هنروتجربه-قاسم فتحی: جلسه نقد و بررسی مستند «بزم رزم» عصر روز شنبه ۱۱ آذرماه با حضور سیدوحید حسینی(کارگردان)، محدثه گلچین عارفی(تدوین‌گر فیلم)،مهدی کلهر(رئیس اسبق مرکز موسیقی صداوسیما) و محمدمهدی خالقی(مستندساز) در سالن شماره پنج سینما هویزه مشهد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدی کلهراز نگاه محققانه اثر و شجاعت کارگردان در پرداخت جزئی‌نگارانه به سیر تاریخ موسیقی بعد از انقلاب تمجید کرد:« فارغ از یکی دو اشتباه تاریخی، در کل « بزم رزم» را اثری شجاعانه و واقعی می‌دانم. چراکه با تمام بدی‌ها و تنگ‌نظر‌ی‌هایی که در گذشته وجود داشته می‌تواند برای آیندگان قابل استناد باشد.»

در ادامه وحید حسینی درپاسخ به این‌ سوال که آیا به‌خاطر نوستالژی‌هایی دهه۶۰ سراغ این موضوع رفته‌است،توضیح داد:«به طور کلی، به تاریخ معاصر و اساسا تاریخ معاصرموسیقی ایران فوق‌العاده علاقه‌مندم. دوران سربازی طرحم را به روایت فتح دادم و پذیرفته شد. همان‌طور که در عنوان فیلم هم آمده این کار نگاهی به تاریخ موسیقی بعد از انقلاب بوده وگرنه نمی‌شود درباره همه این جریان‌ها در دو ساعت فیلم ساخت. هر کدام از این جریان‌ها و قطعات خودش به تنهایی، می‌تواند یک اثر مستقل باشد.»

در بخش دیگری از این نشست کارگردان «بزم رزم»  با تاکید بر دشوارو طاقت‌فرسا بودن ساخت اثر تحقیقی عنوان کرد:«وقتی فیلم را آغاز کردم، شاید تنها نسبت به۲۰ یا ۳۰ درصد از قصه این قطعات و اتفاقاتی را که در آن دوره افتاده بود،شناخت داشتم. در ابتدا کار را  با پژوهش‌گرانی چون هوشنگ جاوید و علیرضا میرعلینقی و چند پایان‌نامه که در مورد موسیقی جنگ نوشته شده بود، شروع کردم اما چیزی دستم را نگرفت.ازطرفی بیشتر افرادی که در فیلم هستند، به سختی برای یک بار مصاحبه به ما وقت دادند، پس پرسش‌ها در همان مرحله فیلم‌برداری مطرح می‌شد. البته خیلی وقت‌ها نیز پاسخ‌هایی گرفتیم که به ما برای طرح سؤال‌های بعدی و نحوه مصاحبه با افراد دیگر، کمک کرد. بنابراین بیشتر پژوهش‌ها در دل کار به وجود آمد.»

 

سید وحید حسینی در ادامه این نشست، یکی از ویژگی‌ها و البته مصائب مستند‌هایِ مصاحبه‌محور را اتکای آن به آدم‌ها دانست و افزود:« برای ساخت چنین مستندی باید خیلی انرژی بگذاریم تا افراد را برای صحبت کردن در فیلم مجاب کنیم. فهرستی که در شروع کار برای مصاحبه تهیه کرده بودم، شامل بیش از ۸۰ شاعر، آهنگساز، تنظیم کننده‌، خواننده‌ و مدیر فرهنگی آن دوره بود. طبیعتا  برای یک فیلم نمی توانستم با ۸۰ نفر مصاحبه کنم، بنابراین برخی افراد را کنار گذاشتم. اما بازهم از فهرست نهایی، حدود ۱۰ نفر به دلایل مختلف حاضر به مصاحبه نشدند.»

در بخش دیگری از این نشست مهدی کلهر گفت:« از نظر من که از اول انقلاب جزو مدیران هنری بودم و مسئولیت های مختلفی داشتم و اشراف کامل بر سیر تکامل و رشد بسیاری از هنرها بعد از انقلاب دارم، این کارگردان جوان توانسته، حدود ۸۰ درصد از واقعیت‌ها را در این اثر بیاورد که این عیار بالایی است. موسیقی ما در مجموع پیشرفت کرده‌است اما اگر به ریزه کاری‌های مدیریتی توجه نکنیم، خطر اینکه لطفی‌ها و شجریان‌ها و ناظری‌های امروز را از دست بدهیم، وجود دارد.»

در پایان نشست نقد وبررسی مستند «بزم رزم»، محمدمهدی خالقی، مستندساز مشهدی نظر خود را درباره مستند «بزم رزم» بیان کرد:«به نظرم این کار آن قدر جزییات خوبی دارد که قابل دوبار دیدن یا حتی بیشتر هم هست. «بزم رزم» هم مثل کار قبلی آقای حسینی «من اکبر اعتماد اَتم می‌شکنم» حقیقت‌گرا و دور از سانسور است و او تلاش کرده است که همه آن چیزی را که وجود داشته، بدون اظهارنظر شخصی در فیلم بیاورد. تنها نقص این کار شاید شخصیت پردازی کمرنگ مصاحبه‌شوندگان باشد.»

عکس:آرش سرهنگی