سال بیش از ۴۰۰ جلسه نقد و بررسی در گروه هنروتجربه انجام شده است ، این عدد به جز آیین‌های دیدارها است . به نظر من  هنروتجربه بزرگ‌ترین اتفاق هنری کشوری مانند ایران است که در آن امکان نمایش برای برخی از فیلم‌هایی به هیچ شکل دیگری (به هر دلیلی از قبیل تعداد کم سالن‌های سینما و..) وجود نداشت.»

صمدیان رو به فیلم کوتاه سازان گفت:« زمانی برخی استدلال می‌کردند که سینمای ایران پس از کیارستمی‌ها و…دیگر حرفی برای گفتن ندارد، من همانجا از قول شما یک پیام دادم که  این چشمه تازه باز شده است . سینمای ایران هنوز خبرهای بسیاری در دل خود دارد.»

آرزوی تخریب پل کذایی! 

این فیلمساز در ادامه صحبت‌هایش افزود: «اصلی‌ترین‌ حرفی که می‌خواهم امشب بگویم  آرزوی یک تخریب است! شاید بگویید آرزوی تخریب  آرزوی خوبی نیست .من هم خوشم نمی‌آید؛ ولی امشب می‌خواهم آرزو کنم که آن پل کذایی و زشت بین سینمای داستانی بلند و سینمای کوتاه خراب شود تا دیگر فکر نکنیم که سینمای کوتاه فقط یک پل برای رسیدن به سینمای داستانی بلند است. چرا که این تفکرخطرناک، استعدادکُش و هنرکُش است. متاسفانه برای‌مان این تصور را ساخته‌اند که سینمای بدنه یا به اصطلاح مِین‌استریم، سینمایی است که همه باید به آنجا برسیم. ولی این راه  غلط و زشتی است که مقابل پای ما گذاشته‌اند .متاسفانه برخی هم باور کرد‌ه‌اند تنها برای رسیدن به فیلم بلند باید فیلم کوتاه بسازند!»

صمدیان ادامه داد: «سال‌هاست که در جشن تصویر سال با فیلم‌سازان جوان سر و کار دارم و می‌دانم که چگونه می‌شود آن‌ها را کنار همدیگر جمع کرد. از دل این ۱۴ سال تجربه جشن تصویر سال دردها، آرزوها و روابط جوان‌ها را فهمیده‌ام و گاهی می‌بینم که چه تعداد زیادی از آن‌ها چقدر برای آنکه فیلم‌ بلند بسازند هزینه می‌کنند ،خود و خانواده شان را به دردسر می‌اندازند. می‌خواهم به شما بگویم که در هیچ کجای دنیا هیچ فیلم خوبی با مدت زمانش در ذهن‌ها نمی‌ماند. آدم اگر از یک سکانس در فیلمی خوشش بیاید، بلند و کوتاه فیلم فرقی نمی‌کند. خود من حس و حال خوبی که در زمان ساخت فیلم‌های کوتاهم داشته‌ام را در فیلم‌های بلندترم نداشته‌ام. نمی‌خواهم بگویم که فیلم‌ بلند نسازید، می‌خواهم بگویم اگر از ساخت همین فیلم‌های کوتاه لذت نبرید، امکان ندارد در حیطه سینمای بلند داستانی به جایی برسید.»

رویکردهای نو محصول فیلم کوتاه است

صمدیان بار دیگر با اشاره به اهمیت فیلم کوتاه ادامه داد:« این ها را گفتم تا کمی بیشتر قدر فیلم‌های کوتاه را بدانید.یک فیلم بلند، نباید کوتاه باشد و یک فیلم کوتاه،‌ نباید بلند باشد. اگر بتوانیم هرچیزی را در اندازه خودش ارائه کنیم، قصیده، قصیده است و رباعی، رباعی!»

او در ادامه از اسماعیل میهن‌دوست، کارگردان فیلم کوتاه «توقف در لاس وگاس» و یکی از دوستان قدیمی‌اش دعوت کرد تا همراه با آنا نعمتی بازیگر و عرفان یزدی صداگذار فیلم روی سن بیایند.اسماعیل مهین دوست هم در سخنانش با اشاره به اهمیت فیلم کوتاه گفت: «خوشحالم در صف جوانان و فیلم کوتاه قرار گرفتم. دنیای فیلم کوتاه زیباست و اگر رویکرد نویی در سینما باشد مرهون تلاش همین فیلم‌سازان فیلم کوتاه است .”توقف در لاس و گاس” هم محصول همین شرایط است که بدون امکانات ساخته شد، درست مثل فیلم‌های کوتاهی که در ایران می‌سازند.»

آنا نعمتی، بازیگر این فیلم کوتاه نیز افزود:«خوشحالم که در جمع شما هستم به کسانی که در کار فیلم کوتاه هستند همیشه می‌گویم فیلم بساز حتی اگر کسی آن را نبیند و جای تاسف دارد که همین طور سالها می‌گذرد و این بچه‌های فیلم کوتاه  هنوز سینمای ایران را متحول نکرده‌اند، امیدوارم جوانانی که این کار را دنبال می‌کنند حمایت شوند ، از حمایت هنروتجربه ممنونم. »

پس از گروه «توقف در لاس وگاس»، صمدیان از کارگردان و عوامل فیلم «ایکس باکس» دعوت کرد درباره  فیلمشان صحبت کنند. مهدی مختاری کارگردان «ایکس باکس» با اشاره به نمایش فیلم پس از  جشن تصویر سال  گفت:« بالاخره بعد از چهار سال این فیلم  که تنها در جشن تصویر سال به نمایش درآمده بود اکران شد ، از این موضوع خوشحالم.»

نیکی ابراهیم شاه، بازیگر اصلی این فیلم عنوان کرد که  بازی در این فیلم تجربه‌ای شبیه به  تئاتر بوده است:«ما هر روز تمام صحنه‌ها را بازی می‌کردیم. بسیاری از دیالوگ‌هایمان در فیلم محصول بداهه‌ای بود که میان بچه‌ها شکل گرفت.»

پس از گروه«ایکس باکس»، عوامل فیلم «اول پاییز» آمدند تا از فیلمشان بگویند. عادل تبریزی، کارگردان این فیلم با ابراز خوشحالی آرزویی عجیب داشت:«هرجا که این فیلم‌های کوتاه نمایش داده شوند جای خوشحالی دارد، چرا که با زحمت ساخته می‌شوند و شرایط تولیدی سختی دارند. الان مد شده که تورهای جهانی فیلم‌ها و فروش میلیاردی به فیلم‌ها اعتبار می‌دهد، امیدوارم ما اولین فیلم کوتاه‌های میلیاردی در هنروتجربه باشیم!»

آرمان فیاض فیلمبردار این اثر نیز افزود: «شرایط ویژه‌ای است که فیلم کوتاه اکران شود و دیده شود ، از هنروتجربه ممنونم .از کار کردن با عادل خیلی لذت بردم چون عاشق سینماست و این عشق را به دیگران منتقل می کرد. عادل واقعاً عاشقانه و با امکانات کم فیلم را ساخت اما سعی کرد بهترین دوربین را بخواهد و بهترین آدمها را با عشقش کنار هم قرار دهد.»

عوامل فیلم «کشند» آخرین گروهی بودند که روبروی مخاطبان قرار گرفتند. کتایون پرمر، جوان‌ترین کارگردان جمع با هیجان عنوان کرد:« به عنوان کوچکترین کارگردان این جمع برای من افتخار است که آدم‌های مهمی فیلمم را دیده‌اند . خیلی ممنونم از هنروتجربه که این امکان را به من داد که از راه دور، از بندرعباس این‌جا باشم. با فیلم اولم تشویق‌های زیادی نصیبم شد که مرا به ادامه راه امیدوار کرد.»

آوا گنجی بازیگر فیلم «کشند» هم اضافه کرد: «از خدا خیلی ممنونم که با کتایون و گروهش آشنا شدم .»مهسا نعمتی دیگر بازیگر این فیلم نیز ادامه داد: «واقعا گروه کتایون و کیوان پرمر بی نظیر هستند و من تا به حال در کاری حضور نداشته ام که گروهش در پشت صحنه انقدر صمیمی باشند و با عشق و علاقه کار کنند این بهترین ویژگی آنان است.